Final Fantasy X

Skrevet af: Nike   2009-06-12

Undervejs i mine barndoms år er jeg vokset op med Final Fantasy. Lige siden jeg var gammel nok til at samle en controller op har jeg spillet Final Fantasy, og Metal Gear Solid, de 2 mest elskede serier i mit video spil liv. Så helt tilbage i år 2001 da spillet udkom til PS2 var det en lige så stor begivenhed som Metal Gear Solid 4 var sidste år. Det så helt fantastisk ud, og for første gang nogensinde i serien var der stemmer. Ja i øjeblikket er jeg i færd med at spille Final Fantasy spil igennem og da jeg allrede har anmeldt et par stykker, vil jeg prøve og anmelde resten. I dag starter vi med Final Fantasy X.

Spillet handler om Tidus, en stjerne i Blitzball. Hans hjem by Zanarkand bliver angrebet af et gigantisk monster kaldet Sin, og fører Tidus til en verden han slet ikke kender til, kaldet Spira. I denne nye verden møder han en summoner der hedder Yuna, som lige har startet sin rejse for at dræbe Sin og endnu engang få fred i Spira. Under denne rejse prøver Tidus at finde ud af hvad der er sket med Zanarkand og lære mere om denne ny verden.

Historien i Final Fantasy X er en af seriens bedste. Vi snakker rent faktisk om en historie der er lige så god som den i Final Fantasy VII. Det er takket være god person udvikling, og en række drejninger der vender op og ned på alt. Det er en meget lys historie, der halv vejs inde i spillet bliver mørk og lidt chokerende, og slutningen er fantastisk. Spillet leger med dit hjerte ligesom Final Fantasy VII og der er endda også et øjeblik lige så stærkt og sørgeligt som Areis's død. At tonen ændre sig halv vejs er måske lidt underligt men det er stadig en fabel agtig historie.

På overfladen er Final Fantasy X præcist ligesom de gamle Final Fantasy spil. Du går stadig og udforsker omgivelser, hvor kampe kan indtræffe hvor som helst, og når som helst uden advarsel. Ja drømmen om tilfældige kampe fortsætter desværre. Tilgengæld når man kommer ind i kampe, så ser man spillets første store ændring.

Det er stadig tur baseret, men det er slut med en tids måler der bestemmer hvornår det er din tur. Systemet kaldes CTB (Conditional Turn-Based Battle). Når du kæmper er der er skema i højre side der viser hvornår det er hvems tur. Så f.eks. først har Tidus en tur, så Yuna, og bagefter har det monster du kæmper imod en tur. Det her system gør det lettere at forberede dig imod angreb, og være strategisk. Du har uendelig tid til at tænke over hvad du vil, og hvis din mand ikke er den rette til kampen, kan du frit skifte ham/hende ud. Du kan endda skifte våben under kampe. Det hele er blevet lettere og hurtigere, så spillet er ikke lige så langsomt som tidligere spil i serien.

Den anden store ændring er Sphere Grid. Du får stadig EXP fra kampe men du stiger ikke i level mere. Nu får du et Sphere level der gør du kan rykke videre. Sphere Grid er en stor plade, hvor du langsomt rykker frem fra node til node og lære nye ting. En node kan f.eks. lære dig nye angreb, imens andre forøger din strength, liv, og alt hvad du kan forestille dig i et rollespil. Men det ikke bare at rykke derhen og så lærer du det. Der skal bruges spheres før der sher noget. F.eks. skal du bruge Mana Sphere for at få mere MP eller bedre Magi egenskaber, eller Ability Spheres for at lære nye angreb. Det er et dybt system som er noget af det bedste i noget rollespil til dato. Og hvis du bliver træt af det, kan du ved starten af spillet vælge en mere advanceret version af Sphere Grid.

Våben og rustning udgører ikke længere end ændring for hvor god din mand er. Det hele bliver styrret af Sphere Grid og det eneste våben giver er boosts eller gør dig immun over for status elementer eller element angreb. Så du kan frit fokusere på at bruge penge på ting som potions. Summons er også anderledes, fordi nu tager du fuld kontrol over dem når de er tilkaldt. De har deres egen livsmåler og når de dør trækker de sig tilbage og de andre træder sig tilbage. Dine mænd bliver også automatisk genoplivet og status elementer forsvinder automatisk efter kampe. Så spillet er blevet noget lettere, men tilgengæld bliver det så aldrig frusterende (medmindre du går efter side quests) og langsomt.

Spillet er 40-50 timer langt, og som altid er der mere at lave end bare historie. Blitzball er her udviklet til et helt spil for sig selv nærmest, og selvom det kun forbliver en side quest, så er det utrolig sjovt. Ellers er der de sædvanlige quests som f.eks. fange monstre, få hemmelige summons, og alle personers bedste våben, og at lære alle overdrives (FFX's Limit Break). Tilgengæld er en del af side questsene meget svære, og bør kun anbefaldes til hardcore spillere. Og til sidst, en strategi guide vil være en god ide at have ved hånden til side quests.

Grafisk ser spillet godt ud. Omgivelserne er flotte, og personerne ser gode ud selvom de dog desværre ikke er perfekte. Animationerne passer ikke helt til hvad der bliver sagt, og stemmerne passer ofte ikke til mund bevælgelserne. Og det her er ikke fordi det er outdatet, fordi dengang kunne man godt samligne det med Metal Gear Solid 2, og selv her var disse problemer til stede. Det også lidt underligt hvordan personernes ansiger den ene gang ser gode ud, og den næste gang knap så gode ud. Det os tydeligt at se at Square ikke havde forstand på at lave forfilm, da en masse af kamera vinkelerne virker lidt keksede. Tilgengæld ser spillets CG forfilm fantastiske ud.

Lyd messigt er lyd effekter ligesom det skal være, og musikken er god selvom det ikke er alle numre der er gode. Stemme skuespillet er godt, men der er desværre tidspunkter hvor det lyder dårligt. Nogle gange kunne de godt havde gjort det bedre, og nogle gange lyder det latterligt. Men ellers for det meste er det godt stemme skuespil.

Alt i alt er Final Fantasy X et utrolig godt spil. En fabelagtig historie, og sjovt gameplay der er gjort lettete tilgængeligt. Grafik og lyd har nogle problemer men ellers er alt i Final Fantasy X rigtig godt. Det er et spil som jeg klart vil anbefalde til alle rollespils elskere, og nu da det heldigvis er meget billigt så gør jer selv en tjeneste og køb det.

Samlet karakter: 10/10
1
2