Alone in the Dark (2008)

Skrevet af: Nike   2008-11-14

Mange siger at Resident Evil var det første survival horrer spil nogensinde. Dem der siger det fortjener en mild håndmad. Alone in the Dark kom først! Det kom faktisk i 1992. I dag har det utrolig forældet grafik, og et gameplay der minder meget om Resident Evil. Sidst der kom et Alone in the Dark spil var The New Nightmare fra 2001. I 2005 lavede den berygtede film instruktør en film baseret på serien, med Christian Slater som hoved personen Edward Carnby. Den blev et massivt flop, og har et stolt anmelder gennemsnit på 1% Nu vil Alone in the Dark gerne prøve igen, og kommer denne gang til PS2, Wii, PC, Xbox 360, og PS3 (PS3 versionen ikke udkommet da denne anmeldelse er skrevet, og vil være anderledes fra denne version), og det ser faktisk ret lovende ud. Nu da det endelig er kommet, er serien blevet geoplivet, eller burde den lige så godt være efterladt alene i mørket?

Spillet foregår i 2008, og du spiller stadig som Edward Carnby. Før vi går videre skal de lige siges at dette spil hænger sammen med de gamle spil. Han vågner op i et hotel, omringet af mænd, og bliver kort efter taget op på taget for at blive henrettet. Men en mystisk hær af monstre dukker pludselig op, og skaber ravage over det hele. Carnby flygter til Central Park og herfra må han finde ud af hvordan han får stoppet denne pludselig fremtræden af monstre, og finde ud af hvem han er (ja han har hukommelses tab).

Spillets plot er nogenlunde god. Den har clicher, og intresantte plot point som f.eks. Carnbys hukommelses tab (lyder typisk men da dette spl hænger sammen med de gamle spil, er det faktisk godt). Spillet er meget cinematisk og har nogle gode øjeblikke, men det bliver holdt tilbage af 2 ting. For det første er dialog og stemme skuespil typisk B-film. Carnby bander som en sømand, og det bliver trættende at høre på. Det andet kommer vi til lidt senere.

Gameplayet i Alone in the Dark er halvt first person, halvt third person. Du kan bevæge dig rundt i både third og first person, hvilket hjælper en del, da der i third person er fixed camera vinkler, og nogle af dem er ret dumme.

Spillet har 2 ting der fanger opmærksomhed. Det første er spillets brug af ild. Det jeg har været vidne til er nogle af de bedste ild effekter nogensinde set i video spil. Seriøst man kan næsten mærke varmen så godt er det!!! Det bliver brugt til at slå fjender ihjel. Det hænger sammen med spillets nærkamps system, hvor alt stort set kan bruges som våben. For at angribe med det skal man bruge det højre analog stik, hvilket ud også skal bruge til at bevæge hen mod ild, så der kan kommer ild i dit våben, og du kan dræbe dine fjender. Lyder godt.

Desværre har alle de ting jeg lige har nævnt sine problemer. At angribe med nærkamps våben er klumset og besværtligt. Du kan ikke bare drej stikket til højre for at svinge til højre. Du skal først svinge stikket til venstre, og bagefter til højre, hvilket hurtigt bliver irretende. Det andet problem er at i visse secenarier skal du bruge en ild slukker til at bryde en dør op. Du skal gå foran døren, og trække tilbage i stikket og bagefter skubbe det frem for at slå til døren. Spillet gider ikke altid registere det, og tager det ofte som om du vil slå ned i jorden. Det med at du skal sætte ild til lortet bliver også hurtigt irreterende. Ild er den eneste måde du kan slå fjender ihjel på, og det gør faktisk at alle de våben du finder i spillet stort set er ubrulige med mindre lortet kan springe i luften.

I starten gør det spillet uhyggeligt, og giver en føelsen af at man er på flugt, men da man finder ud af, at hele spillet er sådan her, så mister det effekten og bliver mere irreterende end alt den omtale prinsesse Marie får når hun føder Prins Jorchims nye barn.

Den anden ting som spillet har er inventory systemet. For at kunne komme videre i spillet skal du samle en masse nytteløst lort op, kombinere det sammen, så du pludselig har noget farligt brandfarligt lort. Der er i alt 28 forskellige kombinationer, så der er en pæn dybte. Desuden når man går ind i inventory, folder Carnby jakken ud så man ser alle hans lommer hvilket ser ret sejt ud.

