Halo: Combat Evolved

Kannushi har taget sig en pause fra sin tilværelse som hardcore shmup player og avler af månekaniner til at spille Halo: Combat Evolved. Her er hans mening om det... men først lige en indledning.

FPS-genren er meget populær blandt main-stream gamere nutildags. Det skyldes at genren er let at gå til, nem at forstå og i manges øjne, ganske underholdene. Det er trods alt ikke så svært at bare pege på nogen og skyde dem vel? Nej. Det er simpelt nok. Nogle spil gør det lidt for simpelt. Andre spil gør meget mere ud af det. Der er også spil som bare balancerer lidt i mellem.

Men, bare fordi at FPS er en simpel form for underholdning betyder det langt fra at et godt FPS er nemt at lave. Der er ingen type spil der er nem at lave og det er bestemt ikke den samme opskrift der skal følges. Selv ikke når det gælder spil inden for den samme genre. Et japansk RPG skal gerne have en gribende og interessant historie mens et amerikansk RPG sagtens kan unlade så meget af dette og stadig vinde priser på at give spilleren masser af muligheder for at udforske verdenen, udvikle din helt som det nu passer dig og give dig en masse valg. Noget som man som regel ikke gør i japanske RPG'er.

FPS'er fungerer på samme måde, bare med nogle andre nøgleelementer. I FPS'er er historien ikke så vigtig. Der handler det bare om at skyde løs, sprænge nogle ting i luften og så ellers ikke så meget mere. Men det er selvfølgelig fint nok. Det kan da være meget sjovt i sig selv. Det skal bare gøres ordentligt. Ligeså vigtigt for FPS'et er action-niveauet som historien er for det japanske RPG. Det er vigtigt at FPS'et giver dig en fornemmelse af at der sker noget! Hele tiden og det er vigtigt at styringen fungerer optimalt.

Det er langt fra alle FPS'er der opfylder de krav. Det forholder sig desværre sådan at fordi FPS-genren er let tilgængelig for de fleste, er der også mange spilproducenter der gerne laver hurtige cash-in titler. Halo er dog ikke en sådan titel... den er Xbox'ens redning. Grunden til at nogen overhovedet havde den ellers rædsomme konsol.

Spillet sætter dig i hovedrollen som det eneste tilbageværende produkt af SPARTAN-projektet. Dit navn er ukendt, du kendes kun af rang; Master Chief. Du er blevet forbedret via. gensplejsning og andre videnskabelige metoder jeg ikke just forstår mig på til en superkriger der har bedre reflekser og højere styrke end det gennemsnitlige menneske. Din opgave som spiller er at hjælpe Master Chief på hans mission for at redde menneskeheden fra et ondsindet alien-forbund kaldet The Covenant.

Spillet er meget lig andre FPS'er vi kender nutildags men tilbage i 2001 hvor dette spil oprindeligt udkom var gode konsol FPS'er en sjældenhed. Der har altid været problemer af den ene eller den anden art. For lange loade-tider, dårlig styring og tilmed mangel på auto-save for at nævne et par stykker. Det første jeg noterede mig da jeg begyndte at spille Halo var dog hvor godt styringen fungerer. Det føles som en drøm at skyde fjender i dette spil. Hvorfor? Hvad gør Halo så anderledes? Det kan være svært at forklare men jeg har en teori om hvordan det fungerer: Altså, når dit sigtekorn befinder sig i nærheden af en fjende, sænkes følsomheden på analog-pinden en smule og jeg tror også at du låser lidt fast på fjenden. Uanset hvad, sker der noget som får det hele til at føles optimalt. Jeg rammer næsten aldrig ved siden af og hvis jeg gør føles det som min egen fejl. Det er en helt anden oplevelse end at spille noget som Uncharted (jeg ved godt det ikke er FPS, men det har et sigtekorn og det virker dårligt), Call of Duty eller *gruer ved mindet* PS2-porten af XIII.

