Dansk
BRUGERANMELDELSE

Overlord

Skrevet af: frans   2010-02-10

Til trods for at vi i dag lever i en umiddelbar fri økonomi, der burde give rigeligt med armplads til at kreative og talentfulde udviklere kan lave mesterværk på mesterværk ser vi for øjeblikket en helt ekstrem udvanding af diverse mindre spilgenre og spil lavet eksklusivt til en bestemt fanskare. Disse punkter har selvfølgelig også sine gode sider, men det virker som om det som tiden skrider frem bare bliver sværere og sværere at lave en anderledes oplevelse, der stadig har en rimelig chance ude på markedet. På den anden side har vi en lang række udviklere, der i stil med Ny Alliance udnytter denne mangel på nyskabelse og originalitet og præsentere nogle umiddelbart glimrende koncepter. Men ligesom Ny Alliance lever produkterne ikke altid op til deres egentlige potentiale, og derfor er det vigtigt vi som kunder af en stadig voksende industri ikke lader os forblinde af tom snak og flotte teasers.
Jeg vil i løbet af de næste uger (eller måneder, lad os nu se på det) kigge nærmere på en række af de spil jeg mener, havde potentiale til at levere noget helt og aldeles fantastisk, men som fejlede enten pga. inkompetente udviklere, for lidt tid på tegnebordet eller utilstrækkelige ressourcer i forhold til konceptets størrelse. Og den første synder er Overlord

Overlords koncept er ganske simpelt og følger i fodsporet på gamle klassikere hvoraf den mest åbenlyse i mine øjne er Black and White. Du er en ond fyrste, der efter en lang søvn og et ubehageligt nederlag til en række helte bliver vækket af dine hjernedøde tjenere kaldet Minions. Din opgave er at genopbygge dit tårn, din ære og din storhedstid... Og samtidig med det sprede en masse død, ødelæggelse og ondskab ud over det ganske land. Konceptet er i sig selv fint nok og det fremgår ganske stærkt både ud fra stilen, humoren og stemmeskuespillet at vi har at gøre med en flok engelske udviklere. Spillet snubler dog for mig på et absolut afgørende punkt, et punkt jeg vil komme nærmere ind på senere i anmeldelsen. For nu, vil jeg blot sige at det virker som om gode gamle Overlord er blevet en smule rusten på sine gamle dage, både på den ene og anden måde.

Gameplaymæssigt er spillet et simpelt hack n' slash med et ganske fornemt twist nemlig dine Minions, som fungerer som en mindre hær, der plyndrer og banker alt levende indenfor deres rækkevidde til døde. Styringen er langt fra så ødelagt til PC, hvor jeg spillede spillet til, som man kunne have frygtet og generelt er dine Minions overbevisende lavet. Deres animationer er tilpas brutale og den totale mangel på harmoni og orden i deres angrebsstil gør det til en fryd at se dem knuse en hobbit-bolig eller voldtage et får. Det er dog også ganske tydeligt at se, hvad udvikleren har brugt tiden på. Mens dine Minions er glimrende lavet og fjenderne er herligt fjollede, virker det ikke som om udvikleren ikke har brugt mere end en lidt for træt kaffepause på spillets protoganist. For at være ærlig ligner han Sauron efter en ordentlig vinterdepression og han bevæger sig lige så elegant som man ville forvente af andre stivben som f.eks. Lara Croft. Stilmæssigt er det da også tydeligt at se hvem udvikleren har kigget over skulderen. Universet er en simpel latterliggørelse af Lord of the Rings mens stilen er hentet direkte fra Fable.

Overlord virker altså umiddelbart som et spil, der til trods for sit uskønne og småklodsede ydre opfylder en hel række af de ideer og løfter udvikleren i sin tid måtte have givet. Det er et finurligt spil, der ganske imponerende fylder et hul i spilgenren som i den grad i alt for lang tid har måttet gå sulten i seng.
Denne konklusion er forkert. Selvfølgelig er en anmeldelse subjektiv og selvfølgelig er jeg lige nu en arrogant stodder du absolut ikke bør udvise nogen form for respekt overfor, men jeg vil tillade mig at sige at de mange anmeldere, der påstår at Overlord opfylder de ønsker det originalt gav, er alt for blåøjede.

For Overlord begår en langt værre synd end at dræbe får og opfordre til kvindekidnapning. Overlord er ikke ondt. Dette skyldes først og fremmest at udviklerne har villet to ting: På den ene side ville de lave en parodi på Lord of the Rings ala hvad mange danske forfattere har gjort med en række eventyr fra H.C Andersen. På den anden har de ønsket at lave et spil, der syder af ondskab. Problemet opstår, når spillet designes først med den ene ide for øjnene og derefter den anden. I Overlords tilfælde er resultatet et spil, hvor den onde fyrste leger stik-i-rend dreng for landsbyfolket og redder dem fra korrupte helte, onde hobitter og hidsige elvere for på den måde at få dem på sin side. Dette virker for mig hverken som særlig brutalt eller ondt. Spillet proklamerer sig konstant som værende ondt, men når det kommer til selve opgaverne opfordrer spillet dig faktisk i de fleste tilfælde til at være god. Spillets undskyldning er, at du kun ved at være god kan skabe dig en skare af folk, der er villige til at tilbede dig som en altdominerende, ond diktator, men dette strider jo imod spillets grundlæggende koncept, som lyder at det er godt at være ond. Det bør ikke være lysten til magt, der driver spilleren, men i stedet lysten til at gøre ondt.
Du kan reelt set også dræbe så mange uskyldige du vil, men det virker ikke som om det er noget udvikleren bifalder.

For at opsummere ligger problemet helt grundlæggende i, at det gode valg er lige så godt at vælge som det onde valg. Og dermed bliver hele ideen bag spillet undermineret.
Jeg skal gerne indrømme jeg ikke spillede spillet færdigt. Faktisk kom jeg slet ikke særlig langt i det før jeg ikke orkede mere, men jeg er overbevist om, at Overlord ikke har mere at byde på. Udvikleren har tydeligvist ikke haft styr på deres koncepter og resultatet kan sammenlignes med en 12-årig, der prøver at spille hård: Den eneste, der ikke griner af ham er ham selv og folk, der er lige så dumme som fjolset.

Kampagne 4/10 - Jeg har set glimt af, hvordan kampagnen senere hen i spillet udvikler sig, og det lignede ikke udvikleren er blevet klogere fra det jeg har spillet. Det grundlæggende gameplay er okay, omend riemlig groft i hjørnerne, men uden gennemførte koncepter til at dette bakke op med er det svært at tilgive Overlords fejl.

Teknisk side 5/10 - En helt igennem anonym teknisk side. Der er ikke så frygteligt meget andet at sige om den.

Artistisk side 6/10 - Det er altid en fryd at se dine Minions slå sig løs på de lokale og visse monsterdesigns er gennemførte, men det meste er genbrug fra Fable og Lord of the Rings. Lydsiden er intetsigende, mens den britiske dialog er ganske underholdende.

Historie 3/10 - Et helt igennem fejlslagent forsøg på at lave noget i sandhed ondt, men det beviser bare du ikke bør have flere bolde oppe i luften af gangen, end dit talent rækker til. En lidt halvfesen humor redder dog historien for en komplet henrettelse

Samlet karakter: 6.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10