Resident Evil

Skrevet af: Nike   2009-02-05

I kan sige hvad i vil om det første Resident Evil spil på Playstation, men det er et husket spil. Dels fordi det var første gang man oplevele frygt i video spil. Dels fordi det var uhyggeligt og skabte en helt ny genre. Dels fordi spillets dialog og stemme skuespil var så forfærkeligt at spillet fik spillere til både at skrige og grine røven i laser. Efter nogle fortsættelser og dårlgie spin offs så bliver Resident Evil 1 udgivet igen. Denne gang som en remake, ekslusivit til Gamecube. Er det en remake der er noget værd, eller ødelægger det mindet af et gammelt godt spil?

Spillets hoved historie er den samme. Nogle forstyrende drab har hærget Raccoon City og S.T.A.R.S. er blevet sendt ud for at finde ud af hvad der er skyld i disse drab. De forsvinder og et nyt S.T.A.R.S. hold bliver sendt ud for at finde det første hold. De finder deres helicopter og bliver straks derefter angrebet af hudne. De flygter ind i en nærliggende villa som viser sig at være fyldt til randen med zombier. Nu begynder flugt aktion villa.

Ja den forbliver den samme som i orginalen men der er lavet nogle ændringer. Personer fra andre spil er flettet ind i baggrunds historien såsom William Birkin og Alexia Ashford. Et side plot som blev skåret væk fra den endelige version af det orginale spil er blevet tilføjet, der faktisk er ret godt. Udover det så er der nyt stemme skuespil og ny dialog, så nu kan spillet i det mindste tages lidt mere seriøst. Det er stadig et godt plot, og at se hvordan udviklerne har lavet lidt om på plottet til denne remake viser at de har gået op i udviklingen af spillet. Mere af det i remakes tak!

Gameplayet er nogenlunde det samme som i Resident Evil Zero. Det spilles stadig ens, dog uden konstant samarbejde, og muligheden for at smide ting lige hvor du vil. Hvis du ikke kan lide hvordan gameplayet var før, så vil du finde Resident Evil på Gamecube som det samme frusterende gameplay. Kamera vinkler kan stadig gøre dig sårbar over for fjende angreb, og inventory systemet gør stadig at du må løbe meget frem og tilbage imellem save points. Din person gør stadig tegn på dit liv via krops sprog, og 180 graders vening er muligt og nyttigt!

Der er dog nye ting i spillet. Der er nye omgivelser som er gode at spille igennem, og kommer med nogle gode sektioner, villaen er anderledes, og så er der nye gameplay muligheder. Når du bliver angrebet af en fjende, kan du bruge et defense item før zombien når at bide dig, og Jill og Chris har hver deres. Jill har en stød pistol mens Chris har hånd grenater som får deres hoveder til at eksplodere hvis du kort efter skyder dem. I stil med Resident Evil 2 og 3 så møder du også det samme monster flere gange som jager dig, og bare ikke kan slås ihjel. Det tilføjer en god del til spillets uhyggelige punkter, og at dette monster er flettet ind i spillets nye side historie gør det endnu bedre.

Den sidste nye ting er dog lidt af en blandet oplevelse. Når du nedlægger zombier, så forbliver de ikke døde. De vil nemlig rejse sig op og komme efter dig igen. For at dræbe dem fuldstændig skal du gøre en ting: hælde brandbar væske på dem, og sætte ild til dem, og så bagefter bare nyde forestillingen af ristet zombie. Du møder også en ny slags zombier kaldet Crimson Heads som er hurtigere og farligere end zombier, og de jagter dig fra rum til rum. Disse ting gør spillet mere udforderne og gør det endnu mere uhyggeligt, men på den anden side gør det også spillet til en endnu mere frusterende oplevelse. Så om man vil nyde disse nye ting kommer an på dit syn om serien. Jeg syndes selv personligt at det er nogle gode tilføjelser og at det gør det til et fedt spil.

Spillet er også blevet en del længere end sidst. Selv hvis du har spillet det orginale igennem, tager det omkring 8-10 timer. Og det er hvad det tager bare for at spille Jill igennem. For Chris tager det faktisk lidt længere, fordi hans secnarie er lidt sværere. Og udover det er der mindst 10 slutninger, våben, og modes at åbne, så det holder utrolig længe.

Grafisk er spillet meget flot. Ja baggrunden er pre rendered men det er stadig smukt at se på, og person/fjende modeller passer flot ind. Frame rate er intet problem, så det er alt i alt et smukt spil. Villaen ser meget anderledes ud i forhold til det gamle spil dog, så selv hvis du er gammel veteran, så kan du ikke bruge det til særlig meget her. Spillets intro er også skiftet ud med en CG forfilm.

Lyd messigt er alt næsten perfekt, hvor det endnu engang er stemme skuespillet der er halv dårligt. Det når heldigvis ikke samme højder som det orginale spil, og det er på det punkt at man kan tage det seriøst.

Alt i alt er Resident Evil en fremragende remake. Der er kommet en masse gode ting ind i spillet, og udviklerne er gået meget op i at gøre meget ud af denne remake. Men det vil ikke vinde nye spillere over, da de samme frusterende problemer stadig er der, og at spillet er blevet gjort endnu sværere. Men hvis man kan leve med det, så er Resident Evil til Gamecube et fremragende spil

Samlet karakter: 9/10
1
2