Fjenderne i spillet er ganske varieret i forhold til mange FPS-spil. Der er de små, mere ubetydelige, Grunts som render rundt med små plasma-pistoler eller lign. og skyder løs efter dig. De har dog let ved at gå i panik hvilket er med til at give dem lidt karakter. De anføres ofte af Elites, ca. på størrelse med et voksent menneske og klædt i rustning. De har som regel noget bedre våben end deres underordnede.

Foruden dem er der mange andre arter Covenent og også lidt flere fjender man måske ikke helt havde forudset gemt i posen. Der er dog nogle af dem der gør mere skade end gavn for gameplayet. Alt i alt har spillet dog gode fjender.

Våbene i spillet er meget varierede men hvor meget de kan bruges til er dog meget begrænset. Maskingeværet og Plasma-riflen bliver nok de flestes foretrukne våbenvalg, men til visse situationer kan det nemt være fordelagtigt at benytte sig af en shotgun eller en snigskytteriffel. Det er i det store hele de våben du kommer til at bruge. Der er et raketstyr men det er sjældent at der er god brug for den. Der er også mange Covenant-våben som plasma-pistolen eller Needler'en som bare er ubrugelige. Needle Man* taget i betragtning havde jeg dog gættet på at Needleren var overpowered.

*Svær boss fra Mega Man III, som dræber dig ved at skyde nåle efter dig.

Et sidste subtilt bonuspoint jeg gerne vil tildele spillet er loade-tiderne. Spillet har ekstremt korte loade tider. Man bemærker dem knap nok. Det er altid irriterende når loade-tider er lange så det er kun godt at Bungie har fået ordentligt styr på det.

Der er stort set ikke så meget i vejen med spillet, men der er som med mange spil, noget der er frustrerende.

Bungie er meget ukonsekvente med checkpoints. Det føltes næsten tilfældigt hvornår du får et checkpoint. Du kan f.eks. spille et godt stykke vej ind i en bane, dø og derefter blive sendt langt tilbage. Mens du så gennemspiller den samme bid af spillet igen kan du så nemt blive givet et bonus-checkpoint. Jeg kan måske godt forstå hvad de forsøgte at lave med det. Det skulle være sådan at man, når man døde, blev givet flere checkpoints så man ikke behøvede at gentage for meget hvis man nu skulle dø en hel masse på et sted. Det lyder meget fornuftigt men det er stadig ikke særlig spændende at blive sendt langt tilbage første gang, så mon ikke det havde været bedre hvis de bare gav dig alle checkpoints med det samme? Det mener jeg bestemt at det ville, men det er ikke noget game-breaking. Det er bare ret irriterende.

Der er også lige et enkelt område i spillet jeg gerne vil nævne. Du skal krydse en bro og der er en masse fjender imellem dig og din destination. Fair nok, men det hele bliver bare gjort død irriterende idet nogle af disse fjender har været flabede nok til at udstyre sig med bazookaer. De dræber dig på et skud og det føles meget billigt. Det er irriterende, det er bullshit men som tidligere nævnt ikke game-breaking. Der er mange gode spil der har irriterende BS-segmenter så Halo skal have den samme nåde som jeg giver andre gode spil på trods af irriterende bullshit.

Et sidste lettere kritisk punkt jeg gerne vil kommentere er spillets køretøjer. Deres kontrol føles ret ringe og det gør den sidste mission som ellers bør være fremragende til en affære som man kun kan få en halvhjertet nydelse ud af. En skam.

Okay, nu er man måske lidt overdramatisk her. Det er ikke fordi at det er umuligt at styre køretøjerne og jeg har bestemt oplevet værrere. Det føles bare dårligt samlignet med spillets styring når man er til fods.

Der er også en del områder i spillet som seriøst bare virker som ren og skær padding*. Et kapitel, the library, er især skyldig på dette område. Mange gange virker det bare som om man render rundt i de samme ensformige korridorer og man ved til sidst ikke rigtig hvad man laver.

*Kunstig forlængelse af et spil eller en film. Som regel ved brug af gentagne baner eller scener som bare er der for at trække tiden ud og gøre spillet/filmen længere.

