Dansk
BRUGERANMELDELSE

Bioshock

Skrevet af: Dingbat   2008-11-02

... I chose Rapture!

Andrew Ryan valgte rapture. Jeg blev tvunget ned i det... Efter flyet styrtede ned, var min eneste redning et malplaceret monument midt i Atlanterhavet. Jeg har intet andet valg end at svømme hen til det og finde mig i det mararidt jeg de næste mange timer skal opleve.


Rapture
En by bygget under vand af den eksentriske og stærkt visionære mand, Andrew Ryan. Bygget til at huse eliten af mennekser så de uforstyrret af regeringer og begrænsninger, kan eksperimentere, udføre og udvikle på deres felt - om det så er musik, videnskab eller noget helt tredje.

Denne frihed har dog intet godt ført med sig og oveni et internt oprør, er Rapture gået i forfald. Alle steder er der splicers, little sisters og big daddies som bestemt ikke er begejstrede for din tilstedeværelse... Hvad er årsagen til alt dette...?


Adam
Videnskabsmændenes ubegrænsede frihed resulterede i "Adam". Et materiale der kan ændre din genetik. Dit udseende. Med Adam kan du blive et bedre menneske. Måske endda et fuldkomment menneske! Ikke desto mindre er Adam årsagen til at Rapture er gået i forfald. Alle vil have det, folk bliver så småt afhængige. Kiruger bliver besat af tanken om at skabe det perfekte menneske. Desuden kan Adam give dig evner du kun havde drømt om. Hvad med at flytte ting kun med tankes kræft? Eller være i stand til at tænde din cigaret uden at skulle bruge en lighter? Du har ilden lige ved dine fingerspidser.

Det lyder fantastisk, men...


Splicers
Splicers er skabninger der før var mennesker, men som er blevet totalt ødelagt af Adam. Et sammenfald at sygeligt overforbrug og en evig jagt på mere, har drevet disse mennesker ud til noget umenneskeligt som angriber alt der rør sig - især dig! De kommer i forskellige varianter. Nogle angriber dig direkte, andre kravler rundt på loftet, en kaster granater efter dig. En slags har sågar fundet ud af at teleportere sig rundt.


Little Sisters
Da Rapture fik Adam skulle de have nogle til at opbevare det, en instans der ville virke appelerende på Raptures indbyggere - som de ville respektere. Derfor udviklede lægerne små piger til at gå rundt med det og til at opsamle det fra de indbyggere som måtte dø, for at genbruge det. Da oprøret begyndte og folk begyndte at blive desperate, var det ikke længere nok at være en sød lille pige. Så måtte man have en til at beskytte dem...


Big Daddy
Den uden tvivl mest kendte figur fra spillet. En Big Baddy... Designet til et eneste formål. Beskyt Little Sister'en. Forsøger nogen som helst at gøre hende noget fortræd, så træder Big Daddy i karakter - på en uforglemmelig måde...

Plasmids og tonics
Udover et arsenal af både mere og mindre konventionelle våben, kan du selvfølgelig ikke selv modstå fristelsen til at sprøjte noget Adam i armen og derved låse op for en perlerække af plasmids, som de evner man kan tilegne sig bliver kaldt. Strøm, ild, et kraftigt skub, insekter der sværmer om hovedet på dine fjender, is der fryser dine fjender så de smadrer når du slår dem eller skyder dem.
Derudover har man en masse passive evner, der bare er til ens fordel når man har fået dem. Det kan være at man får mere ud af medpacks eller at man hacker bedre.


BioShock
Er et fantastisk spil! Intet mindre. Det som klart definerer det, udover en fantastisk historie, er den stemning man til hver en tid aldrig er skånet for. Den er tonstung, og man er aldrig et sekund i tvivl om at man befinder sig dybt dybt under vandet, i en by der er revet i stykker af oprør og psykopatiske skabninger. Dog er sceneriet ikke det samme og det samme. Man ser mange forskellige dele af Rapture. Hospitalsafdelingen, en kæmpemæssig botanisk have, et lejlighedskompleks og et teater for at nævne et par stykker - og hver af dem har deres egen særlige stemning, og nogle gange deres egen lille psykopat tilknytttet.


Grafik: 10/10
Det hele er holdt troligt i 50'er stil. Eller Art Deco som det bliver kaldt. Grafikken er utrolig flot og gennemført. Man ser meget sjældent en glitch i grafikken og den bliver aldrig grinagtig så man mister den tunge stemning - hvilket er vigtigt for BioShock. Små detaljer, som en sav med blod på ved en briks og blodsplatter op af væggen - mange mange steder! - giver hele tiden en fantastisk følelse.

Lyd: 10/10
Lyden i BioShock er noget af det flotteste jeg nogensinde har hørt. Den er beskidt og gedign når der er action på, men på den anden side fantastisk minimalistisk når man er helt helt alene. I det fjerne kan man måske lige høre en jukeboks spille lidt, lidt vand der ligeså stille siver ind hist og pist. Min favorit er dog første gang man hører splicers der går og nynner rundt omkring. Er de lige i nærheden eller er de ikke? Endnu bedre er den følelse hvis man har muligheden for at høre det i surround.

Gameplay: 8/10
Her er de to ting der irriterer mig ved BioShock.

1) Det er for let. Selv på hard vil man kunne klare det med sin wrench. Man har nemlig muligheden for at blive genoplievet i noget der hedder VitaChambers - og dem er der ikke vildt langt imellem. Der er ikke nogen særlig straf forbundet med det og fjenderne har samme mængde liv som da du døde - dvs. har du næsten slået en Big Daddy helt ihjel og du dør, så bliver du genoplivet, du fiser tilbage til ham og giver ham et slag mere. Så er han færdig. Ingen straf. Man har muligheden for at slå VitaChambers fra. Så er det kun dine save games man overlever på, men så kunne spillet gå hen og blive modbydeligt svært.

2) Ofte står du lige foran dit mål, men så sker der noget så du skal hele vejen tilbage for at klare et eller andet, og så hele vejen frem til målet igen. Normalt har jeg ikke så meget imod det, men i BioShock skal man ikke regne med at et område er ryddet bare fordi man har været der én gang, så noget der egentlig bare kunne være en løbetur, bliver på ny kamp, og det kan i længden godt blive irriterende.

Holdbarhed: 8/10
Jeg vil meget gerne igennem BioShock endnu en gang, for der er nogle ting jeg skal have prøvet og jeg kan mærke jeg ikke kan slippe det igen når jeg først er kommet igang. Men man må indrømme at det er en singleplayer oplevelse og det er begrænset hvor mange gange man gider gå det igennem. Dog er det en fantastisk historie med masser af kød på som varer gode 20 timer afhængigt af hvor meget man undersøger ved siden af.


For at konkludere...
BioShock er absolut et af de bedste spil jeg nogensinde har brugt tid på. Det er så fantastisk godt og jeg vil anbefale alle det! Med hensyn til at det nogle gange er for let, så lægger man ikke mærke til det, for det formår at sætte en stemning der gør at du bare MÅ overleve. Det er kun hvis man virkelig tænker over det at det bliver let. Ellers sidder man konstant på kanten af stolen. Når man langt væk kan høre en stille brummen fra en Big Daddy ved man godt hvad klokken er slået, og det er lige meget om man har spillet 3 eller 10 timer!

BioShock - vi elsker dig

Brugeranmeldelser28
Samlet karakter: 8.9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10