Men nu kommer vores ven problem tilbage (hvis du kan lide ham, er blevet venner og/eller forelsket i ham, så bare rolig, han har en stor rolle). Som sagt der er mange kombinationer, men der skal altid være tilsat ild, ellers kan du ikke dræbe noget, så igen er alt ubrandbart lige så ubrugelig som huer, vanter, og vinterjakker om sommeren. Det andet problem er at du har meget lidt plads i din jakke, og det bliver slet ikke bedre af at du senere hen får ting der ikke kan fjernes igen. Og ja så kommer det næste problem, at bruge det. For at vælge ting skal du dreje det venstre analog stik til den side af jakken hvor de ting du vil have er. Men problemet er at skal du f.eks. have den ting der ligger ved siden af pistolen skal du dreje stikket en lille anelse til venstre. Slippet du stikket ryger du tilbage til pistolen. Ikke kun er det dumt at bruge, men det gør også at du let kommer til at dreje forbi den ting du vil have fat i. Nummer 2 problem er at tingende skal kombineres i en bestemt række følge. Og for at gøre ondt værre, så pauser spillet slet ikke når du går ind i inventory, så du bliver sikkert slået ihjel hvis du løber tør for brandbare våben når der er fjender i nærheden.

Spillets kontrol er også bare generalt dårligt. I third person stryer du person og kamera med venstre stik, hvilket hurtigt bliver irreterende. Desuden skifter spillet meget imellem third og first person. Nærkamps våben kan kun bruges i third person, og de ubrugelige hånd våben kan kun bruges i third person. En anden ting er spillets lommelygte. Ja den kan løbe tør for strøm, men den oplader ikke af sig selv. Du skal sørge for at have en æske batterier med dig hele tiden. Værrere er at i nogle sektioner skal du igennem noget mørke der er i jorden, og som kun kan passeres ved at lyse på det. Det siger spillet man skal gøre, og selv om man gør det, så dør du sikkert alligevel.

Fordelt i spillet er køre sektioner, som alle er intersant og intense. Hvis det ikke var for den dumme styring. Dine biler styres mildt sagt af helvede til, og det føles som om at være fuld og køre samtidig. Disse sektioner er de værste i spillet. Et plus point er dog, at når du sætter dig ind i biler, kan du tjække hanske rummet for ting, og sol skærme for nøgler. Hvis der ikke er nogle, må du kortslutte bilerne, hvilket jeg godt kan lide ved spillet.

Spillets puzzles er også et stort problem. Ofte bliver du præsenteret for et rum, og/eller en genstand som du ved skal noget ved, men du ved bare ikke hvad. Det er utrolig svært, hvis ikke næsten umuligt at vide hvad man skal gøre for at komme videre. Det er næsten umuligt at se disse sektioner på den måde, som udviklerne vil have dig til. Jeg måtte bruge en online guide for at komme videre ved langt over halv delen af spillets puzzles, og jeg hader at skulle bruge online guide for at gennemføre spil!

Så ja det lyder som en værre bunke lort ikke? Du kan godt læne dig tilbage i stolen/sofaen, fordi jeg er slet ikke færdig.

Udover alle problemerne jeg har nævnt ved gameplayet, så lider alle sektioner under den samme ting. Glitches/fejl. Der sker næsten konstant ting der ikke er meningen. Lad mig give dig den perfekte forklaring:

I spillets første køre sektion skal du flygte fra et hotel til central park. Alt bag dig kollapser og ting omkring dig falder sammen. Det var en intens oplevelse, men for alle de forkert grunde. 1: de andre bilister på vejen skal køre ind i baggrunden og køre galt sim en del af spillets script, men nogle gange går de direkte efter at køre ind i dig. 2: Der er flyvehop, og det er stort set altid tilfældigt hvordan du lander. Du lander ofte på siden, eller på taget. 3: Forsvinde ned under vejen. 4: den forfærkelige kontrol for dig til køre ind i forhindringer. 5: Du bliver stoppet af den blå luft. Seriøst nogle gange stopper din bil bare op. 6: Ting som du normalt kan køre igennem, stopper dig i at komme videre.

Jeg tager ikke pis på dig, det var hvad jeg opleve i spillet. Det burde tage 5 minutter at komme igennem dette, og det burde være intenst og et fedt øjeblik. I stedet tog det mig en hel aften at komme igennem, fordi jeg gentagende gange blev stoppet af spillets glitches. Det tog omkring 50 forsøg (ja jeg talte!), en hel aften, og en højlydt frusteret version af mig.