Det er virkelig svært at bevare interessen når man stiger om bord på den 3. elevator inde i the Library efter en evigheds vandren i de ensformige omgivelser kun for at finde ud at det ikke er ovre før du har taget endnu en etage op.

Lyden er i sig selv ganske okay. Våbene lyder rimeligt i de fleste tilfælde og stemmeskuespillet er også okay. Alt i alt, bare... okay. Det er ikke noget særligt og det har heller ikke rigtig nogle væsentlige mangler. Der er måske nogle enkelte lydeffekter hist og her som ikke holder men det er til at leve med. Men fejl og mangler af den art kan dog ofte kompenseres for med et solidt soundtrack. Hvilket Halo tilfældigvis er udstyret med. Musikken passer godt til spillet og dets theme song er et absolut mesterværk og spillet rangerer bestemt højt på min top-liste over musik i FPS'er.

Grafikken er af mange rost for at være rigtig flot så vidt jeg kan forstå, og det er ganske forståeligt. Selv vil jeg mene at Half Life der på det tidspunkt så vidt jeg kan forstå var blevet udrustet med HD-patchen så bedre ud, men det er trods alt en PC-titel og derfor er en samligning urimelig. Spillets tekniske side fejler ikke rigtig noget og designmæssigt er jeg også meget fornøjet.

Spillet har massevis af farver og det er virkelig med til at skabe lidt mere variation. Jeg er frygtelig træt af hvordan masser af spil nutildages begrænser sig til farvepaletter som grå og sort i et forsøg på at være "realistisk".

Halo er meget flot. Jeg synes det er vigtigere med et flot design end et højt teknisk niveau.

... Hvad? Nej, helt seriøst! Hun sagde hun var 13! Hvad? En afslutning? Åh, okay. Afslutning... GO!

Spillet var startskudet til den meget populære Halo-serie. Hvad den skal udvikle sig til ved jeg ikke. Halo Wars ligner en meget dum idé men heldigvis lader det til at der er andre alternativer for Halo's fremtid. ODST ser godt ud og Halo Reach som venter i det fjerne kan sikkert også underholde mig.

Hvis du stadig spiller Halo 3's multiplayer og ikke har spillet 1'eren før, kan jeg kun opfordre dig til at droppe online-kampene* i nogen tid og prøve 1'eren. Det er lidt gammelt men det er stadig godt.

*Og samtidig måske finde sig en kæreste...

Jeg synes at det er værdigt til et 8-tal. Det er underholdene langt det meste af vejen men det har dog nogle fejl og mangler.

Grafik: 9
Lyd: 8
Gameplay: 8
Holdbarhed: 7
Historie: 7

Det gode: Fremragende styring, flot grafik og godt soundtrack.

Det dårlige: For mange områder der bare gentager sig selv. Nogle få frustrerende dele.

Sværhedsgrad: Easy-Medium - Jeg har spillet det på Normal sværhedsgraden og den er forholdsvis velbalanceret selvom der er visse områder af spillet der dræbte mig lige lovlig mange gange. Spillet er dog ret nemt for det meste så hvis man vil have en udfordring er der altid to højere sværhedsgrader. Jeg ved dog af bitter erfaring at FPS'er ikke kan finde ud af at gøre de sværhedsgrader sjove og ikke resulterer i andet en tung continue-spam.

...

ER DER NOGEN DER ER MAND FOR AT GENNEMFØRE SPILLET PÅ LEGENDARY PÅ EN CREDIT?

Nej?

Det tænkte jeg nok.

PS: Hvorfor er der så få spil der roser dig for at have gennemført dem på høje sværhedsgrader? Jeg har f.eks lige gennemført et spil kaldet Undefined Fantastic Object på Hard og det resulterede i billedet nedenfor.

Dejligt at blive rost. Det kunne mainstream gaming godt lære noget af.

Hvad har det med Halo at gøre? Hvor er sammenhængen? Det skal jeg sige dig! Ingen steder!
Spil noget Halo, gå i seng med stuepigen og lev vel!