Guitar Hero: Metallica

Skrevet af: Nike   2009-05-31

Sidste år lavede Neversoft et Guitar Hero spil baseret på et band. Det var Guitar Hero: Aerosmith. Om bandet er godt kan nogle af os godt blive enige om, men de fleste af os kan nok blive enige om at spillet var skuffende. Lidt for let sværhedsgrad, og det faktum at flere af bandets største hits ikke var med i spillet var en stor stor skuffelse. Nu har Neversoft så prøvet igen, men denne gang er der større optimisme i projectet. Det er denne gang Metallica der står for skud. Det er en Metallica fans våd drøm at dette spil er blevet lavet, og da jeg selv er Metallica fan har jeg glædet mig som sindsyg. Er dette spil det spil vi Metallica fans har drømt om?

Guitar Hero: Metallica bruger det samme band koncept som Guitar Hero: World Tour men kommer dog med nogle ændringer. Du spiller ikke længere gigs, men er derimod get tilbage til de gamle Guitar Hero 1-3 dage hvor du får en liste af sange som du skal klare, og som får flere sange efter du klarer sange. Denne gang er fremgangs måden dog lidt anderledes. For at åbne næste sæt skal du optjene et x antal stjerner, hvilket gør at spillere kan direkte hoppe frem til de sange de vil spille, eller undgå de svære sange.

Lad os gå direkte til det, det hele handler om: sang listen. Til forskel fra Aerosmith, så er alle bandets største hits inkluderet her, og der er sange fra alle deres albums. Lige fra Kill Em All (1983) til Death Magnetic (2008). Selv en enkelt sang fra Garage Inc (1998) og S&M (1999). Som et klogt træk, så har udviklerne valgt at kun vælge en sang fra 2 af bandets dårligeste albums Load og St Anger (selvom St Anger er bedre). Der er 28 Metallica sange og 21 gæste bands, personligt udvalgt af bandet selv. En del af dem er orginal versioner af sange som bandet selv har lavet covers af på Garage Inc. Et par få minuser er at Ride The Lightning ikke er med, og personligt kunne jeg godt have tænkt mig nogle flere sange fra St Anger, men de sange der er med i spillet kan kun tilfreds stille alle Metallica fans.

Sang listen er den bedste nogensinde i Guitar Hero. Det er nok ikke lige så meget i GH:M som i GH:WT men Metallicas sange er så lange og udforderende, at man ikke kan undgå at have det sjovt. Det er også det mest udfordrende Guitar Hero spil til dato. Sangene er lange, så din energi bliver virkelig sat på prøve. Udover det så kan være direkte brutalt på de højre sværhedsgrader, så tag jer i agt alle sammen derude.

Spillet er dog ikke helt en direkte kopi af GH:WT. Band medlemmer kan reddes fra døden nu når du spiller online, musik studiet er opdateret til at inkludere Metallicas guitar lyde og tromme lyde, og 2 helt nye modes er blevet præsenteret. Den første er Drum Over, som kun kan spilles med trommer (Rock Band trommer kan ikke bruges i Drum Over). Her forsvinder alle tromme noder og du kan slå på trommem så tosset som du vil på alle spillets sange. Den anden nyhed er Expert+ (som heller ikke virker med Rock Band trommer) hvor du kan sætte en ekstra fod pedal til dine trommer. Det er ekstremt udforderende, og kan kun anbefaldes til øvede spillere.

Når man tænker på at dette spil er en udvidelse, så tilbyder det en del. Ja vist er der kun 49 sange hvor GH:WT har 86, men alle 49 sange er sjovere end de 86 i GH:WT, og Expert+ og Drum Over er gode nyheder. Selv hvis du ikke kan lide Metallica, så vil du kunne lide spillet fordi det er så sjovt og udfordrende. Og til alle Metallica fans, så har alle Metallica sange sektioner kaldet Metallifacts hvor du kan få infomationer om sangen, læse lyriken, og se læse hvordan de lavede sangen. Igen kun til Metallica fans, men det viser hvor meget udviklerne har gået op i at lave spillet. Der er også koncert videoer og bag om spillet videoer.

Spillet er hurtigt løbet igennem, men sangende er så sjove at spille at man hele tiden kommer tilbage, og band konceptet er stadig lige så sjovt som da Rock Band præsenterede det til verdenen i 2007. Download Content findes kun med Death Magnetic, og det ser ikke ud til at der kommer flere sange.

Grafisk ser spillet godt ud. James Hetfield, (vores alle sammens dansker) Lars Ulrich, Kirk Hammet, og Robert Trujillo har lavet motion capture og de er ikke kun fanget godt, men de ligner også rigtig godt deres virkelige jeg. Det er de bedste animationer i seriens historie. De ultra korte tegnefilms forfilm er tilbage og de er gode men alt for korte desværre.

Lyden er her hvor spillet virkelig skinner. Alle sange er master recordings så det lyder perfekt. Indmellem sange har James Hetfield også en kort og hurtig sætning at sige, hvilket er en fin detajle. Lyd kvalitets problemet i musik studiet er derimod ikke blevet rettet.

Alt i alt er Guitar Hero: Metallica et utrolig godt spil. Det er utrolig sjovt, et spil man vil vende tilbage til, og så har det et af vor tids bedste bands. Deres sange er virkelig skrædder syet til Guitar Hero, og alle vil finde det underholdende. Nogle fans vil måske klage lidt over at Dave Mustaine, Cliff Burton, og Jason Newsted (og MÅSKE Ron McGovney) ikke bliver repræsenteret i spillet da de har bidraget med mere end bandets nuværende bassist (især Cliff der på tragisk vis døde i 1986 i Sverige), men det forhindrer ikke Guitar Hero: Metallica i at være det bedste Guitar Hero spil til dato.

Samlet karakter: 9/10
1
2