X-Men Origins: Wolverine

Skrevet af: Nike   2009-05-30

Spil baseret på film (de såkaldte licens spil) plejer som regel altid at fejle. Enten er de for korte (Terminator Salvation), fyldt med fejl (Enter The Matrix), eller kedelige (Goldeneye: Rouge Agent). Der har været nogle spil som har leveret kvalitets underholdning, såsom Spider-Man 2, Lego Star Wars, og The Bourne Conspiracy. X-Men Origins: Wolverine er det seneste forsøg på et licens spil, baseret på den fornyligt udgivet film af samme navn. Filmen har et anmelder gennemsnit på 36%. Er dette et licens spil der rent faktisk er noget værd, eller er det lige så dårligt som tidligere forsøg på X-Men spil?

Spillets historie er typisk licens spil. Filmens historie bliver fulgt, med nøgle scener genskabt, og detajler udelukket. Det her handler om hvordan Wolverine blev den han er i de 3 første X-Men film. Primært er det en historie om at han skal hævne sin kærestes død, efter hans bror Sabertooth har dræbt hende. Alt imens dette sker bliver Wolverine jagtet af William Stryker.

Igen i typisk licens stil, så er historien ikke særlig god. På trods af at historien er skrevet af Marc Guggenheim, en af forfatterne bag CSI: Miami, så er den forudsigelig, har et dårligt tempo, og er dårlig til at efter abe filmen. Den er os forvirrende, fordi den ofte hopper frem og tilbage imellem nu tiden, og Wolverines mission med Strykers mutant hold i Afrika. Det er lidt forvirrende og dårligt, på trods af gode forsøg på at udvide filmens historie. Tilgengæld så er filmens historie næsten det samme, så du får faktisk lige meget ud af både filmen og spillets historie.

Gameplayet i X-Men Origins kan bedst beskrives som en klon af God Of War. Du har light attacks, heavy attacks, og kan gribe fat i fjender. De kan kastes udover kløfter, eller på ting i dine omgivelser der dræber ham hurtigt. Hver gang du dræber fjender får du Rage, hvilket giver dig adgang til 3 specielle angreb, eller giver dig lov til at gå i berserk mode.

Der hvor spillet virkelig er en stor succes er hvordan man føler sig som Wolverine. Intet af det møg hvor du skal snige dig forbi fjener ligesom i X2: Wolverines Revenge, eller deltage i lamme Tekken agtige kampe imod andre mutanter, Origins giver os hvad vi vil have: Wolverine med alle hans egenskaber, og voldelig som bare pokker. Hans angreb er standard men man vil elske hans Lunge, hvor du sigter på en fjende, for derefter at hoppe som en vild tiger og overfalde ham. Det er utrolig fedt at se på, og nogle gange kommer der endda cinematiske kamera vinkeler når du bruger det. Dit liv bliver også langsomt genopfyldt ligesom i så mange andre spil nu til dags, og du har sanser der hjælper dig med at finde hemmelige ting og viser vejen videre.

Når du dræber fjender optjener du EXP, som gør at du stiger i level. Når det sker får du skill points som kan bruges på visse egenskaber. Det er ikke det mest dybe system, men sammen med de 2 andre systemer kan det tilgives. Det andet system er Mutagener, der virker som stat boosts. Du kan have 3 aktiveret på en gang. Til sidst er der reflekser der langsomt stiger når du dræber fjender. Dræber du f.eks. nok fjender med maskine pistoler vil din reflekser stige i level og du vil gøre mere skade imod dem. Det er overaskende at spillet har sådan et fokus på RPG elementer, men det virker og er med til at gøre spillet sjovt.

Spillet er faktisk utrolig ensomt, og det du laver i den første time af spillet er også hvad du laver i den sidste time. Men på trods af det, så er spillet utrolig sjovt. RPG elementerne giver dig noget at gå efter, og der er utrolig mange måder at dræber dine fjender på. Ingen af dem er kønne så spillet er et must for sadister. Spillet har nogle boss kampe der gentager sig selv ofte, men tilgengæld også nogle boss kampe der er utrolig gode. Der er også andre sektioner der er meget cinematiske og som faktisk formår at være intense. X-Men Origins: Wolverine er et spil der er sjovere end du tror. Ja det er lige så ensformligt som livet i folkeskolen, men Wolverine er så utrolig sjovt, og man har virkelig noget at gå efter at det forbliver sjovt hele vejen igennem.

Men en ting at ligge mærke til er at spillet er lidt for let. Dine fjender er ikke særlig udforderende, og dit liv bliver hurtigt genopfyldt, og som spillet skrider frem bliver du kun stærkere. Det gør ikke spillet mindre sjovt, men betyder at Game Over skærmen bliver et sjældent syn.

Spillets længde er et andet punkt hvor spillet overasker. Spillets baner bliver bare ved og ved, og du får 10-15 timer ud af det hele i alt. Bagefter er der dog tags at finde, kostumer at åbne, og en Wolverine at fuld opgradere. Genspildnings værdi er der ikke mangel på, så du får i hvert fald noget for dine 500kr.

Grafisk er spillet blandet. CG forfilmene ser okay gode ud, men kunne godt være bedre. Under spillet er grafikken god, og Wolverine er godt animeret. En sej detajle er at jo mere skade han tager, jo mindre hud har han tilbage på kroppe og du ender med at kunne se ind til hans metal skelet. Du får også at se hvordan det langsomt healer sig. Der er dog grafik fejl at spore. Her er 2 gode eksempler: Jeg var i kamp med 4 store fjender og jeg faldt ned igennem jorden og måtte genstarte. 2: Valgte at lunge på en fjende og kom ud igennem en væg på den anden side af rummmet. Frame rate lider lidt nogle gange.

Lyd emssigt er spillet også blandet. Musikken er komponeret af Paul Haslinger, og er faktisk meget god. Stemme skuespillet inkludere kun 3 fra filmen (som også har deres ansigt i spillet). Hugh Jackman, Liev Schreiber, og Will.I.Am, og alle 3 gør et godt arbejde. Desværre er det tydeligt at se at ikke alt er færdigt da lyd effekter og stemme kvalitet ikke altid lyder godt. Især i CG forfilm er der disse problemer, hvilket er surt.

Alt i alt er X-Men Origins: Wolverine et sjovt spil. Det er bedre end man skulle tro, på trods af hvor ensformligt spillet er. Det er sjovt, voldligt, og langt. Det er nok det bedste licens spil til dato, og at jeg stadig spiller det efter at det er gennemført er yderst sjældent for spil af denne slags. Spillet er ikke perfekt, men det er underholdning, og faktisk et af de få tidspunkter hvor spillet er bedre end filmen.

Samlet karakter: 8/10
1
2