Resident Evil Zero

Skrevet af: Nike   2009-02-09

Prequels er nogle gode ting. De kan bygge godt op til hvad men godt ved skal til at ske, og komme med nogle svar på spørgsmål man har ledt efter. Metal Gear Solid er et godt eksempel på hvordan man kan gøre det. Nu er det Resident Evils tur, med Resident Evil Zero til Gamecube og Wii (Wii versionen kun i japan). Må nok hellere sige at spillet er nogle år gammelt. Det startede med at være under udvikling til Nintendo 64, men blev så senere rykket over til 2 discs på Gamecube. Om det så er noget værd at spille, er et stort spørgsmål, som jeg vil besvare nu.

Spillet foregår 23 Juli, dagen før Resident Evil 1. Du følger det andet S.T.A.R.S. hold, som er bliver sendt hen til Arklay Mountains for at undersøge de mærkelige mord der har hærget Raccoon City. På vejen styrter deres helicopter ned, men de overlever. De finder en militær vogn der er kørt galt, og 2 lig der er blevet brutalt mishandlet. De finder en rapport om en marine ved navn Billy Coen som er flygtet fra sin eskorte, på vej til sin henrettelse. Herefter følger man Rebecca Chambers, der finder et tog der er stoppet mit ude i ingen ting. Til hendes overaskelse (men ikke spillerenes) er der zombier på toget, og det begynder pludselig at køre uden nogen fører. Hun møder Billy på toget, og de beslutter sig for at samarbejde igennem dette mareridt. Flugt aktion tog begynder nu.

Historien er ikke lige så god som før. Der sker ikke lige så meget som i andre spil, men man får tilgengæld mere at vide om Umbrella, og firmaets grundlægger. Der bliver også rørt på et venskab imellem Wresker og Birkin, men det bliver aldrig rigtig til noget. Der er en masse ting i Zero som faktisk aldrig rigtig bliver til noget, så det er en af seriens svageste historier.

Gameplay messigt ligner Zero det samme som alle andre Resident Evil spil, men det er ikke rigtigt. Zero er faktisk noget anderledes fra de andre spil. Ja fremgangs måden igennem baner er den samme, og der er stadig de irriterende kamera vinkler, men spillet er blevet tilsat noget co-up, og andre forbedringer.

Først og fremmest, så er du næsten konstant altid i selskab med en partner, som du frit kan skifte imellem at spille som ved hjælp af X. Du kan give din partner ting som han/hun kan holde på for dig, og kan hjælpe dig med at bekæmpe de onde rædelser. Du kan også til hver en tid styre din partner ved hjælp af det gule analog stik, men du kan jo som sagt skifte over til personen istedet. Systemet virker faktisk rigtig godt, og det er dejligt at tingende er gjort lidt lettere. De har også hver deres egenskaber. Rebecca kan blande herbs sammen, og komme igennem små steder, mens Billy har meget liv, og kan håndtere tunge ting. Spillet udnytter systemet fint, så man får ikke fornemmelsen af at det bare er smidt ind i spillet.

Og ja det er utroligt, og virker som en drøm, men inventory systemet er blevet gjort godt. Der er ikke flere kasser at smide ubrugelig ting i, men tilgengæld kan du smide dine ting, og komme tilbage og hente dem senere. Det gør stadig at man skal løbe noget frem og tilbage, men det er meget bedre og hurtigere, og desuden så bliver det markeret på dit kort hvor du har efterladt dine ting.

Men spillet har stadig sine fejl. De dumme kamera vinkler, og den dårlige kontrol, der gør spillet lige så frusterende som kamera vinklerne gør. Det nye inventory system har også et problem, der er simpelhen for mange ting. Selv om i er 2 personer, så er der aldrig nok plads, så man skal nærmest smide ting konstant for at få plads. Der bliver lidt irriterende, men det er stadig bedre end det gamle system fra de andre spil.

Spillet er omkring 8-10 timer langt, og der er som altid et mini spil, og våben og kostumer at åbne. Spillet ligger på 2 discs så det holder i et godt stykke tid.

Grafisk er spillet flot. Grafikken er stort set den samme som i remaken af Resident Evil 1, så der er ikke så meget at sige andet end spillet er rigtig flot.

Lyden er stort set også den samme, men en god atmosphere der skræmmer spillere, gode lydeffekter, god musik, og endnu en gang halv dårligt stemme skuespil.

Alt i alt er Resident Evil Zero et godt spil. Det er stadig sjovt at udforske stederne, men nu begynder det hele at blive for meget. De dumme fejl burde være rettet! Resident Evil er en serie der bliver mere og mere frusterende at spille, og det er underligt hvorfor Capcom ikke gider rette dem. Så man kan sige at Resident Evil Zero er kun for fans af serien.

Samlet karakter: 6/10
1
2