Et originalt rumeventyr der tager en med på en rejse igennem politik, kærlighed og valg mellem det onde og det gode
Det kunne være en tag line til Mass Effect. Hvad det, efter min mening, først og fremmest er, er et fantastisk rollespil som har et af de mest gennemtænkte universer jeg nogensinde har set.
Da jeg første gang kiggede lidt på Mass Effect, var det på computer og jeg kunne huske at jeg var helt overvældet af alt det man kunne læse sig til, som ikke var nødvendigt at få at vide, men som lå fremme til afbenyttelse, i tilfælde af at man gerne ville vide mere. Det ville jeg ikke der, og min interesse var der men gik hurtigt igen - hvorfor, aner jeg ikke.
Da jeg begyndte at høre forlydender om en Mass Effect 2, blev jeg lidt nysgerrig igen og begyndte at kigge mod det første endnu en gang. Denne gang til Xbox 360 og nu havde jeg tiden til at gå i dybden med det. Forud for Mass Effect var min kærlighed til rollespillene blevet vækket især gennem Fallout 3 som jeg havde spillet til hudløshed. Da jeg fattede at Mass Effect var et spil i samme stil, gav jeg det en chance, og lod mig rive med på BioWares betingelser og lappede det hele i mig.
For hvor er Mass Effect fantastisk. Jeg kunne prise universet til skyerne og forfatte indgående om detaljer, uden overhovedet at røre selve historien i spillene. Alt er forklaret. Racer, våben, teknologier, skibsklasser, politik, interne forhold racer imellem, konflikter, historie - alt. Er dette nødvendigt for rent faktisk at kunne spille Mass Effect? Egentlig ikke. 10% af de ting man får fortalt gennem spillets codex, er direkte historie relateret. Alt andet er underbyggende for universet, og det er netop det der gør at man tror på Mass Effect. Man kan tænke det, man kan drømme det, diskutere det. Det er hele vejen igennem en helstøbt oplevelse.
Når det så er sagt og prisen til det har lagt sig en smule, vil jeg vende tilbage til det, det hele drejer sig om.
Du er Commander Shepard, medlem af N7 - en afdeling af The Human Alliance Military som udfører særlige missioner. Du er netop blevet forflyttet til the Normandy. Et nyt skib bygget til stealth operationer, og spillet lægger ud da man er på sin første mission. Der er forlydender om en krise på en menneskelig koloni og man skal undersøge hvad der sker. Det man finder ud af på Eden Prime (som planeten hedder) betyder at man skal ud i en kamp på liv og død, tværs over vores galakse i jagten på en forræder og i mellemtiden optrevle den konspiration der lægger bag.
Se jeg kunne sagtens fortælle om fjender, planeter, quests og des lige. Men lægger jeg først ud med at forklare en del, må jeg dække det hele og det kan jeg ikke uden at det bliver for overdrevet.
Langt de fleste quests og missioner er originale og føles ikke som gentagelse, dog kommer man steder hen som ligner hinanden lidt for meget, men selv det kan der findes en logisk forklaring på.
Now is it all really that good?
Tre ting som Mass Effect lider under:
1) Inventory management. Det kan være lidt af en opgave at lære ens inventory at kende og gøre korrekt brug af den. Det er synd, for giver man op med hensyn til det, skyder man sig selv i foden (hvis man da kan finde den rigtige pistol), især hvis man spiller på de mere udfordrende niveauer. Der er meget hjælp at hente i forskellige ammunitionstyper, men halv svært at finde dem. Desuden har man senere i spillet, så meget af alt (hvis man da looter hvor man kan komme til det), at penge intet problem er. Det er også ærgeligt, for netop pengene kunne have været med til at man vil købe de rigtige ting.
2) Køremissionerne. I det du lander på ubeboede (?) planeter, får du fornøjelsen af at køre rundt i Mako'en. Dette kan være ret sjovt, men ikke så lang tid som spillet nogle gange kræver og så er der det næste problem, nemlig...
3) Framerate drops. Ja nogle gange kræver grafikken for meget, og derfor falder frameraten til under smertegrænsen, og det er super synd. Det gør sig især gældende i førnævnte køremissioner.
Nu har jeg skrevet stolper og og ned om universet og hvor fantastisk det er osv. Hvad er Mass Effect egentlig? Det er et rollespil med FPS elementer i sig. Kampene er real time og du skal huske at tage dækning i bedste Gears of War stil. Du har dine trofaste våben i form af rifler, shotguns, snipers, pistoler og granater. Derudover har man kræfter kaldet biotics som man egentlig ligeså godt kan kalde the force, for de tricks man kan med dem, er tyvstjålet fra Star Wars. Men gør det noget? Absolut ikke!
Det er svært at gå ind i hvad Mass Effect er. Det skal spilles og opleves. Læs alt hvad du kan for at få så meget af historien og universet med. Jeg har outlinet hvad det handler om, men selve kernen skal man selv forme. Vil man være egoist eller filantropisk? De fleste samtaler har valg som kan definere ens person. Og selvom én NPC får det glatte lag, kan en anden sagtens blive behandlet venligt.
Gameplay: 10 - der er så meget spil i Mass Effect og så meget at lave og se at det er en fryd at sidde og spille.
Grafik: 9 - generelt er Mass Effect super flot. Der er mange forskellige omgivelser at besøge og man kan ikke lade være nogle gange at stoppe op og lige kigge lidt rundt, for detaljerne er alle steder. Desværre lider spillet under frame rate drops, men man har det med at tilgive spillet dette.
Lyd: 8 - soundtracket til Mass Effect er dejligt Blade Runner inspireret blandet med klassisk musik, hvilket giver en fantastisk atmosfære. Man skal ikke undre sig over at gå og nynne melodier fra spillet i den periode hvor man spiller det meget. Våbene har desværre meget ens lyde på tværs af mærker og lige meget hvilken ammunition der sidder i. Dette kunne godt have haft lidt mere omsorg
Holdbarhed: 10 - eftersom det er et rollespil og historien derfor er drivende, er der rigtig mange gode timer i det. Giver man sig hen til spillet og spiller man ikke på det letteste er der omkring 35-45 timer i det ved første gennemspilning.