See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Final Fantasy VII

Skrevet af: Nike   2009-01-09

Da jeg var en lille knejd og havde travlt med at spille Metal Gear Solid og Crash på min gamle Playstation 1 fik jeg øjene op for en helt ny serie: Final Fantasy. Mit første Final Fantasy spil var nummer 9 i serien, og jeg begyndte at lede meget efter de andre spil. Et par dage før jeg blev 11 var jeg i Merlin, og jeg fandt Final Fantasy VII til kun 70 kr. Jeg slog til og købte spillet, og spillede rigtig meget af det. Nu er der gået en del år siden da. Nu er vi i 2009 og spillet er nu 12 år gammelt. Alle siger at dette spil er en sand klassiker, og et af de bedste rollespil nogensinde, og jeg vil fortælle om det er rigtigt.

Du spiller som Cloud, en del af en special styrke kaldet SOLIDER, som tager ordrer fra Shinra kompaniet, der kontroller byen Midgar hvor vores historie begynder. Cloud slutter sig til gruppen AVALANCHE, der kæmper imod Shinra, da de mener at Shinra er i gang med langsomt at ødelægge jorden. Cloud bliver med dem (kun for pengendes skyld), og han møder sin gamle barndoms veninde Tifa, og møder blomster pigen Aerith/Aeris. De fortsætter kampen imod Shinra, men de finder ud af at denne konflikt stikker endnu dybere, og Cloud må begynde jagten på en gammel ven, der er blevet til fjende.

Historien i Final Fantasy VII er fantastisk. Der er en masse drejninger, en masse spænende historier, og velskrevet personer. Spillets skurk Sephiroth er en af de bedste skurke nogensinde, og jo længere man kommer ind i spillet, jo mere hader man ham, og jo mere vil man dræbe ham. Han er uhyggeligt fordi han har overnaturlige krafter, og han er ret brutal, hvilket bliver vist under spillet. Man kan faktisk gå så langt er frygte ham hver gang han kommer frem. Han er en af de bedste skurker nogensinde set i et video spil. Historien er dyb og spænende, og den leger endda med dine føelser, hvilket man faktisk aldrig ser i et spil på Playstation 1. Det er en historie man bare må opleve, og den er mindeværdig. Let en af de bedste historier nogensinde.

Gameplayet er i samme tradition som de gamle Final Fantasy spil på NES og SNES. Du bevæger dig rundt i byer, snakker med folk, går videre i historien, tager til dungeons hvor du kæmper imod fjender, og optjener EXP og penge som kan bruges på nyt udstyr. Der er dog nye ting i spillet. Spillet gør stadig brug af Random Encounters, men de er ikke så slemme, og man kan let acceptere dem. Spillets kamp system virker således: dit hold på 3 folk står ansigt til ansigt med fjenden. Spillet bruger et Active Real Time system, der gør at man skal være hurtig med at angribe. Når kampen går i gang kan du se en måler ud for hver person som konstant stiger. Når den er fuld er det din tur til at angribe fjenden. Du kan lave et almindeligt angreb, forsvare dig selv, bruge magi, ting, eller flygte hvis det går dårligt. Fjenderne bruger sammen system, så du skal tænke hurtigt ellers ender det galt. Hver person har et Limit Break som du eventuelt får adgang til, jo mere skade du tager. Limit Breaks er specielle angreb der enten angriber din fjende, eller hjælper dine hold kammerater (afhængelig af hvilken person der bruger det).

Alt dette er i de fleste rollespil, og det er derfor vigtigt at dette spil har et system der motiver spilleren til at fortsætte med at udvikle sin person, hvilket i den grad er tilfældet her. Magiske angreb bliver ikke længere lært af at stige i level, men denne gang af Materia. De er små runde genstande som du kan sætte på dit udstyr. Når du har et Materia på, har du det angreb eller speciel status som Materiaen har. Hvis det f.eks. er Fire, så har du Fire magi til rådighed. Men fjerner du Materiaen så mister du den evne. Dog efter hver kamp optjener du AP, som får dit Materia til at stige i level, og når det når maks level, vil du beholde dit magiske angreb, selvom du fjerner det. Hvor meget Materia du kan sætte ind på dit udstyr afhænger af det du er udrustet med, da hver ting har vært sit antal slots af ligge Materia ind i. Dette system er utrolig dybt, fordi der er en masse at lære, og det kan klart anbefaldes at holde på dit Materia i et stykke tid, da det tager lang tid at få dem til at stige i level.

Ellers har spillet alt det man kan forvente for et rollespil. World Map der forbinder alle byer og dungeons. Det lurer overalt med fjender så det er en god ide at forberede sig. Du kan få Chocobos som er nogle søde ride dyr, der er utrolig hurtige og dermed undgår man også random encounters. Ellers er der en del side quests at gå i gang med, mini spil at spille, ting at købes og findes, og personer at opgraderes. Og det er i blandt disse ting vi finder spillets eneste minus. Som sagt er der en masse side quests, men det er op til dig selv at holde styr på dem, fordi spillet gør det ikke for dig.

Spillet holder i 40 timer, men spillet bliver aldrig ensformligt. Man vil fortsætte takket være det dybe person udviklings system, og den fantastiske historie. Man vil se spillets slutning, fordi man lærer at holde rigtig meget af personerne, og hvis man kan holde styr på det, så er der en masse at gå i gang med når man er færdig med spillet, der gælder blandt andet kraftigt Materia, kraftige våben, hemmelige bosser og dungeons, og endda 2 ekstra medlemmer at finde.

Som man kan forvente, er spillets grafik forældet. Prøv bare at se på det. Personer minder som snemænd, hvor flere kulger er sat sammen og skal danne en person. De har ikke engang nogen munde, hvilket er noget komisk, og deres animationer er lidt sjove/underlige. Men det er noget af det der gør dette spil særligt. Selvom grafikken er kluntet, så ser det godt ud. Personerne ser mineværdige ud, og omgivelserne er rigtig gode. Spillets CG forfilm ser bedre ud, men er stadig forældet, men det kan tilgives.

Lyd effekter er simple, og alligevel virker de stadigvæk. Der er ingen stemmer hvilket vil være irriterende, fordi der er en masse tekst som skal læses, og meget af gangen. Musikken er også simpel, og selvom kan lyde sjovt, så er musikken et af de bedste soundtracks nogensinde lavet til et video spil. Der er meget musik i spillet, og det lyder smukt og er stemings fuldt. Spillet er endda også uhyggeligt nogle gange, og de numre der bliver spillet under disse øjeblikke har stadig den samme effekt i dag som dengang.

Alt i alt er Final Fantasy VII et fantastisk spil. Det var fantastisk dengang, og 12 år efter holder det stadig, på trods af forældet grafik og soundtrack. Men grunden til at det stadig holder er at spillet stadig er utrolig sjovt at spille, og har en masse dybte. At historien er så fantastisk og følsesmessig, og at musikken er noget man for altid vil huske. Jeg har soundtracket fra spillet, og hver gang jeg hører musik fra det, så tænker jeg tilbage på de dage hvor jeg spillede det igennem for første gang. Jeg har dog spillet dette spil igennem op til flere gange, og det er lige sjovt hver gang. Det er et fantastisk spil, og jeg kan kun anbefalde dette spil til alle. Lad ikke alderen på spillet slå jer ud, det kan stadig måle sig med nutidens rollespil.

Samlet karakter: 10/10
      1
      2