Dansk
BRUGERANMELDELSE

Mass Effect

Skrevet af: saksen   2009-01-11

En stor rum odysse med politiske intriger, blodige kampe og kærlighed. Lyder det som noget for dig? Så læs videre.
Mass Effect er Biowares bud på hvordan et action rpg, der foregår i det ydre rum, skal skrues sammen.
Og lad os sige det med det samme spillet har masser af det bioware er rigtig dygtige til, en fængende historie og et ganske udmærket og fængende gameplay.
Men lad os dykke lidt dybere og tage dette spil under luppen og se om vi står med et mesterværk eller blot et middelmådigt rpg?

Historien tager dig som nævnt langt ud i fjerne galakser. Alt efter hvilken type figur du vælger vil der være små twists i historien, uden der dog decideret er en kæmpe forskel. Folk vil reagere forskelligt på dig alt efter om du er krigerisk eller betragtes som helt, dette er dog langt fra nogen ny feature og selv om Mass Effect byder på rigtig mange moralske valg er der dog kun få af dem som har nogen større effekt på historien.
For at koge en lang historie kort, handler ME om nogle intelligente maskiner som truer den verden du lever i og mange andre verdener oveni. De har allieret sig med en såkaldt SPECTER. En specter er en slags statsagent som har ret til at dræbe og træffe meget fatale valg uden andres indblanding af hensyn til "the greater good". Han er direkte indsat af The Counsil, som er den øverste statsmagt i den store alliance i ME. Menneskene er i Mass Effect en forholdsvis ung race og betragtes lidt som uciviliseret af de andre racer.
Ikke desto mindre lykkedes det dig at blive SPECTER og det er nu din opgave at stoppe de fremmedes invasion.
Du møder en del personer på din vej af forskellige racer og typer som tager med dig og hjælper dig på din mission.
Og det er nok her Mass Effect virkelig skinner. Persongalleriet er rent faktisk interessant og hver af dine kompagnoner har sin egen interessante historie, og deres hidtidige liv og erfaringer har stor indvirkning i hvordan de agerer med hinanden og i forhold til de missioner du kommer ud på.
Personlighederne er stærke og som i en rigtig god film bliver man enten knyttet eller tager afstand fra dem. Bioware har simpelthen formået at gøre dem levende og man føler med dem.
Dette er noget jeg personligt mener, er ret sjældent i vestlige RPG i dag. Som regel er personerne alt for stereotype eller modsat for karikerede. Men I ME virker de naturlige og man kan faktisk sætte sig ind i deres følelser og hvorfor de tænker som de gør.
Rigtig godt arbejde på den front af Bioware, og det er virkelig forfriskende at se en udvikler der tør give sig tid til at få gjort personerne til en del af oplevelsen og ikke bare give dem en masse polygoner og en eller anden tosset stemme.
Og det er lige præcis den følelsesmæssige sammenkædning med sine personer, der også gør, at nogle af de valg man skal træffe faktisk får en til at sidde og tænke længe og ikke bare fise tilfældigt i den ene eller anden retning.
I det hele taget emmer hele main questen af en historieskrivning i virkelig høj kvalitet. Man er fanget til sidste sekund og man har den der skønne følelse: Jeg skal lige nå det her, og så slukker jeg, ah nej vi tager også lige næste del. Det er ikke til at lægge fra sig igen, og det skyldes helt klart at historien er så engagerende og gennemført.
Ud over selve kernehistorien er der en hel masse sidequests at begive sig i gang med. Disse får man tildelt af de mange NPCer man møder rundt om på de forskellige steder og verdener man befinder sig.
De handler dog mere eller mindre alle om: Find den ting, hack den ting, skyd dem, snak med dem. De første par stykker er ganske sjove at begive sig ud på men sidequests kommer meget hurtigt til at føles som simpel repetetiv grinding. Det hjælper heller ikke at planeterne er designet som de er, hvilket jeg kommer ind på senere i denne anmeldelse.

Men hvad så med resten af gameplayet? Er det sjovt at kæmpe sig igennem spillets historie. Tja det kommer nok meget an på hvad det er man ønsker af et rpg.
Styringen er ganske glimrende og blander en slags 3. persons action med en menu man kan kalde frem. Denne oversigt, som i øvrigt sætter spillet på pause; kan bruges til at vælge våben eller vælge hvilke skills man selv eller ens kompagnoner skal bruge. Det mindede mig personligt meget om systemet i Deus Ex, og for et action rpg fungerer det faktisk rigtig godt.
Den almene styring af dine figurer er også ganske smertefri. Det føles ikke tungt at løbe rundt med din protagonist og sigtekornet reagerer dejlig hurtigt og præcist. Samtidig er der en simpel cover mekanisme som gør at man automatisk søger cover når man stiller sig mod en væg. Det er simpelt men velfungerende og gør det legende let at komme gennem de forskellige områder og få gjort kål på de mange fjender man møder.

Fra starten af spillet vælger man hvilken klasse man vil have ens protagonist skal være. Der er nogle forskellige klasser som varierer en del i skills og spillestil. Der er tre hovedområder som Mass Effect deler skills ind i: Combat (våben, unarmed etc.), Biotic (mentale kræfter så som telekinese etc.) og Tech (hacking etc.)
Alt efter hvilken type spiller man er, kan man så vælge om man vil være skydegal soldat eller nørdet hacker. Man kan komme gennem historien med alle klasser, og her er det godt at de figurer man får med på sin vej er så forskellige som de er. Man kan altså få skruet sit lille party på 3 sammen så de har alle de skills man selv ikke har grundet ens valg af klasse.
Det fungerer ganske udmærket og giver da lidt variation i gameplayet.
Selve skillsystemet er såre simpelt, ja jeg fristes til at sige banalt. Du har nogle prædefinerede punkter du kan stige i for hvert level du stiger. Disse områder giver så enten nye skills eller gør dig stærkere, giver dig mere armor eller hvad det nu måtte være.
Du har som sådan ikke rigtig noget spillerum indenfor hver klasse men må bare stille og roligt stige til at blive sådan som bioware nu mener den klasse skal være skill og styrkemæssigt.
Og ja man kan senere vælge udbyggede subclasses men ret beset ændre de altså ikke meget ved den måde man spiller på eller hvad man kan.
Det er naturligvis smag og behag, men for mig personligt er Mass Effects skill system alt for simpelt og det giver slet ikke nok spillerum til at designe sin figur som man vil. Jeg savner mere valgfrihed og større personlig effekt på hvordan din figur i sidste ende bliver.

Rent teknisk er Mass Effect på mange måder en lille perle.
Grafikken er for det meste intet mindre end fabelagtig. Personerne er varierede og ikke mindst detaljerede, og det gælder endda de mange NPCer man møder.
Samtidig er de verdener, byer og planeter man møder i den primære historie, rigtig flot sat sammen og der er gjort meget ud af at gøre omgivelserne detaljerede.
Men hvad mener jeg med for det meste? Jo, Mass Effect har et kæmpe problem. Planeterne hvor man skal lave de jobs man får fra forskellige NPCer, er intet mindre end grimme. Efter at have besøgt nogle få af slagsen lægger man meget hurtigt mærke til at der er tale om grum brug af copy paste. Planeterne er nærmest identisk bortset fra en hvid, grøn eller rød overflade farve, alt efter klima. Jeg har sjældent i noget spil set så graverende en grafisk difference. Spiller man kun den primære historie igennem og rører ikke ved sidequests vil spillet være ufattelig flot og en fryd for øjet. Men beslutter man sig først for at tage en tur uden om den lineære del, ja så venter der en masse afsindigt kedelige og direkte grimme omgivelser. Og når nu spillet er sat op til at skulle nydes med masser af sidequests, så har jeg umanerligt svært ved at forstå Bioware i den grad har sløset med design af disse omgivelser. Det er i den grad en ommer. Og jeg kan kun håbe at bioware ændrer på dette i en evt. efterfølger, for det ødelægger i den grad lysten til at udforske og dermed også holdbarheden af spillet.

Lyden i spillet fejler bestemt intet. Stemmeskuespillet er gennemført. Det er varieret men virker samtidig naturligt. Og faktisk har man fået skabt stor variation i de forskellige racers måde at tale på og det virker naturligt i forhold til hvordan de ser ud og hvordan de ånder osv. Det er rigtig glimrende udført og når så samtidig musikken er behagelig giver det en rigtig god oplevelse for ørene. Det er på ingen måde et episk soundtrack og der er da lånt flittigt ved, blandt andet. EVE online, ikke desto mindre er det behageligt og fungerer som det skal. Lydeffekterne fungerer også som de skal og våben lyden virker naturlig i forhold til hvor store de er og hvilke upgrades man har proppet i dem.
Men jeg vil igen understrege stemmeskuespillet, for det er helt aldeles fremragende og jeg håber mange udviklere vil tage ved lære af det her. Når tale er så væsentlig en del af et spil, som tilfældet er i Mass Effect, er det dejligt befriende at se Bioware i hvert fald her har gjort arbejdet færdigt.

Hvis jeg skal sammenfatte hvad jeg mener om Mass Effect er det med lidt blandede følelser. På den ene side ødelægges oplevelsen af de kedelige sidequests og de grimme områder som disse foregår i. Samtidig er skill systemet i den grad er kedeligt, og man fristes til at tænke Bioware ligeså godt kunne have truffet alle valg for dig på forhånd.
Men på den anden side er historien og personerne så fremragende og den tekniske oplevelse i løbet af historien så gennemført at man bare ikke må snyde sig selv for dette spil hvis man har en Xbox 360.
Mass Effect er alle pengene værd hvis man spiller spil for historien om at gøre.

Grafik: 8
Gameplay: 9
Lyd: 10
Holdbarhed: 6

Brugeranmeldelser16
Samlet karakter: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10