Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Skrevet af: Nike   2008-10-17

Det første Max Payne blev en stor sucess. Både på PC, PS2, og Xbox. Alle så ud til at ville opleve den uheldige Max Paynes liv, og prøve at gøre det hele bedre for ham. Og så er det blevet tid til at belønne alle dem der gjorde det, med Max Payne 2: The Fall Of Max Payne, den længe ventede opfølger. Går det hele bedre for Max denne gang eller er han stadig fanget i helvede?

Spillet foregår 2 år efter det første spil. Max Payne er tilbage på jobbet som politi betjent, og prøver hårdt på at komme på benende igen efter hans kone og barns død. En dag støder han på en gruppe af lejemordere, klædt ud som rengørings mænd (no shit) som løber rundt og myrder folk. Men så støder han ind i Mona Sax, en person som han troede døde i Max Payne 1. Herefter begynder regørings mænende (kaldet the cleaners) at jagte Max Payne, og han må nu til bunds om hvem der har sendt dem og hvorfor.

Spillets historie er stadig god, hvis ikk bedre end i det forrige spil. Der er et dybt kærligheds plot mellem Mona og Max, og endnu en gang er Max en person som man holder af, og har medlidenhed af. Historien er også nogle dejlige drejnigner, og nogle rigtig gode øjeblikke. En mørk, og gribende historie.

Spillet spiller ligesom i det første spil. Hvis man forventer at der er sket nogle ændringer siden Max Payne et, så bliver man nok skuffet. Max Payne 2 er næsten identisk, gameplay messigt, til Max Payne 1. Man kan fristes til at kalde spillet Max Payne 1.5.

Det der er "nyt" i spillet er ikke andet en små tewaks og rettelser. Bullet Time er anderledes, og bliver her kaldt Bullet Time 2.0. Det der gør det 2.0 er at jo flere du dræber mens du bruger det, jo langsommere bliver din fjender. Du kan nå et punkt hvor du bevæger på normal hastighed, og dine fjender bevæger sig næsten ikke. Det renegerer også langsomt så at bruge Bullet Time, er ikke lige så sparsomligt som i det forrige spil. Shootdodge koster heller ikke noget Bullet Time mere. Og sidst men ikke mindst: lader man sine våen under Bullet Time, drejer Max 360 grader rundt, og lader hurtigere en normalt (aka Chow Yun Fat metoden).

Ellers er resten af spillet det samme som i det forrige. Spillet har stadig fremragende mareridts sektioner, og de irreterende platform sektioner, selvom de er nedtonet en smule denne gang. Et nyt problem er at spillet er en smule for let til at starte med. Heldig vis bliver spillet sværere jo længere du kommer ind, hvilket redder det hele.

Men det er helt okay fordi selv om der ikke er sket særlig meget siden sidst, så er spillet stadig utrolig sjovt at spille. Og det er nemlig det et spil går ud på ik? Der er en masse storslået øjeblikke, veloplagte actioner scener, og som altid bidrager historien en stor del til oplevelsen. Det er et rigtig sjovt spil, og det kan holde dig fanget i lang tid.

Spillet er desværre lige langt som Max Payne 1 (6 til 8 timer), men som altid er der trang til at spille det igen. Der er overlevelses baner, tids missioner, nye sværhedsgrader, og så er der en rigtig god mod comunity, der stadig holder spillet i live.

Grafikken har dog fået en stor opgradering siden sidst. Nu kan man være bekendt at kalde spillet flot. Animationer kunne måske være en smule bedre, men både omgivelser og personer ser alle sammen flotte ud. Det der er værd at nævne er den nye Havork engine, der gør at objecter bevæger sig relastisk. Det samme gælder for fjender og deres lig, der bevæger sig relatisk, og næsten hvert dødsfald er anderledes. Grafik Novel forfilmene er også lige så flotte som før, og er lige så fede som altid.

Lyden er også blevet bedre. Lyd effekter er rigtig gode, og musikken kan man faktisk kalde godt, og ørehængende (hvilket man bestemt ikke kunne i Max Payne 1). Stemme skuespillet er også lige så fremragende som før.

Alt i alt er Max Payne 2: The Fall Of Max Payne på højde med Max Payne 1. Der er ik sket så forfærkelig meget siden sidst, men spillet bliver reddet af den nye flotte grafik, sjove gameplay, og den gribende historie. Hvis du elskede Max Payne 1, vil du elske Max Payne 2. Hvis du er nybegynder, vil Max Payne 2 ikke være et dårligt sted at starte, selvom at spille det første spil vil hjælpe lidt. Spillet er et solidt 9/10 men hvis du kan finde ud af at lave mods til spillet og/eller har lært at installere mods til det, er spillet 10/10. Jeg kan sætte mods ind, men kan ik helt lave nogle endnu, men de stadig et 10/10 fra mig

Samlet karakter: 9.8/10
1
2