Saints Row 2

Skrevet af: Nike   2008-10-26

Det første Saint's Row var et godt spil, og et godt spring bræt for free romaning spil på næste generations konsoller. Ja det kopierede GTA til punkt og prikke men havde også sine egne ting som gjorde at spillet var så sjovt som det var (og gjorde sig fortjent til et fint 8/10). Nu 2 år senere kan vi vende tilbage til Saint's Row i Saint's Row 2, denne gang til både Xbox 360, PS3, og PC (360 versionen jeg kigger på).

Spillet foregår 5 år efter den overaskende slutning på det første spil. Du er i koma, og har været under plastik kerugi (en undskyldning for at du igen kan skabe din egen person). Du vågner en dag op, og finder ud af at du er i fængselet, og du skal nu bryde ud af det. Når det er gjort bliver du overasket. Third Street Saint's er ikke hvad de var været, og en masse andre ting har ændret sig. Det er nu op til dig, at igen dræbe alt konkurance, og overtage Stillwater igen.

Historien i Saint's Row 2 er bedre end i det første spil. Det er ikke noget der vil vinde nogle priser, men den har en række drejninger som faktisk er lidt overaskende. Et stort plus ved spillet, er forfilmene. De er simpelhen fantastisk, fordi de er skrevet perfekt, og der sker nogle helt sindsyge og åndsvage ting. Kort sagt: Du må ikke gå glip af en eneste af dem.

Gameplayet i Saint's Row 2 er det samme som i det første spil, dog med flere muligheder. Du kan nu stjæle motorcykler, og fly, du kan bruge præcisions sigte i stil med GTA4, du kan tage folk som gidseler og kaste rundt med dem (jeg mener det!), skifte imellem kamp stile, lave finish moves, og nogle små quick time events (ja dem igen).

Disse forbedringer gør allerede spillet sjovere end det første (selvom man stadig skal lære at leve med at der ikke findes nogen lock on mulighed). Men det er ikke det eneste der er sket ved spillet. Det er også blevet muligt at modificere sine gemmesteder, og at lave om på den stil dine bande medlemmer har.

Spillet har også fået 6 nye aktiviteter. Crowd Control: Du er sikkerhedsvagt for kendisser og skal beskytte de fra sindsyge fans der vil chikanere og dræbe din kendis. Du skal dræbe dem, og/eller smide dem ind i døds zoner (min favorit er at smide en fan hen til nogle vej arbejdere hvorefter personen bliver gennemboret til døde af 3 vejarbejdere). Fight Club: (hvis du kender filmen så er det stort set det samme) Et sted hvor du skal dræbe fjender i ringen med dine bare næver. FUZZ: du skal dræbe kriminelle mens et kamera hold følger efter og optager alt hvad du gør (Bad boys bad boys, whatcha gonna do? Whatcha gonna do when we come for you?). Helicopter Assault: Forsvar dine bandemedlemmer mens du udfører narko handel fra din helicopter. Septic Avenger: Du køre i en slam suger last bil, og skal spraye slam udover så meget du kan i byen (igen jeg mener det!). Til sidst Trail Blazing: Du kører rundt på en Toad bike, og har en dragt på, der gør at der er gået brand i dig. Din opgave brandende mand, er at køre ind i så mange folk og biler så muligt for at få nok tid til at kunne komme igennem alle checkpoints. Udover det er der de sædvanlige Taxi, Base Jumping, Ambulance, Røveri, Gidsel tagning, et mini spil hvor du skal dræbe zombier (igen igen, jeg mener det!), overtagelse af hoved kvaterer og listen går videre. Det er sindsygt hvor meget der er at lave i dette spil, og når man er færdig med det, så er der flyve hop, flystuns, 50 graffiti mærkerat male over, 50 cder at finde, og 32 hemmelige omgivelser at opdage. Det tager lang tid at blive færdig med dette spil.

Som altid skal du udføre disse missioner for at optjene nok respekt til at kunne gå i gang med missioner. Det stadig utrolig let at udnytte systemet og have mere end nok respekt til mange missioner.

Men det hele stopper ikke her. Online moden fra det forrige spil vender tilbage, nu med op til 16 spillere, men denne gang er der kun 3 modes. Gangsta Brawl og Team Gangsta Brawl (jaja deathmatch), og Strong Arm. Strong Arm går ud på at 2 hold skal se om hvem der kan tjene flest penge. Det skal gøres ved at gøre aktiviteter som tilfældigt kommer frem i matchen. Dette er endnu et af disse spil hvor det er som om, at lige meget hvordan du gør, så dør du i løbet af ingen tid, og at det er sværere for dig at dræbe næsten alle spillere, end det er for dem at dræbe dig. Desuden har jeg også været i lag problemer, og været igennem nogle glitches der har fået spillet til at fryse. Det sker ikke altid, men det er noget der er værd at ligge mærke til.

Som noget helt fantastisk, så er det muligt at spille hele historien igennem i co-up med op til 2 spillere. Sammen kan i klare alle spillets 42 missioner, og 23 aktivitets locations. Det er fremragende at man har den mulighed, og spillere kan faktisk slutte sig til det når som helst. Men denne mode er ikke uden problemer. Du kan kun spille online, og du kan kun invitere venner fra vennelisten så hvis du ikke har nogle venner der har spillet, så kan du ikke starte et spil (eller det var i hvert fald min erffaring med det). Har endda også hørt (advarsel!) at nogle har oplevet, at tilfældige spiller kom ind i deres spil, og blev smidt ud med det sammen, med beskeden at han brugte koder, og dit save bliver stemplet som snyder. Jeg har ikke selv oplevet dette, men vær på vagt.

Spillet selv har også nogle problemer. Al'en er ikke altid den smarteste, der er nogle få grafik fejl, og nogle gange kan du blive forhindret i at gennemføre din mission, men jeg må understrege at sidst nævnte sjændet sker. Spillet har også crashet et par gange men igen sjældent.

Spillet tog alt i alt 17 timer at gennemføre, men jeg er langt fra færdig med spillet, så der er en masse timer i vente, plus med online. Det er et massivt spil.

Grafikken er for næste generations konsollerne, hvad GTA San Andreas var for grafikken på PS2. Mere behøver jeg ikke at sige.

Lydener endnu engang et højdepunkt. Spillet har godt stemmeskue spil, fremragende og skør dialog, et godt soundtrack, og gode lyd effekter.

Alt i alt er Saint's Row 2 en bedre oplevelse end det forrige spil. En bedre historie fortalt af nogle fremragende forfilm (kan ikke understrege nok hvor fremragende de er), samt nogle fremragende hoved missioner, opdateret gameplay, nye muligheder, og co-up. Det hele er fremragende men det bliver holdt tilbage fra et 10/10 pga små fejl, og mangler i online delen. Men Saint's Row 2 er et spil der i den grad er værd at bruge tid på. Pas på Rockstar, Saint's Row er ikke til at løbe om hjørner med!

Brugeranmeldelser7
Samlet karakter: 8/10
1