Fallout 3

Mindet om Bethesdas Oblivion har brændt sig fast i min hukommelse, så da firmaet offentliggjorde nyheden om et RPG i stil med sin forgænger, var min opmærksomhed vakt. Siden da har jeg ventet spændt, og nu har det endelig fundet vej til min maskine.

Jeg begynder min færd i Bethesdas postapokalyptiske univers i et meget tidligt stadie, faktisk oplever jeg min egen fødsel. Det første mine spæde øjne fanger, er en kittelklædt mand der smilende kigger ned på mig. I øjeblikket er han mig fremmed, men det kommer ikke til at vare evigt, for han er trods alt min far. Min mors lykkelige stemme høres i baggrunden.

Jeg rives ud af det dejlige scenarie, da en maskine i nærheden bipper advarende. Skærmen blændes af et kraftigt, hvidt lys, og baggrundsstøjen forsvinder. Et år senere tager jeg mine første skridt til stor begejstring for min far. Min mor ville sikkert også være henrykt, hvis bare hun havde overlevet fødslen.

På min tiårs fødselsdag foræres jeg, som alle andre beboere i det underjordiske anlæg "Vault 101", en Pipboy 3000. Et computerlignende armbånd der fungerer som missionsoversigt, verdenskort, radio, rygsæk mm. Seks år efter tager jeg min G.O.A.T.-eksamnen (Generalized Occupational Aptitude Test). Derefter forsvinder min far fra anlægget, og får dettes tilsynsfører til at gå amok. Nu må jeg flygte fra alt hvad jeg nogensinde har kendt, og søge tilflugt i det nuklearpåvirkede område omkring den ruinlagte by Washington D.C.

Spillet er grundlæggende set ikke meget anderledes fra Bethesdas forrige spil Oblivion, da utrolig meget syntes at gå igen fra dette. Jeg savner et bedre dialogsystem, da det føles som om Bethesda har hentet Fallouts system direkte fra Oblivion, hvor sammentalerne føltes overfladiske. Stemmeskuespillet er dog blevet betydeligt bedre, men det er endnu noget at arbejde på. Styringen er også taget næsten uændret fra deres forrige spil. Tredjepersonsvinklen er klodset og karakterens animationer stemmer ikke overens med dennes bevægelser.

Verdenen kan virke deprimerende over længere perioder og fysikken er mangelfuld. Nogle objekter står urokkeligt fast, mens andre tar' på himmelflugt ved selv den mindste berøring. Da motoren stammer fra Oblivion, kan grafikken til tider virke tåget og udateret. Rent designmæssigt er det en mere realistisk verden end hvad der var repræsenteret i Oblivion, men endnu engang virker det mere som genbrug end videreudvikling.

Nu er de fleste nok overbevist om, at jeg ikke kan fordrage dette spil, men det er ikke korrekt... faktisk tvært imod!

Omgivelserne er autentiske og stederne unikke. Dette giver mulighed for et utal af forskellige missioner, hver med deres egen lille historie at fortælle. Dermed ligger der lange over 50 timers eventyr i Fallout 3. Jeg har ikke prøvet de forrige Fallout-spil men sammenlignet med Oblivion og Morrowind, er humoren vokset betydeligt, hvilket gør det sjovere at færdes i en ellers trist og grå verden. Desuden blev jeg hurtigt ret vild med spillets V.A.T.S.-system, der gør det muligt at stoppe tiden, udvælge en kropsdel og skyde den til atomer.

Du har mulighed for at vælge mellem et stort antal forskellige frynsegoder, hver gang du avancere et niveau. Min personlige favorit er "Bloody Mess", der ofte lader mine fjender eksplodere i et blodbad af kødstykker og knoglestumper. Er det ikke nok kan jeg også konstruere opfindsomme våben, af affald jeg har samlet op. Fallout byder på sjove påfund som en by byggende op omkring en udetoneret atombombe, en by i et gigantisk strandet hangarskib, eller en by kun bestående af børn!

Bethesda har formået at føre mange af Oblivions gode aspekter videre til Fallout 3, men sammen med dem følger også nogle af de mindre vellykkede. Trods mindre fejl er Fallout 3 blevet fantastisk åbent rollespil og et sikkert køb for alle inkarnerede RPG-fans, der også har en passion for skydevåben og science-fiction.

Plus:
Stort udvalg af skydevåben, V.A.T.S.-systemet, humoren, lang spilletid.

Minus: