Spider-Man: The Movie

Den første rigtige Spider Man spillefilm kom i 2001. Filmen var fantastisk, og den havde så meget knald på at det hele gik op i en højere enhed, og filmen står som en af de bedste superhelte film nogensinde. Til en så rost film, skulle der selvfølgelig komme et spil til, det blev lidt blandet modtaget, nogen syntes det var middelmåddigt, mens andre syntes det var rimeligt. Min anmeldelse af spillet hører til den gruppe der faktisk godt kunne li spillet.

Spillets historie følger filmen det meste af tiden, men som et hvert andet Spider Man film licens spil er der flere fjender end bare filmens kampe, ellers ville spillet jo blive en noget kort oplevelse. Så historien indeholder også kampe med flere af de kendte Spider Man skurke, heriblandt Gribben. Men primært er historien meget li filmen, du starter op som Spider Man i den bryde dragt fra filmen, og skal finde din onkels morder.

Noget jeg virkelig syntes var godt gjort, var grafikken. Spillets grafik er virkelig go, med mange detaljer på karakterene, og også bygningerne, er fantastisk detaljeret. Rent design mæssigt er der heller ikke noget at klage over, da spillet foregår i New York, og det er jo der Spider Man holder til, og for den sags skyld også der filmen foregår i. Så man kan ikke sige at det er en grim grafik hverken teknisk, eller design mæssigt.

Lyden er faktisk også ganske fin. Lydende i spillet er godt sammensat, og virker troværdige hele spillet igennem. De fleste lyd effekter er faktisk taget direkte fra filmen af, og det er faktisk godt klaret at de har fået så mange lyde med fra filmen.

Stemmerne er også de samme som dem fra filmen, og man kan virkelig høre at de lægger meget i det. Man føler virkelig at man kan mærke Spider Mans vrede nå han lyder vred, hvilket andre spil istedet kommer til at virke nærmest komiske. Så alt i alt nogen rigtig gode stemmer.

Gameplayet er et typisk action spil. Du skal banke forbrydere, og spillet bliver aldrig dybere end det, ingen puzzles, bare ren action. Det er heller aldrig svært at finde ud af hvor du skal hen, da der kun er en vej igennem banerne. Fjendernes AI er nok den den værste del af spillet, for den er for at sige det ikke særlig go. Fjender stormer bare mod dig, og hvis du gemmer dig ba ved noget, så løber de direkte ind i det, og kun i sjælldende tilfælde løber de uden om. Men gameplayet er sjovt, og det kan til tider være meget intenst, hvis der er mange fjender på skærmen, og i disse øjeblikke stråler spillet virkelig. Desværre så kan spillet godt gå hen og blive lidt ensformigt, da det altid er det samme du laver, og det aldrig er en udfordring at finde ud af hvor du skal hen.

Holdbarheden er nok den svageste del af spillet. Spillet tar små 5 timer at gennemfører, og der er ikke noget at gi sig i kast med bagefter andet end koder så du spiller som Green Goblin og nogen andre, men missionerne er de selv samme, så det er bare med en anden person du spiller det med. Så overrall meget svag holdbarhed.

Alt i alt er Spider Man the movie et rigtig godt licens spil, og faktisk bedere end så mange andre spil i sin tid. Spider Man the miovie har sin fejl og mangler, men de er til at leve med, og hvis du kunne li filmen, er spilet afgjort det værd.

Samlet karakter: 8/10
1
2