Spillet reklameres med at have en DVD agtig funktion, hvor du frit kan skifte imellem alle spillets baner. Du kan næsten gå direkte til spillets slutning fra starten af, og hvis du sidder fast i en bane, kan du bare hoppe videre til næste bane. Hver gang du starter en bane, kommer der en previously on Alone in the Dark, der viser hvad der skete sidst, plus at alle baner slutter med en cliffhanger. Der virker som en god ide, men hvis det er med, hvad fanden er pointen så i at spille resten af spillet??? Desuden hvis jeg skulle slå forbi alt hver gang jeg kom i problemer, ville jeg gå videre til en ny bane hvert 5 minut.

Desuden i spillets sidste køre sektion, har du en timer som er skitzofren. Den starter på 1 minut, hvorefter du bevæger dig hen til bilen. Timeren gnstarter til et minut, og en forfilm starter, og imens den kører fortsætter timeren stadig! Så er der 35 sekunder når jeg igen kan spille. Så kører jeg lidt frem ad og timeren genstarter igen! Hvad i hele hule helvede? Så giv mig dog den fulde tid i stedet for at snyde mig for fanden i helvede da!!!

Spillet har faktisk en del gode og cinematiske øjeblikke, som kunne være godt. Det kunne have været godt, hvis ikke alle spillets fejl ødelage dem. Jeg har oplevet dem alle flere gange, og første gang er de fede, men de mister hurtigt deres effekt fordi du hele tiden skal genstarte. Dette spil er ikke andet end genstarte, genstarte, genstarte, genstarte, genstarte, gange 20.

Nu kommer vores ven problem ind i billedet for sidste gange. Under spillet kan du brænde evil roots af, som vil give dig nogle egenskaber (som bliver brugt ved at blinke dine øjne, ved at trykke på det højre analog stik, hvilket er orginalt). Langsomt under spillet dukker de op på kortet, og som altid tog jeg dem med det samme så jeg ikke skulle bekymre mig om det senere. Da jeg så ender i epsiode 7, kommer de sidste frem og jeg brænder dem af. Hvad sker der så bag efter? 30 flere af disse sataner kommer frem, og jeg har lige vundet en gratis tur rundt om hele Central Park EN GANG TIL!

Forhelvede har jeg ikke lidt nok!? Du tvinger mig til at skal igennem et dårligt nærkamps system, et irreterende ild og puzzle system, elendig køre sektioner, og lortet inventory system, og alligevel skal jeg efter at have kørt hele parken rundt, køre den rundt igen!? Dette er guds straf! Dette spil burde anvendes som totur i Irak, fordi dette er fuldstændig gak gak. Jeg må erkende, at jeg har brugt blod (ej okay måske ikke blod), sved og tårer for at gennemføre dette sørgelige lort. Dette er et spil som kun hardcore kan holde ud (hvad siger det om mig?).

Spillet tager vel i sin helhed måske 10 timer at gennemføre, men kombineret med alt det jeg har nævnt, er det tal meget større. MEGET større.

Grafisk er spillet faktisk flot at se på. Når fjenderne altså ikke sider fast i omgivelserne, og har den samme animation om og om igen. Omgivelserne er flotte, og personerne ser flotte ud. Det minder mig faktisk som spillets helbreds system hvor du kan se de sår du får under spillet, men det ligner mere at der er blevet syet skinke på dit tøj. Frame Raten har problemer, men ellers ser spillet godt ud.

Lyden er blandet. Der er en god atmosphere, og lyd effekter, men stemme skuespillet er forfærkeligt og nogle lyd effekter er dårlige. En ting der er værd at nævne er spillets fremragende soundtrack.

Jeg startede Alone in the Dark og prøvede at kunne lide det. På trods af hvad spillet har kastet på mig, prøver jeg at nyde oplevelsen. Men jeg bukkede under. Spillets små perler, blev total overskygget af de store fejl, og design problemer. Alone in the Glitchy Darkness er spillets sande navn. En oplevelse der har ændret mig. Det kommer til at tage tid at komme over dette sørgelige rod. Det er tydeligt at se, at de havde hjerte på rette vej, men de havde så travlt, at det i stedet endte i lorte land. At kalde spillet en skuffelse er en underdrivelse. Det er være en en skuffelse. Det er er mareridt. Måske kan jeg godt forså at jeg (indtil videre) er den eneste der har lagt en bruger anmeldelse ud af det her sørgelige spil. Hold jer væk fra spillet. Det er som sent fra satan ham selv! Dette spil skal spilles på eget ansvar. Det har gode øjeblikke, men det får 1/10 fordi at alle fejl og problemer totalt ødelægger alt det god.

Samlet karakter: 4.5/10
1
2