Uncharted 2: Among Thieves

Skrevet af: Nike   2009-10-29

Naughty Dog overaskede mig meget i sin tid da de annoncerede Uncharted: Drake's Fortune. Det var et stort skridt væk fra de børne venlige Crash Bandicoot (i miss you!!) og Jak og Dexter. Men Uncharted viste sig at være et utrolig godt spil, dog med plads til forbedring. Nu er Uncharted 2: Among Thieves så ankommet. Der har været en masse hype omkring det. Mine forventninger har været høje og de blev højre efter jeg var med til Uncharted 2 event takket være Gamereactor, med mulighed for at snakke med udviklerne. Når men nu er spillet så endelig udkommet, så spørgsmålet er bare om det er noget værd eller ej.

Spillet handler stadig om skattejægeren/Indiana Jones kopien Nathan Drake, der denne gang er ude på den farligste mission til dato. Han vågner op i et tog der hænger udover en klippe. Slemt såret må han komme ud derfra. Bagefter går spillet i et flashback tilbage nogle måneder. Denne gang går jagten ind på at løse mysteriet om Marco Polos døds sejltur i 1292. Det leder ham til at gå på jagt efter Cintamani Stenen fra det old gamle Shambhala. Han er dog ikke den eneste der leder efter denne skat. Den farlige og kold blodige Zoran Lazarević er også ude efter dem, med sin hær af soldater.

På nogle punkter minder historien meget om det første spils historie. Et kapløb imod en mand med sin egen hær, Nate bliver forrådt, og andre ting jeg ikke burde nævne her. Historien er forudsigelig som en solopgang om morgenen, men det gør faktisk ikke noget. Ligesom i det første spil er det personerne og oplevelsen der betyder mest. Man lærer virkelig at holde af personerne, og der når at ske en del. Historiens tone minder meget om Raiders Of The Lost Ark og Indiana Jones and the Last Crusade. Der er ligesom i de film, en god eventyr følelse. Man tror virkelig på at man er på skatte jagt. Desuden er humoren utrolig god, hvilket også tilføjer til de godt skrevne personer.

Gameplayet i Uncharted 2: Among Thieves er et godt eksempel af "If it ain't broke, don't fix it". Spillet er identisk med det det første spil. Det vil sige at Uncharted 2 er, ligesom det første spil, Gears of War, blandet med platform sektioner fra Tomb Raider. Men det gør stadig ikke noget fordi spillet er utrolig sjovt at spille. Cover systemet virker utrolig godt, sige systemet er som det skal være, og våbnene er præcis som man forventer. Platform sektionerne virker upåklageligt, men er ikke spillets fokus.

Der er sket nye ting i U2:AT men her skiller kun en af dem sig ud lidt. Nærkamps systemet er blevet gjort meget bedre, og nu det faktisk brugbart. Du kan zoome med de fleste våben (bortset fra små hånd våben), og spillet giver dig hints til hvordan du skal komme videre hvis du sidder fast.

Men den ændring der skiller sig lidt ud er stealth elementer. Ja det lyder ikke særlig betryggende vel? Men faktisk så virker det utrolig godt. Du kan lave stealth angreb, og snige dig forbi fjender. Men ligesom i Metal Gear Solid 4, kan du vælge frit mellem at skyde løs eller bruge stealth. Det ikke altid der er disse muligheder, men nå¨r de er der virker de. Det eneste minus er dog at hele anden bane af spillet er en stealth sektion, og den lider lidt af underlig AI. Ellers er det bare en meget lille plet på en ellers fin tilføjelse.

Spillets kampagne er også utrolig god. Det tydeligt at se at Naughty Dog er fan af Call Of Duty 4, fordi Uncharted 2 kommer med lige så hæsblæsende sektioner som COD4. Dette giver alt i alt en utrolig god kampange, der er spændende, sjov, og intens.

Et af de største klager ved det første Uncharted var spillets længende. Der var ikke noget at lave når spillet var gennemført, men det er der nu. Der er blevet tilføjet en online del med op til 10 spillere. Der er de sædvanlige modes du finder i andre skyde spil. Der er os to co-up modes med op til 3 spillere. Den ene er hvor du går igennem baner fra single player, og den anden er ligesom Horde Mode i Gears of War 2, bortset fra du skal fragte en skat i mål før næste runde dukker op. Online systemet er identisk med Call Of Duty 4. Du tjener penge som kan bruges på at stige level, og købe ting som nye personer, våben opgraderinger i co-up, boosters (Uncharted 2's version af perks), og provokationer. Ligesom i COD4 er det et system som vil få dig til at blive hængende et godt stykke tid, især når pengene os kan bruges i en single player butik.

Unchated 2's multiplayer del er faktisk overaskende god. Spillets gameplay passer perfekt ind som et online spil. Det er en dyb og glidene oplevelse, og lag har ikke været et problem endnu. Det eneste jeg syndes mangler er statistiker for online mode, og at penge systemet var lige så dybt som i Resistance 2.

Kampagnen er længere end i det første spil. Omkring 10 timer. Bagefter er der online at gå i gang med, og single player delen er værd at spille igennem igen.

Grafikken har du nok set i forvejen, men billeder kan ikke vise hvor flot spillet faktisk er. Dette er lige så pænt som Metal Gear Solid 4 og Killzone 2, hvis ikke bedre. Alt er utrolig flot, og Naughty Dog skal roses for at lave det pæneste sne set i video spil til dato. Frame raten er også helt perfekt. Jeg havde aldrig problemer med den, og det kører konstant med 60 billeder i sekundet.

Lyden er lige så god. Lyd effekterne er stort set genbrugt fra det første spil, men det gør intet fordi de er stadig lige så skarpe som i 2007. Musikken er stemnings fuld og passer perfekt til spillet. Stemme skuespillet er noget af det bedste længe set i video spil.

Hvordan det har været muligt er ikke til at sige, men Uncharted 2: Among Thieves er endnu bedre end det første spil. Fra start til slut er det en hæsblæsende oplevelse, som du ikke glemmer foreløbig. Tilsat det pæneste grafik set hidtil, og en utrolig sjov online del, og Uncharted 2 er en værdi kandidat til Game Of The Year. Du må ikke gå glip af dette spil. Der findes ingen undskyldninger. Uncharted 2: Among Thieves hører hjemme i din spil samling.

Brugeranmeldelser15
Samlet karakter: 9.5/10
1