Flower

Man hører hele tiden folk råbe op om manglen på variation i nutidens spil. Dette er med til at unikke spil får ekstra meget omtale når de endeligt dukker frem. Men af en eller anden grund er disse spil altid så simple at det nærmest gør ondt. Rez, Ico, Pixeljunk eden og nu Flower. Hver og især er det spil der forsøger at diske en unik stemning på bordet, alle sammen har et følge af folk der nærmest tilbeder dem, men for hvad? og er flower i samme kategori?

Hvad er det helt præcist tænker man? Det er egentligt ganske simpelt: Man styrer, ved hjælp af vinden, noget pollen rundt i luften. Dette pollen skal man få hen til diverse lysende planter så de blomstre. Målet med dette er at kurere planeten for forurening. Er der mere til det? nej... spillet gør brug af 1 knap og sixaxisens motion styring. Behøves der være mere? nej det gør der vel egentligt ikke. Det er ganske underholdende at flyve rundt, og grafikken er ganske køn at se på.

Men alt er ikke vel i flower land... Pludseligt som man sidder og spiller, opdager man at der egentligt ikke er noget der kan stoppe dig. Ligegodt hvor "dårligt" man klarer sig vil man altid kunne komme igennem banen. Der er ingen forhindringer, værste der kan ske er at du misser en plante og derved bliver nødt til at vende om så du kan ramme den. Der er ingen high-scores, ingen tid, ingenting. Din eneste motivation for at nå til enden af banen er løftet om at der nok kommer en ny bane med ny flot grafik efterfølgende, dette sker dog kun få gange da spillet er meget kort.

Så når alt kommer til alt, så handler det ene og alene om grafik. Det er en moderniseret grafisk opdateret version af Pac-man hvor man har valgt at fjerne high-scores og spøgelserne. Eller med andre ord, det er et spil til stressede forstads forældre der er på vej ind i en midtvejs krise, eller prætentiøse would-be kunstnere der mener at de har fundet den hellige gral inde for moderne koncept kunst. Jeg vil mene at man kan finde langt mere interessante kunst spil på nettet, hvis man er til den slags, og disse er til og med gratis.

Spillets formål virker til at være et forsøg på at oplyse os om at grønt er godt, og forurening og byer er skidt. Man kunne sådan set vende det til værende en samtids kritik af den moderne spil industri, hvor spil efterhånden består af 3 gråtoner. Det er som man vælger at se på det. Jeg håber det er den sidsnævnte.

Flower er spil et der virkeligt formår at spilde sit potentiale. Det er flot, realtivt afslappende, og giver en fantastisk fart fornemmelse. Men uheldigvis mangler det substans. Man kunne gøre det til et meningsfyldt spil ved at tilføje en simpel tidstæller og en highscore liste. Så kunne man i det mindste forsøge at forbedre sin tid, det ville ligefrem gøre det, undskyld udtrykket, underholdende.

Er der mere at sige om gameplayet? Nej. Ville jeg ønske at jeg ikke havde brugt 40 kr på det? Ja det ville jeg. Er der andet end grafik i spillet? desværre ikke... Ville det være godt hvis der var andet? Ja det tror jeg faktisk det ville...
Og nu den forbandede karakter... hmmm

(helt afsluttende: undskyld til alle stressede 40 årige forstads forældre og prætentiøse would-be kunstnere.)

Samlet karakter: 7/10