Gun

Skrevet af: Nike   2009-01-24

Vi må da alle indrømme at da vi var mindre, ville vi gerne være cowboys. Bare bruge sine dage på at ridde på heste, svinge med lassoen, og stoppe forbrydere i bedste Lucky Luke stil. Så det godt at vi har film som Den Gode, Den Onde, Og Den Grusomme, og en skuespiller som Clint Eastwood der er med i klassiske western film. Den genre er desværre ikke brugt så ofte mere (selvom det lige skal nævnes at Ed Harris og Viggo Mortensen er med i en ny western film som lige har fået premiere), og det en skam, fordi cowboys er seje!!! Neversoft der har brugt et godt antal år med at lege med Hawkman har besluttet sig for at ligge skateboardet på hylden for en stund og lave et ægte western spil, kaldet Gun. Er det det spil vi cowboys har ventet på? Det har det bare at være!

Spillet handler om Colton White, der lever sammen med sin far Ned White, En dag bliver Ned dog dræbt, og Colton finder ud af at Ned faktisk ikke var hans rigtige far. Colton sætter sig for den opgave at finde ud hvad hans fortid var, og hvorfor hans far Ned blev dræbt.

Historien er faktisk rigtig god. Det er en ægte western historie, men problemet er at det hele går hurtigt. Jeg kan ikke rigtig forklare det uden af spolere plottet, så jeg vil helst lade være. Men hvis man lige kan acceptere det, så er det ellers en god historie. Personerne er velskrevet. Forfilmene er aldrig for lange og spillet finder en god balance imellem historie og gameplay.

Selve spillet er et åbnet 3D skydespil, hvor du har en verden at udforske, og kan gøre lige hvad du vil. Det er stort set GTA, bare med heste i stedet for biler, revolvere i stedet for pistoler, og Liberty City skiftet ud med meget små byer, og flot sceneri. Spillet er et trejde persons skydespil med first person kontrol, og det virker helt fint. Det er sjovt at spille, og der er ingen problemer.

Spillets form for transport foregår via heste, der også virker fejlfrit. De er hurtige, og kan selv angribe fjender. Du kan også få dem til at løbe endnu hurtigere, men det kan dræbe dem, så med mindre du nyder heste totur, så lad være med at presse dem for meget.

Typisk for et skydespil disse dage, er der også en slow motion mulighed, som her er kaldet Quickdraw. Her trykker man på en knap, hvorefter du går i slow motion, og kan skyde andre langt hurtigere end de kan skyde dig. Typisk ide, men det virker godt, og du får brug for det senere hen.

Til forskel fra GTA så er der RPG elementer i Gun. For penge kan du besøge byernes butik hvor du kan købe opgraderinger til dine færdigheder. Du behøver ikke at købe alle opgraderninger for at gennemføre spillet, men de kan være til god hjælp. Penge kan du tjene på forskellige måder. Du kan grave guld, spille poker, hjælpe en bonde med at få sine heste tilbage i stalen, dusør jæger, og sherif.

Så ja spillet spiller faktisk utrolig godt, og det er virkelig sjovt at spille. Men der er desvære to store fejl der trækker ned på det hele. Det første er at spillets verden faktisk er ret tomt. Der er få mennesker i byerne, du slipper let fra at være ond, og imellem byerne er det stort set en stor ødemark hvor der ikke sker andet end bandit angreb der sker med jævne mellemrum. Det er alt i alt en lidt kedelig verden at udforske.

Det andet problem er at spillet er hurtigt gennemført. 6 timer er alt hvad det tager at komme igennem historien, og side missioner kunne der sagtens være flere af. Det er et kort men godt spil, som desværre koster et point.

Grafisk er spillet dog lidt grimt. Ja landskaberne ser gode ud, nogle gange endda flotte, men de er så tomme, og der sker intet at det bliver kedeligt. Så det måske også godt at spillets verden ikke er særlig stor. Person modeller ser grimme ud, og det er let at se at det er den samme grafik fra Tony Hawk's American Wasteland, der i sig selv ikke var særlig flot i forvejen.

Lyden siden fejler ikke det helt store. Lyd effekterne kunne være bedre, men har hørt dem der er værre. Musikken er også god og passer virkelig til spillet. På stemme skuespilet har vi Punisher (Thomas Jane), Detective Hal Vukovich (Lance Henriksen), Hellboy (Ron Perlman), og Brad Bellick (Wade Williams) som gør det fantastisk i spillet.

Alt i alt er Gun er sjovt spil. Det dejligt sjovt western spil er hvad jeg har gået og savnet længe (har aldrig spillet Red Dead Revolver fra 2005), så det er dejligt at se at Gun kan levere. Det bare en skam at spillet er så forbandet kort. Omtrent på samme størelse som en seks løber. Men nu er spillet heldigvis billigt at finde, så det ikke det store problem.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2