Skrevet af: tcsb   2007-10-05

Xbox360 har styrket sit position i år; ikke bare med udgivelsen af Bioshock, men også med et nyt kapitel i Halo-trilogien.
Efter at ha' læst adskellige anmeldelser rundt omkring på nettet skulle jeg selvfølgelig også sætte tænderne i dette spil... og smage en bid af denne tilsyneladende fantastiske kage.
Men skuffet blev jeg dog... for jeg synes kagen smagte en smule af sur flødeskum og genbrug.

Jeg elsker spil, der formår at holde min opmærksomhed fanget og giver mig oplevelser, der også taler til mine sanser og følelser. Dette gjorde Halo 3 slet ikke for mig.
Lad os kigge nærmere på hvorfor:

Grafikken i spillet er flot. Landskaberne er imponerende store og jeg blev ganske overvældet, da jeg stod ved en klippefod og kunne se et kæmpe bjerg a la mount everest i baggrunden. Lyseffekterne i spillet er også rigtig lækre; ligesom de lækre farver og den gode sans for design. Her har jeg ikke meget at kritisere, selvom spillet ikke er på Gears of War-plan.

Lydeffekterne i spillet er gode. Det lyder lækkert når jeg fyre et skud af med min shotgun eller smasker fjenderne med min kæmpe halberd.
Musikken derimod er et lidt anden historie. Denne pompøse hollywood-agtige tilgang til kompositionerne er ikke noget, der imponerer mig. Altså jeg kan godt lide, hvis musikken taler til mine følelser og det gjorde den slet ikke. Den var som taget ud af en blockbuster sci-fi/actionfilm og jeg vil squ' hellere ha' noget a la soundtracket til American Beauty, men sådan er vi så forskellige.

Historien følger op, hvor Halo 2 slap... og jeg tror det vil være en rigtig god idé, at ha' spillet de to første spil, for at få et indblik i hele Halo-universet og om kampen mellem the covenants og Master Chief.
Fangede historien mig? Mjaa, på den ene side synes jeg det er en vældig fascinerende komposition, der både formår at skabe spænding, intriger og episke øjeblikke. Men på den anden side, så mener jeg også historien er lidt for letkøbt. Den henvender sig til drengerøve med krudt i kuglerne og flydende testosteron i drikkedunken og det er så det. Da historien sluttede sad jeg blot med en "nåh"-fornemmelse... og spil skal ærlig talt give mig en størrere succesfornemmelse, før jeg synes det er godt.

Det er også derfor jeg ikke er synderligt imponeret over Halo 3. Mange andre vil sikkert have lyst til at kaste kransekager i hovedet på mig og overdænge mig med ildelugtende sukkerlage, når jeg siger dette... men jeg synes ikke Halo 3 ER noget specielt godt spil. Det er ligeså middelmådigt som en opstået prut i tarmene efter en gang hvidkålsruller; okay fornemmelse, men ned i toilettet skal det og skyl ud.

Omvendt, så ved jeg, at spillet tiltaler en masse andre mennesker (et par millioner) og det er squ' fair nok; vi er trods alt forskellige.
Jeg tror specielt det er multiplayerfunktionen, der tiltaler en masse gamere... og på det punkt kan jeg godt følge jer.

Men, men... jeg gjorde som jeg har skrevet i min blog... byttede Halo 3 til et bedre spil... og det har jeg ikke fortrudt.