Grand Theft Auto IV

Grand theft auto serien startede for mit vedkommende med GTA Vice city, på PS2. Spillet var fantastisk, og det var helt sikkert et af de bedste spil jeg nogensinde havde spillet. Senere kom SA som gav dig flere muligheder, og så kom der to PSP spil, og en konvertering af de to spil på PS2. Men nu er det her, Grand theft auto IV et af 2008 mest ventede spil, hvis ikke det mest ventede spil.

GTA spillene har aldrig været kendt for deres historie, men deres gameplay. Men i det her spil har Rockstar satset meget mere på historien, og det resultat er faktisk ikke helt dårligt.

Du starter med at Nico Belicbliver hentet af sin fætter Roman, om har lovet Nico gul og grønne skove. Det viser sig så at det er stik modsat, din fætter er nemlig ude i en total penge mangel, for at sige det mildt, men alligevel beslutter du dig for at hjælpe ham, så historien gaå i sin enkelthed ud på at du skal skaffe din fætter penge, og det er måske ikke verdens bedste historie, men det er bestemt den bedste GTA historie nogensinde.

Grafikken er flot, taget i betragtning af spillets størelse, detaljerne er der, og framraten er for det mest fornuftig. Det eneste der irretere mig lidt ved grafikken er at den døgn rytme der i spillet, eller det vil sige det er lys sætningen der er dårligt lavet, om dagen er det ikke noget problem, men nå det først er nat kan du ikke se en hånd for dig, det bliver faktisk så voldsomt at man ønsker sig en bil lige på stedet, og ikke bare gå i stedet, og set med mine øjne måtte det godt blive rettet i en patch, så mørket ikke er så mørkt igen.

Lyden er også et udmærket, stemmeskuespillet er framragende, med den øst eroperiske accent, sætter virkelig sit præg. men selve lyd effekterne er også gode, bilerne har bil alarm, og lyden af en rude der bliver smaderet er troværdige.

Gameplayet er et sandkasse spil, af største kaliber. Der er på intet tidspunkt du skal gøre noget, du kan frit bestemme, om du vil gå ud med vennerne og drikke dig fuld, bowle, pool, osv, alt dette kræver bare at du bruger din mobil telefon, ja du har faktisk en mobil telefon i spillet, som du modtager SMS fra dine venner, og modtager opkald, og du kan selvfølgelig også ringe dem op, dog kan du kun modtage SMS'er du kan ikke selv skrive dem. Du kan også tage side missioner eller sågar hjælpe en hjemløs, med hvis han f.eks har et problem med sin eks kæreste. Dog kan du ikke som i SA gå til styrke træning, og der er kun få tøj butiker, og det er altså ikke lige frem det fedeste tøj du kan købe, men det må siges at være smag og behag, men generalt er der ikke så mange ting at bruge penge på, hvilket bryder illussionen lidt.

Holdbarheden er god, selve historien tager godt og vel 30 timer at gennemføre, men derudover kommer alle side missionerne, og alle de andre små ting, så ser man sådan på det, så er spillet 50 timer langt, så det er et noget længere spil end man er vandt til, i det gennemsnittelige spil udvalg. Derudover er der også en multiplayer, som er framragende, og der kan du også få brugt en del timer, så en rigtig god holdbarhed, ingen tvivl om det.

Alt i alt er GTA IV fuldstændig framragende spil, og er en oplagt kandidat til årets spil, missionerne er gode, side missionerne er gode, verdene er stor, gør dig den tjeneste at prøve GTA IV, det er en sand perle.

Brugeranmeldelser36
Samlet karakter: 9.3/10
1