Call of Duty: Modern Warfare 2

Skrevet af: Nike   2009-11-15

Dengang Call Of Duty 4: Modern Warfare udkom regnede man med at spillet ville være godt og det ville klare sig godt. Det gjorde det os men ingen havde næppe regnet med at det klarede sig fantastisk. Det har endt med at sælge omkring 13 millioner og er en af de mest populære skyde spil nogensinde. World At War prøvede at føre det videre, og det lykkedes kun til en vis grad. Der var noget der manglede. Kampagnen var ikke nær så god (på trods af ellers gode øjeblikke), og trods en god co up del, så var hele spillet bare en udvidelses pakke til COD4. Nu er vi i 2009, og den rigtige fortsættelse til COD4 er endelig kommet. Call Of Duty: Modern Warfare 2, er blevet udgivet til stor hype, og utrolig høje forventninger. Kan det klare sig, eller bliver dette en skuffelse?

Spillet foregår 5 år efter Modern Warfare 1 (COD4). Zakhaev er død, men alligevel har Ultranationalisterne overtaget Rusland, og Zakaev bliver hyldet som en helt. Vladimir Makarov var en af Zakhaevs løjtnanter og han vil hævne sig over ham. Inden længe er han en af de mest eftersøgte i verdenen, og det er så din opgave at finde ham og nedlægge ham.

Historien er faktisk rigtig god. Angående begivenheder der sker i spillet, tager den nogle store chancer, og det betyder at du kommer til at opleve en masse ting. Ligesom i MW1 så er der en masse episke øjeblikke, og dem der er her er lige så gode (hvis ikke en smule bedre) som i MW1, og det siger sig selv. Spillet kommer også med en overaskende drejning i sidste Act, som faktisk er svær at forudse. Men der er også dårlige ting. Du føler dig ikke knyttet til dine soldater ligesom i MW1. Det er fordi at der sker simpelthen alt for meget til at du kan knytte dig til nogen. Den eneste man føler sig knyttet til er Soap, og det kun fordi man spillede som ham i det første spil. Den anden ting der generer mig er at hoved personerne aldrig siger et ord. Det irriterer mig grænse løst. Især fordi en person som du tager ordrer fra, på et tidspunkt bliver spilbar og så siger personen aldrig noget igen. Det meste af historien bliver også fortalt igennem loade skærme, og om man syndes om det er en smags sag. Jeg kunne personligt godt lide dem. Men på trods af disse 2 (3 hvis du ikke kan lide loade skærme historie) ting, så er historien ganske god.

Der er jo blevet sagt meget om den kontroversielle bane "No Russian", men til alle jer der måske ikke har læst det skal jeg nok lade være med at fortælle det. Banen er rystende og lidt forstyrrende, men det er ikke så slemt igen, og det er der ikke bare for at chokere, men for at man hader skurken, og det klarer spillet godt.

Gameplayet er uændret fra de tidligere spil. Det handler stadig om at arbejde sammen med dine kammerater, og kigge i sigte kornet på dine våben for at være mest effektiv. Der er dog blevet tilføjet nogle ting. Nogle baner tilbyder at du kan holde 2 pistoler på en gang. Dette fjerner sigte korn zoom muligheden, men til gengæld har du kontrol over begge våben, så du kan f.eks. skyde 3 gange med højre hånd og en gang med venstre. Der er også sektioner hvor du skal breache lokaler, hvilket gøres ved at springe en mur eller dør i luften, og så i slow motion skyde de fjender der er i lokalet. Disse 2 ting tilføjer lidt til spillet, og det bringer os også frem til våben. Der er mange våben i spillet, og der er god mulighed for at prøve dem alle sammen af.

Men den største ændring er en rettelse af seriens største klage punkt: fjenderne. Det er ikke længere sådan at fjender respawner indtil du når et vis punkt på banen. Der er et x antal fjender i hver konfrontation, hvilket gør spillet mere venligt, og en anelse lettere, også selvom fjenderne er blevet klogere. Der er også lidt frihed nu. Der er flere veje til det samme sted, og det nu muligt at flankere dine fjender, og de kan flankere dig. Denne ændring er utrolig god, og lige det man har håbet på kunne blive rettet.

