Fallout 3

Skrevet af: Dingbat   2009-04-10

Jeg har glædet mig rigtig meget til at anmelde Fallout 3. Som det single player spil jeg har brugt suverænt mest tid på, må jeg næsten have dannet en mening om det og jeg vil i det følgende prøve at beskrive det på bedste måde.

Jeg tror de fleste af jer der vælger at læse denne anmeldelse, ved hvad Fallout universet handler om, men jeg vil alligevel ridse lidt af det vigtige op, så alle ved hvor vi er henne af.

Forestil dig en verden hvor USA afskar sig fra resten af verden efter Anden Verdenskrig og holdt fast i 50'ernes stil og levevis. De blev ved med at udvikle sig og forske, men stilen blev bare holdt til det klassiske. Dog ryger verden ud i åben krig igen, og for at gøre en lang historie kort fører en kæmpe atomkrig til at USA ligger hen - jævnet med jorden. Dog har firmaet Vault-Tec sørget for kæmpe underjordiske bunkere til at sikre amerikanernes overlevelse. Vores eventyr begynder ved vores egen fødsel i Vault 101.

Selvfølgelig skal vi ikke blive i Vault 101, men derimod ud og lede efter vores far, som nemlig er stukket af. Hvorfor kære fader er smuttet og hvordan det hele udvikler sig, vil jeg lade jer om at finde ud af i jeres egen gennemspilning.

For der er nemlig meget mere i Fallout 3 end hovedhistorien. Bethesda har skabt et kæmpe landskab i og omkring Washinton DC som ligger helt smadret hen. Det er fantastisk at gå på opdagelse i den indre by og skulle op på gaden og ned i subway'en for at komme hen til sin destination. Det er spektakulært at kæmpe mod en masse super mutants i åben ildkamp og bruge alle sine kæmpe våben for at få dem til at lægge sig, for derfter at bevæge sig ned i en meget meget mørk subway og snige sig frem, for ikke at forstyrre de Ghouls der går rundt dernede og som løber væsentligt hurtigere end du gør og som gerne skal gøres kort proces af hurtigt.

Om man slagter super mutants og ghouls eller om man laller rundt i sikkerhed inde i en by for at købe lidt udstyr eller bare få en drink på den lokale, har man altid sin radio tændt (jeg havde i hvert fald), og trofast lyttede man til den lokale, og vel eneste, DJ 3 Dog som spiller musik, fortæller lidt om vejret og fortæller nyheder fra The Capital Wasteland, som DC er blevet omdøbt til.

Så er der jo hele historien med Karma. Er du god, ond eller midt i mellem? Udnytter du alle hvorefter du skyder dem, passer du godt på dine omgivelser og redder hvor der reddes kan, eller tænker du kun på dig selv dog uden at være jordens største røvhul? De valg kan du hele tiden træffe. Hjælper du slaverne eller slæber du dem med og sælger dem til slavehandlerne for en god pris? Det kan man få rigtig meget tid til at gå med, for der er fordele og bagdele ved alle valg - det er det der er så godt ved det jo.

Fallout 3's main story line er ikke den længste man nogensinde har set. Faktisk er der meget mere at lave uden om historien end i selve historien. Heldigvis er de side quests der er tilgængelige, meget afvekslende og giver rigtig go udfordring, samt lukker op for enten venskaber eller andre bonusser man kan benytte sig af i sin færd gennem det bombede land.

Til sidst vil jeg lade en kommentar falde vedrørende det DLC der er i forbindelse med Fallout 3. Det første der udkom var Operation Anchorage, som ikke har andet relation til spillet udover det er historie. Dog får man i slutningen lov at lukke op for noget speciel armor og et par fede nye våben. Operation Anchorage skal man kun hente hvis man er Fallout 3 fanboy, ligesom jeg selv, ellers kan man måske godt føle det er lidt penge ud af vinduet. Desuden er det hurtigt gennemført, så det er som sagt fans der vil få mest ud af det.

Det andet der kom er The Pitt, der har lidt mere gods i sig og har mere relation til selve spillet. Man får lov at spille som sin egen figur som bliver bedt om at hjælpe til i noget der hedder The Pitt. Det skal vise sig at være Pittsburg som også er blevet angrebet, men har problemer med slavehandlere der kynisk har fortsat den stål og ammunitionsproduktion byen til dels er kendt for i dag - ja i hvert fald stålproduktionen.
Stemningen er meget meget tung og siver ind alle steder det kan. Man får virkelig fornemmelsen af at være i et industrihelvede, og man er lykkelig for at man heldigvis sidder hjemme i sin stue. Den bør man investere i, da den også giver en mulighed for at få lidt nyt til ens person.

For at runde af med et par ord, så...

Grafik
I og med at universet er så stort, så er det ikke breath taking grafik, men den er stadig meget pæn. En ting som dog er breath taking, er at stille sig et højt sted og kigge 360 grader omkring sig, og vide at alt man kan se, kan man gå hen til. For view distance er rigtig god i Fallout 3, så det er smukt at se. Desuden er monstrerne godt skruet sammen og er både sjove og nogle gange rigtig skræmmende.

Lyd
Fallout 3 bør spilles med et godt anlæg omkring sig og gerne surround. I de åbne kampe kan man mærke lyden stige op og fornemme rummet omkring sig. På samme måde kan man fornemme det indelukkede miljø i de forladte subways og underjordiske tunneler. Våbene lyder virkelig godt og er meget forskellige. De små kaliber pistoler lyder som de vandpistoler de næsten er hvorimod en combat shotgun giver et ordentligt ryk og en tung heftig lyd. Derudover er der ikke noget mere kyldegysningsfremkaldende end at gå forsigtigt frem i en mørk subway og pludselig høre et hvæs bag sig og hurtigt trippende fødder for at vende sig om og stå ansigt til ansigt med en Ghoul der har set sig vred på dig.

Gameplay
Det er sjovt at spille Fallout 3. Det er fantastisk at opleve den sorte sorte humor der ofte er i spillet og det føles godt når man er kommet ind i det. Spillet reagerer som man måtte forvente og man bliver hurtigt opslugt af universet.

Holdbarhed
Fallout 3 er et single player spil, men taget det i betragtning har det en fabelagtig holdbarhed. Har man en udforkser gemt i sig, er der masser af steder at gå hen. Derudover er den en masse gode quests at give sig i kast med. Det har en evne til at fænge en, hvis man lader det og så går der meget hurtigt en masse tid med det. Personligt har jeg brugt i hvert fald 65 timer på at spille det - med én karakter.

Brugeranmeldelser19
Samlet karakter: 9/10
1