Batman: Arkham Asylum

Skrevet af: peejay   2009-09-09

Lige siden jeg første gang stiftede bekendtskab med den kappeklædte flagermus, har mit hjerte banket for lige netop denne superhelt. Men han er ikke så super som alle de andre helte der findes, nej Batman har ingen superkræfter, Batman er afhængig af list, snilde og en fandens masse gadgets som skal hjælpe ham mod skurkene fra Gotham City.

Batman er blevet portræteret i mange spil, men jeg kan dog ikke nævne et som har blæst mig om kuld og givet mig fornæmmelsen af at være den kappeklædte detektiv. Kan Arkham Asylum måske være det første spil som giver Batman den anerkendelse som han i virkeligheden fortjener.

Spillet historie tager udgangspunkt i at Batman endelig har fanget den værste af alle forbryderne, nemlig selveste Jokeren. Han sender ham retur til det sted hvor han hører hjemme, nemlig Arkham Asylum, en sindsyge anstalt for de værste forbrydere i Gotham City. Inden længe viser det sig at Jokeren har lagt en skummel plan og lokket Batman i et baghold på selve øen, og det er nu vores yndlings flagermus skal redde sig selv ud af denne fælde, men samtidig også afslører et plot som er så velskrevet at man får følelsen af at være med i en Batman film.

Batman er et stealth spil uanset hvordan man vender og drejer spillet, så handler det om at snige sig afsted. Denne form for stealth bliver så krydet med et par hæftige kampe tilsat et par ubehagelige bosser, så der er smæk nok for skillingen. Men hvordan fungerer dette så sammen, jo faktisk ganske godt. I størstedelen af spillet skal man snige sig rundt og nedlægge fjenderne ganske lydløst, bliver man opdaget finder man ud af at Batman slet slet ikke er sådan en superhelt som alle går og påstår han er, dette kommer til udtryk når fjenderne har udstyret sig selv med skydevåben, så er det med at få benene på nakken og gemme sig så man kan bevæge sig uset rundt endnu engang. Det er netop i dette element at BAS (Batman: Arkham Asylum) gør sig bedst, at snige sig rundt. Til denne opgave bliver Batman udstyret med en masse gadgets som han kan bruge spillet igennem til at nå nye højder samt nye steder, og tro mig øen er ganske stor at udforse.

Spillet er ganske enkelt at gå til, blot et tryk på knappen og Batman kan udføre de mest halsbrækkende moves, og det hele kommer til at flyde let og elegant. Gadgetsene er også utroligt lette at gå til blot et tryk på skulderknappen og disse herligheder bliver sendt afsted og kan i nogle tilfælde udrette en enorm skade.

Grafisk set er der intet at sætte en finger på, jeg spillede udgaven på PS3 og har også haft fornøjelsen af x360 udgaven, men det er dog på PS'eren at Batman ser sig flottest ud. Banerne er enorme, miljøerne er perfekte, og stemningen er utrolig flot skruet sammen. Batman er nærmest en blanding af 3 verdener, figurerne er hentet fra tegneserie udgaven af batman, omgivelserne er hentet fra Tim Burtons film, og volden er hentet fra Dark Knight, så ja en herlig cocktail. Dog er der steder i selve spillet hvor man til tider tænker, at her har de ikke lagt så mange kræfter i selve designet og det er lidt syndt.

Skurke galleriet er imponerende, undervejs støder man på Harley Quinn, Killer Croc, Zsasz, Poison Ivy, Bane, Scarecrow og naturligvis Jokeren. Som inkarneret Batman freak så man gerne at galleriet var udvidet med en Mr Freeze, Riddler eller bare Catwoman, men hey Batman har jo ikke fanget alle skurkene og der skal jo også være nogle til 2'eren. Hver skurk man møder indledes i en såkaldt bosskamp, men her er der stor forskel på hvordan man møder skurkene, og her er spillet virkelig underholdende for man får ikke fornemmelsen af at man har gjort dette før, dog er kampen mod Killer Croc, desværre tam og kedelig samt nærmest irriterende hvor man undres over hvorfor han overhovedet er med.

Undervejs i spillet optjener man experience points som man så automatisk kan bruge til at opgraderer sig selv med, dette falder dog en lille smule ud af sammenhængen, da der egentlig ikke kan mærkes nogen synderlig forskel på om man er opgraderet med den ene eller anden ting.

Der hvor Batman dog halter lidt, er at man desværre er tvunget til at blive på øen, man får ikke muligheden for at boltrer sig med Batmans forunderlige køretøjer, og det er noget jeg som Batman fan mangler en del. En anden ting er at Batman har 1000 vis af dragter til rådighed igennem hans nu snart 1000 fortalte eventyr, men i BAS er vi blevet spist af med en enkelt dragt, der til gengæld også ser godt ud, men hallo vi bør da selv kunne bestemme hvilken Batdragt vi skal tage med på eventyr.

I bund og grund et godt solidt spil som kan anbefales, Jeg ser med stor glæde frem til 2'eren som kommer til at foregå i Gotham City selv.

+: God styring, God grafik, Fed historie, perfekt stemmeskuespil
-: manglende skurke, mere valgfrihed, mangel på kørebaner,