Disse ting er med til at gøre kampagnen fremragende, men det er ikke kun disse ændringer. Der er mere variation end i MW1 og der er nu også sektioner hvor du skal køre i køretøjer. Du har nok set sne mobilen fra E3 i sommers, men der flere køretøjer at tage kontrol over, og de styres upåklageligt. Og så som sagt tidligere, så vender de episke øjeblikke fra MW1 tilbage, og det er helt utroligt hvad du kommer ud for denne her gang. Dette er en kampagne der bare skal oplevelse, og den går klart ned i historien som nogle af årets bedste øjeblikke i video spil.

Online er mere eller mindre det samme med flere muligheder. Det er nu muligt at få emblemer, klan tags, titler, og anmærkninger for ting du udfører under et spil. Der er nu 70 levels, og en masse nye perks, hvor nogle endda kan opgraderes. Og hvis du klarer dig dårligt i et spil bliver din back up perk aktiveret, og det kan f.eks. være last stand eller ekstra liv, så alle har en chance. Der er flere opgraderinger til våben, og du får nu exp bonuser for f.eks. headshots, første drab i matchen, hævne dig på ham der dræbte dig sidst osv. Du kan nu også selv bestemme dine killstreaks belønninger, og der er rigtig mange belønninger at vælge imellem. Men alle belønninger er utrolig gode, og det nogen man føler man bare må have. Så er der kommet en third person mode, men spillet er ikke rigtig optimeret til det. Men det stadigvæk sjovt at prøve.

Der er også blevet rettet nogle fejl. I MW1 var det meget velkendt at en match sluttede fordi hosten forlod eller der blev mistet forbindelse til ham/hende. Nu er der Host Migration der gør at hvis dette sker, så stopper spillet midlertidigt og leder efter en ny host. Når den nye host så er fundet, fortsætter spillet. Perken Martyrdom er også fjernet, hvilket mange spillere klagede over i MW1. Online oplevelsen er generalt problem frit, og der er endnu flere muligheder og ting at opnå end før, og det giver noget af det bedste multiplayer nogensinde.

Sidst men ikke mindst er det Spec Ops mode. Hvis du kan huske udfordrings banerne fra Time Splitters serien, så vil du føle dig hjemme her. Spec Ops er en mode med 23 missioner, der alle har hver sin opgave, som f.eks. at snige sig fra A til B, og dræbe fjender inden tiden løber ud. Der er et par geniale missioner hvor du skal løbe hen i sikkerhed, imens din partner sidder i et fly og skal forsvare dig. Du kan maks få 3 stjerner per mission, og det betyder at du enten skal klare dig utrolig godt, eller spille på veteran. Du kan spille Spec Ops alene, eller sammen med en anden via split screen eller online. Denne mode er utrolig sjov og lige så vanedannende som Online delen.

Spillet er ikke meget længere end MW1. Det tog mig 7 timer at gennemføre spillet på Hardned, men lige MW1 har man lyst til at spille den igennem igen pga de episke øjeblikke. Spec Ops og Online delen forlænger levetiden utrolig meget. For 500kr kan man ikke klage over at man ikke får noget for pengene.

Grafisk er spillet flot men ikke impornerende. Det er den samme grafik engine som MW1 og WAW, og den er stadig ret flot. Men på trods af det, og en god stabil frame rate, så giver det ikke særlig meget meget kamp til Uncharted 2. Men som sagt stadig et flot spil.

Lyden derimod er helt perfekt. Lyd effekter skriger efter surround sound. Stemme skuespillet er utrolig godt har har folk som Keith David (Arbiter fra Halo 2 & 3), Glenn Morshower (Aaron Pierce fra 24 Timer), og Lance Henriksen, der flot leverer utrolig god dialog. 50 Cent er faktisk også med, man han spiller nogle af de soldater du kæmper sammen med, og det var faktisk først anden gang jeg spillede spillet igennem jeg opdagede han var der. Til sidst er der den fremragende musik fra selveste Hans Zimmer, der før har lavet musik til The Dark Knight, The Rock, The Last Samurai, Gladiator og mange flere store Hollywood film.

Alt i alt er Call Of Duty: Modern Warfare 2 en fantastisk opfølger til Call Of Duty 4: Modern Warfare. Det lever fuldstændig op til forventninger og er endda bedre end MW1. Det kan ikke understreges nok for fantastisk dette spil er. Gør ligesom alle andre gør, og det reklamerne opfordrer dig til. Køb spillet. Tro mig, du vil ikke fortryde det. (Ingen kommentar på PC versionen da jeg ikke har spillet det på PC).

Brugeranmeldelser12
Samlet karakter: 8.8/10
1