Dansk
BRUGERANMELDELSE

Infamous

Skrevet af: JacDG   2009-06-15

Hvor mange af jer læsere derude, har ikke drømt om at have superkræfter dengang i var mindre, muligvis drømmer nogle af jer stadig om at bliver overmenneskelig. Men hvis i nu fik disse superkræfter ville i så bruge dem til at handle i godhedens navn, eller for egen vinding.

Om cykelbuddet Cole, vores hovedperson i InFamous, har haft samme tanker da han var mindre er der ingen der ved, men faktum er at en eksplosion giver ham chokerende nye evner. Cole er fyren der aflevere den skæbnesvangre bombe, og selvom han befinder sig i eksplosionens epicentrer, overlever han og naturligvis får han superkræfter. Det hele virker meget generisk og en smule kedeligt, men et eller andet sted gør det ikke noget. Superhelte historier er som regel meget ens, derfor er InFamous meget bekendt, men igen, det gør faktisk ikke noget. Specielt fordi historien tager nogle overraskende sving mod enden, og slutningen er højst uforudsigelig.

Da Cole er et værktøj, for dine sadistiske ideer eller måske er du af den mere heroiske tankegang, ja så får vi aldrig at vide hvordan han selv ville have gjort med kræfterne. Et gæt kunne sagtens fortages ud fra hans stemme. Cole lyder vred hele tiden, og så igen. Og fyren fremkommer til tider som utroligt usympatisk. Det passer fint nok til Bad Boy Cole, men når man konstant udføre gode handlinger, og fyren stadig lyder som en fornærmet teenager, ja så lyder det ikke helt passende.
Tillagt til ovenstående, mener jeg også at de andre personer i spillet, ikke ligefrem fremmer historien, de er nemlig møg irriterende. Intet af dette er et specielt problem, og så snart de Sly'eske cutscenes toner frem. Tegneseriestilen kan nærmest tolkes som en hyldest til både udviklernes egen serie om Sly Cooper, samt tegneserierne som har gjort superhelte så populære, en fed ide. Desværre er alle in-game cutscenes virkelig dårligt lavede, de indeholder næsten ingen animation, hvilket i sidste ende bliver forstyrrende.

Sucker Punch er netop bedst kendt for Sly serien, som gav mig nogle af mine bedste oplevelser på Playstation 2, og det kan sagtens mærkes at det er den samme udvikler der er på spil. Fra platformsdelen, til de talløse wirer der hænger i den New York lignende by, kaldet Empire City er der bare noget i det her spil, der minder mig om Sly's eskapader, hvilket bestemt ikke er skidt.
InFamous er meget mere actionorienteret end Sly var, hvilket giver et helt ny perspektiv på de samme elementer. Cole og hans elektriske superkræfter, starter ud ganske basalt, men som spillet udvikler sig, og fjenderne bliver stærkere og flere, vokser Cole med opgaven. Det er kun specielle missioner der giver Coles kræfter et defilibrator chok. Dette element af nye kræfter er noget af det der driver InFamous i starten, desværre løber man tør for nye offensive kræfter omkring, i midten af spillet. En af spillets styrker bliver derfor vendt til en svaghed, da der efter min mening er nogle fede elektriske kræfter, der er bare ikke nok. Missionerne er ganske typisk for et open world spil, heldigvis er de fyldt til randen med action, og for mig føltes hver mission, for det meste anderledes, hvilket er utroligt for et spil af denne type. Sidemissionerne starter fint ud men i sidste ende kører man nok fast, da det er de samme missioner der går igen.

InFamous følger den klarer trend jeg syntes at kunne se i denne industri i øjeblikket, hvilket er nogle utroligt kedelige designvalg. Et eller andet sted må det vel være lettere at lave en nedtrykt verden, og dermed bare fyrer op for nogle dejlige grå og brune farver. Jeg ved godt jeg fokuserer meget på dette, men jeg er begyndt at blive virkelig træt af, at alle spil nærmest ligner hinanden. Jeg kan da sagtens se at det ville se dumt ud med en farvefuld by der var i ruiner, men et eller andet må der vel kunne gøres?

Væk er det postapokalyptiske øde område omkring Washington og den eventyrfyldte Albion verden, de moralske valg skal i stedet tages, i New Yo.... Empire City.
Endnu en trend i gaming verden for tiden er disse valg, der ændre personer, byer eller måske slutningen i spillet, og da InFamous allerede er godt med på det der er "hipt" følger valg også med. Dette er virkelig godt implementeret og passer fedt ind i superhelte stilen, for vi kender vel alle denne sætning " With great powers, comes great responsibility" og det passer så sandelig. På nogle kritiske tidspunkter i spillet, popper de såkaldte Karma Moments op, altså disse valg. Her er ingen gråzoner bare straight up Godt vs. Ondt. Valgene ændrer små dele af historien, verden, men vigtigst af alt dine kræfter og dig selv. Alle dine drab giver nemlig erfaringspoint, som gør at du kan opgradere vise evner, disse er også forskelligt fordelt, alt efter om du er god eller ond.

Noget der virkelig irriterede mig, samt glædede mig var kontrollen. Styringen er utroligt let at lære og for det meste virkelig præcis. Desværre er det alt for automatisk, hvilket faktisk ikke er noget problem for mig i et spil som Assassin's Creed, men her generede det mig en smule. Også det faktum at du ikke tager skade af nogle fald, og det derfor burde være fedt at droppe fra den højeste bygning og så ned på jorden. Men uanset hvor febrilsk jeg trykkede på "lad-vær-med-at-gribe-fast-i-noget-knappen" sugede Cole sig ind i det nærmeste nedløbsrør.

Egentligt burde InFamous have enorm genspilningsværdi. Med 32 Dead Drops, som låser op for mere historie, 350 Blast Shards der giver Cole mere "ammunition" og 21 forskellige stunts, samt nye kræfter og specielle sidemissioner burde man være godt beskæftiget i 15-20 timer mere. Men jeg fandt det bare ikke specielt sjovt, da jeg var halvvejs igennem havde jeg bare fået nok InFamous.

InFamous er et virkelig fedt superheltespil, og et ganske fint spil generelt. Desværre har jeg nogle problemer med spillet. Jeg oplevede utallige glitches, hvor Cole blev suget ned i jorden, og døde. Samt det faktum at jeg personligt godt kunne have brugt nogle flere kræfter at lege rundt med, og et andet design. Heldigvis er der også en masse positivt omkring InFamous, og de bliver alle samlet i en mission, hvor der skal kravles op på spillets højeste punkt, og horder af fjender bliver nedkæmpet. Her får man den gode kontrol, de fede kampe og alt hvad der gør InFamous til et godt spil. Derfor vil jeg også mene at det er på tide, at du får levet din superheltedrøm ud, uanset hvilken vej du vælger, burde der være noget at nyde for alle.

Brugeranmeldelser9
Samlet karakter: 8.4/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10