Braid

Skrevet af: frans   2010-02-16

Jeg har ingen respekt for moderne kunst. Det virker på mig som om vi efter århundreder med en stigende interesse for netop denne udtryksform - ligegyldigt om vi taler litteratur, musik eller malerier - de sidste par årtier er faldet af på den. Jeg har en forståelse for at vores samtids mesterværker nok bedst kan nydes af dem, der i fremtiden, i andre tider og samfund beskuer dem, men når jeg er på skolevisit i Aros eller andre kunstmuseer, får jeg en fornemmelse af, at nutidens kunstværker ikke er andet end en undskyldning for kunst. De udtrykker ikke noget, viser ingen tegn på talent og vækker ingen følelser i mit sind, hverken ligegyldighed, afsky eller glæde. Med dette i baghovedet kan I nok forestille jer min skeptisk overfor Braid, der skulle forestille at være mere og andet end underholdning, men kunst.

Spillet overraskede mig nemlig på to ganske forskellige punkter: På den ene side formår Braid at skrue en flot, stemningsfuld lydside sammen med en malerisk og interessant billedside og samtidig levere en perlerække af logiske, tidsbaserede gåder, der kræver stor tålmodighed, præcision og hjerne for at gennemføre. Det er aldrig billigt eller frustrerende, men udviklerens arrogance kommer dog til dels til udtryk i en lidt doven variation af de forskellige layouts til gåderne, som i sidste halvdel af spillet i den grad går igen. Dette er dog småbagateller i forhold til det mesterværk af et spil, vi ellers står overfor. Klart, det når ikke Portal, men det er stadig en imponerende præstation af det mands-hold, der står bag titlen.

Hvis blot det samme kunne siges om det andet punkt, hvor Braid overraskede mig. Braid er nemlig et klart forsøg på at være intellektuel, arrogant og en del af spilgenrens elite. Og mens disse skyhøje forventninger gavnede de fleste af spillets potentiale pga. en enorm kvalitet, bukker historien under. Man bliver her mødt med nogle mangler, der er fuldstændig grundlæggende for ikke at sige vitale for en hvilken som helst historie, god som dårlig. Gemt bag fine, grammatiske vendinger, løfter om samfundsrelevante budskaber, store ord og komplicerede gåder, ja, men ikke desto mindre ødelagt, knust som en søn, der ødelægger en ellers glimrende tilværelse på det grundlag at han aldrig vil kunne håbe at opfylde en fars store krav til ham.
Jeg beklager, ikke at kunne give læseren et bedre billede af historien i form af et resume, men der er ganske enkelt ikke noget at fortælle. Braid har et overordnet tema, nemlig tid, hvilket da også er gennemgående gennem alle spillets elementer, men udvikleren har ikke formået at kæde dette sammen med en egentlig historie. Det er i stedet en sammenvæltning af en masse gode, men afstumpede ideer. Referencer til andre spil, uden nogen videre mening, en epilog, der udelukkende forvirrer og fjender og eventyrverdner, der ikke har noget at gøre med resten af historien.
Du kan argumentere for at du ved hjælp af mange timers diskussion med mere kyndige folk end jeg selv og dages analyse kan finde frem til en eller anden form for mening i dette rod af løse ender, men i min bog taler dette mere for min teori end den modsatte. En spilhistorie kan sagtens tillade sig at være dyb, men dens helt basale opgave er at give spilleren en motivation til at fortsætte og det gav Braids mig ikke. Derfor er den på forhånd dømt som taber.

Hermed har jeg også argumenteret for at Braid er moderne kunst: Som kejseren i de nye klæder, er Braid kunst, fordi alle siger det er kunst og vil være det, indtil nogen siger stop. Det har jeg nu gjort. Hvorvidt du gider lytte er så op til dig.

Kampagne 9/10 - Variationen mellem de forskellige verdner er, grundet brugen af forskellige varianter af konceptet tid, helt enorm også til trods for lidt gentagelse af visse gåders layouts. Længden er ligeledes god for et puzzle/platform-spil

Historie 1/10: Et par enkelte lyspunkter - særligt en genial slutning - giver et godt billede af det enorme potentiale, der ligger gemt i Braid historie. Derfor er det også en skam den er fordærvet i inkompetence og arrogance.

Artistisk side 10/10 - De stemningsfulde baggrundsmelodier, bløde linjer og klare farver går perfekt hånd i hånd med spillets tempo og skaber en helt utrolig stemning.

Samlet karakter: 9/10
1