Test Drive Unlimited

Skrevet af: Nike   2009-01-16

Kørespil har aldrig været min mest fortrukende genre. Jo jeg har haft en masse timers underholdning med spil som Burnout, Need For Speed, og Project Gotham Racing før, men spil som Gran Turismo har jeg altid holdt mig væk fra, fordi det er en tand for svært og ikke sjovt for mig. Men jeg blev dog fanget af Test Drive Unlimited. Der var et eller andet ved demoen der fangede mig ved det. Om det var der hvor spillet foregår, eller hvordan man spiller det ved jeg ikke, men jeg vidste at det ville blive et godt spil. Nu sidder jeg så med spillet, og har brugt mindst 20 timer på det, og nu skal i høre om min seneste køretur.

Når du starter spillet skal du vælge en person, hvor efter personen bliver sendt på et fly til den hawaiske ø Oahu (hvor Pearl Harbor faktisk ligger). Bagefter køber du din første bil, og bagefter en lejlighed. Resten af spillet går ud på at udforske Oahu, klare ræs, og få den største bank bog så du kan købe endnu flere lejligheder og biler. Ja det er et koncept som hurtigt bliver gammelt. Hvor sjovt spillet er for dig, afhænger altså af om du kan lide at gøre de samme ting igen og igen.

Der er dog ting at lave på Oahu. Udover normalt løb imod computeren, er der tids løb, fart kontrol løb, top model og blaffere der skal transporteres, pakker der skal leveres, og biler der skal nå sikkert frem til deres nye ejer. Det er ikke det mest ophisende, men i det mindste er der noget at lave. Du tjener dog ikke penge for alt. For top modeller og blaffere får du cuponer der kan bruges til at købe nyt tøj til din person. Man får dog ikke rigtig brug for det, da du sjældent ser hvordan din person ser ud.

Det skal også lige nævnes at du kan komme i problemer med lovens lange arm. De er som regel nemme at køre fra, men hvis de fanger dig, så skal du betale en halv dyr bøde, og det er ikke sjovt!

Noget der gør spillet unikt, er at det kan beskrives som et MMO køre spil. Lige så snart du starter spillet er du faktisk online, og du kan møde andre spillere der køre rundt på øen samtidig. Hvis du møder en anden spiller, kan du blinke med forelygterne, hvilket faktisk er en invitation til at starte et løb. Du kan køre løb med op til 8 spillere, starte en klub (aka klan), og lave dine egne løb og ligge dem ud på nettet. Online delen er vellykket, og er rigtig underholdende. Det er dog ikke altid let at finde nogen at spille med, men når man gør det, så får man en sjov oplevelse.

Ellers spiller spillet rigtig godt. Jo vist man skal lige vende sig til at styre bilerne, og motorcykelerne kan være lidt svære at mestre, men når man gør det, så er der ingen problemer. Det er også sjovt bare at udforske øen, hvilket hænger sammen med spillets achievements. Jo større din Gamerscore bliver, jo mere åbner du af spillets indhold hvilket giver en lidt at gå efter.

Spillet har dog nogle problemer. Udover at online mulighederne kan drille et par gange, så ender spillet med at blive utrolig svært til sidst, og du kommer ud for løb der er utrolig lange og virkelig tester din tålmodighed. Et løb tager 30 min at klare og en time trial en hel time! Det hele ender også med at blive utrolig ensformligt så du skal virkelig kunne se det sjove i spillet for at blive ved. Jeg gør og selvom jeg ikke er færdig med spillet, kan jeg sige at jeg syndes det er sjovt.

Jeg har spillet omtrent 20 timer af spillet, men der er en masse jeg mangler. Der er achievements, over 125 biler, god online del, og en masse events. Hvis man kan holde det ud, så er det et langt spil, der holder længe.

Grafisk er spillet flot. Personerne kunne have set bedre ud, men det er ikke dem der er fokuset i spillet. Det er bilerne og omgivelserne. Bilerne ser ud som de gør i virkeligheden, og er fyldt med detajler. Det er derfor en skam, at bilerne ikke kan tage skade, men på den anden side, der gør gameplayet mindre frusterende. Stjernen i spillet er øen Oahu som er en fantastisk smuk ø. Den er genskabt direkte efter virkeligheden, så vi snakker altså om over 1000 mil vej og motorvej. Det er en fantastisk smuk ø, der er meget afslappende.

Lyden er ikke helt det samme. Der er en GPS stemme som er irriterende som bare pokker, gode motor lyde, og et okay soundtrack. Det klærer dog bedst spillet, hvis du bare spiller dit eget soundtrack.

Alt i alt er Test Drive Unlimited et godt spil. Ja det har sine problemer, men det er en stille og rolig oplevelse for det meste. Der er intet der slår at udforske den dejlige hawaiske ø, og høre Bon Jovi med Whole Lot Of Leaving. Hvis man er bil fanatiker eller leder efter et godt køre spil, så er Test Drime Unlimited spillet for dig. Det er ikke perfekt på nogen måde, men det er et godt spil.

Samlet karakter: 9/10
1
2