Dissidia: Final Fantasy

Skrevet af: Nike   2009-10-19

Da Dissidia: Final Fantasy blev annonceret i sin tid var jeg noget skeptisk. Det så ikke ud af meget, og det lød som drømme spillet for alle fans af fanfiction (no offense) men så kom anmeldelserne af det og så blev jeg interesseret. Nu så det faktisk godt ud, og efter en veninde fra klassen fortalte mig mere om spillet, blev jeg endnu mere vild med det. Så jeg købte det i Gamestop for blot 300 kr (billigt!) og så var det hjem og se om det var så sjovt som alle anmelderne siger det er.

Dissidia: Final Fantasy har faktisk en historie. Den drejer som om en krig imellem lys guden Cosmos, og mørkets fyrste Chaos. På Cosmos' side har vi alle heltene fra Final Fantasy I-X, og på Chaos' side alle skurerne fra samme spil. Du spiller som heltene (suprise!) og skal besejre Chaos og endnu en gang bringe fred til verdenen.

Historien er langt fra den bedste. Det er personer fra flere spil der er smidt sammen til et og det kan mærkes. Ingen af personerne har et specielt forhold til hinanden, udover at de samarbejder for at besejre det onde, og fra tid til anden snakker sammen. Der er dog positive punkter. Historien tager en (for mig i hvert fald) lidt overaskende drejning, og bygger okay op til den sidste kamp. Der bliver også snakket en del om, om det er det værd at skabe fred i verdenen og om der overhovedet er nogen pointe i det. Det skaber lidt dybte, og får faktisk en til at tænke lidt. Historien er langt fra den bedste men de positive punkter den har stråler.

Spillet er et 3D kamp spil. Det er 1 mod 1 kampe, med et originalt kamp system. Du har dit liv og når det når 0 taber du eller din modstander. Men man kan ikke bare skade din modstander bare ved at slå hensynsløst. Både du og din modstander har noget der kaldes Bravery. For at gøre skade på din modstander skal du angribe hans bravery hvilket gøres med cirkel. Det antal bravery du har afgør hvor meget skade du gør på din fjende. Har du f.eks. 100 i bravery, skader du din modstander med 100 livs skade. Disse livs skadene angreb udføres med firkant, og dem kan du bruge lige når du vil. Men det kan betale sig at få din modstanders bravery helt ned på nul fordi så får du et stort boost for dit bravery og så kan du afgøre kampen med et livs skadende angreb.

Du kan også blokere og undgå angreb fra din modstander, men det afhænger meget af timing, så det er med at holde godt øje med din fjende. Hvis du blokere eller undgår et angreb fra din fjende bliver din ex måler fyldt op (kan også fyldes op med en power up), og når den er fuld kan du udføre et specielt angreb som i 9 ud af 10 tilfælde afgøre kampene. Disse angreb kræver at du trykker firkant direkte efter du har brugt livs skadende angreb, hvor efter du skal udføre en special tast kombination. Disse er meget belønnende at udføre.

Spillet er utrolig sjovt at spille. Kameraet makker næsten altid ret, kontrollen er perfekt, og så er kampende hektiske og intense. De kampe du udkæmper i Dissidia er ligesom at genskabe en af de fantastiske kamp scener fra Advent Children filmen. Det er helt utroligt.

Efter hver kamp får du exp, gil, ap og pp. Exp bruger du til at få din person op i level, gil til nyt udstyr, og ap til at mestre specielle egenskaber (selvom der egentligt ikke er nogen pointe i det). Dette kan gøres for alle spilbare personer i spillet. Der er 22 spilbare personer i alt, så der er en del at gå i gang med. PP får du uanset hvad du laver, og dette kan bruges i spillets butik hvor du kan købe nye personer, kostumer, nye baner, og meget meget mere.

Spillet tilbyder en arcade mode, time attack, og en multiplayer del, der dog kun er tilgængelig Via lokal netværk (skuffende). Og som ventet er der også en historie del.

Alle helte personerne har hver deres kampagne, der dog går ud på det samme. Du starter på et skak bræt og skal rykke frem til målet. Der er fjendtlige skak brikker som repræsenter fjender, skatte kister, potions der genfylder liv, bosser og til sidst mål. Hver gang du rykker et felt mister du DP. Hvis du når i mål med DP i overskud får du bonus ting, og muligvis summons der giver dig fordele i kampe. Hver person har 5 levels af disse skak brætter og klarer du mindst en åbner du en helt ny kampagne, hvor du kan spille som hvilken helt du vil. Den går dog ud på det samme med skak brættet. Når den er gennemført er der yderligere 2 kampagner, og når de 2 er gennemført er der endnu en.

Det er det dejlige ved Dissidia: Det er et spil som er i gave humør. Du åbner konstant for noget nyt, hvad end det er en ny ting der kan købes, udstyr, kampagne, eller achievements (ja de er her også). Spillet har også en mode som du åbner efter at have besejret sidste bossen, et godt bevis på at spillet belønner dig konstant.

Spillet har kun 2 klage punkter. Under spillet får du acceseories, men hvad de gør er meget kryptiske. F.eks. på en af dem står der level 1-10. Effect 1.2 times. Og det betyder? Jeg endte med at ignorere dem fordi de gjorde stort set ingen forskel. Det andet problem er sværhedsgraden. Den ene kamp kan være lige så let som papir er tyndt, og den næste kan være forbandet svær. Sværhedsgraden svinger meget, og sidste bossen er en af de mest episke, dog sværeste kampe jeg nogensinde har spillet.

Dissidia: Final Fantasy er et stort spil. Jeg har spillet omkring 30 timer af det, og jeg mangler stadig den sidste kampagne Inward Chaos, og der er en masse jeg mangler at købe, og opnå. Det er et gigantisk spil, og selvom kampene tager få minutter at gennemføre, så er der nok indhold til et fuldt PS3 spil. At udviklerne har kunne proppe så meget i UMD disk er helt utroligt...

...Især når man tænker på grafikken. Dissidia: Final Fantasy er et flot spil, men flotte personer og omgivelser. Det hele kører glidende og jeg har aldrig oplevet et eneste problem med frame raten. Det er imponerende grafik.

Lyden er næsten lige så god. Lyd effekter er gode, og musikken er fyldt med remixes af klassiske numre, plus nye tillæg. Musikken er utrolig god. Stemme skuespillet er dog blandet. De personer som har haft en stemme i tidligere udgaver har alle den samme stemme denne gang hvilket er et stort plus. For de personer der ikke har haft en stemme før er leveringen for det meste dårlig. En blandet fornøjelse.

Alt i alt er Dissidia: Final Fantasy det bedste PSP spil til dato. Det er sjovt at spille, fyldt med indhold til flere måneder, og flot grafik. At dette findes på en UMD disk er helt utroligt. Den ujævne sværhedsgrad mærkes lidt men det ødelægger ikke karakteren. Jeg kan kun anbefale at man køber dette spil. Det kan spilles over alt, og når først man er kommet i gang med det, kan det være svært at slippe igen.

Samlet karakter: 10/10
1
2