Gears of War

Skrevet af: Nike   2008-10-04

Jeg må være helt ærlig at sige, at ligesom med Halo, så kan jeg ikke forså hvordan Gears Of War endte med at blive så populært i udviklings stadiet. Ja grafikken så godt ud, men gameplayet så ikke ud af noget særligt. Måske det fordi jeg ikke læste så mange af detajlerne, men okay nu er spillet udkommet, jeg har prøvet det, gennemført det, og nu skal jeg så fortælle om dette spil er sucess, eller et nyt Halo (hvilket for mit vedkommene betyder at det er dårligt). Jeg må starte med at sige det sådan her, Gears Of War er, og vil altid, vær bedre end Halo!!

Spillet foregår på en planet, kaldet Sera, der er beboet af mennesker. Der har været krig imellem mennesker i rigtig lang tid. Det har ført til dannelsen af gruppen COG, som skal holde styr på det hele. Krigen fik dog sit endelig punktum ved Emergence Day, hvor en kæmpe hær af Locust kom op fra planetens indre, og efter 24 timer havde de taget kontrol af planeten. I dag 14 år senere spiller vi som Marcus Fenix, der efter at have været fængelset i 4 år, bliver brudt ud af fængselet. Til gengæld skal han være med i en lille gruppe fra COG, der har en vigtig opgave: De skal nå ned i en Locust hule, og bruge "The Resonator", der vil vise hvor under jorden de gemmer sig, og bagefter bruge "The Lightmas Bomb" er skal sætte dem ud af spillet.

Spillets plot er desværre ikke værd at råbe hurra for. Det er en rigtig god ide, med en god baggruds historie, men der er ikke så mange twists i historien, og de twists der er, handler bare om nogle af dine hold kammerater der dør. En skam, da spillet ellers har gode ideer, og god baggrunds historie. Personerne er heller ik de bedste, og det ser kun ud til man gider at beskrive Marcus Fenix, som nok er den eneste person man lærer at holde af.

Spillet er et typisk trejde persons skydespil, med ret simple skyde mekanikker. Som altid kan man vælge at holde højre trigger nede for at sigte, men man kan jo også bare skyde uden at holde den nede, hvilket gør dine skud upræcise.

Spillet har dog nogle unikke elementer. Først og fremmest er der spillets cover system, der faktisk kan gøre spillet en smule intenst. Man kan tage dække over alt i spillet, og dukke op og skyde fjenden når man vil. Det er et system der sjældent irreterer.

Det andet er active reload. Hver gang du lader dit våben begynder en lille måler at køre, og du skal så trykke på RB for at stoppe den. Stopper du den i den hvide felt genlader du hurtigere, og få endda en skades bonus. Gør du ikke, er du bare langtid om at lade. Det er et orginalt system, der faktisk giver meget til spillet. Jeg personligt syndes at det er et system som godt må være med i andre spil, og udvides på.

Bortset fra de 2 dejlige perler, så er resten af spillet typisk trejde person standard. Her skiller spillet sig dog ikke ud, og selvom der er active reload, og det fantastiske cover system, så er spillet ikke helt så intenst som man skulle tro. Der er gode øjeblikke i spillet, men der kunne sagtens have været flere. Spillet er sjovt at spille, men man vil føle, at der kunne sagtens have været gjort mere ved spillet. Tænk hvis man kunne opgrader sine våben, eller der blev gjort mere ud af, at udforske dine omgivelser, i stedet for kun at give kedelig COG tags.

Spillet har det samme livs system som Call Of Duty og Halo, og ens hold kammerater er ikke de smarteste knive i skuffen, men de har deres øjeblikke.

Spillet har som alle andre spil, en multiplayer del, der overasker. I modsætning til andre spil, er det nemlig kun muligt at spille op til 8 spillere i et spil. Selvom at det ik er meget, så kan det alligevel blive nogle ret intense kampe man kommer ud i. Der er 3 modes. Warzone er regulært deathmatch. Execution er stort set det samme, men her er du nødt til at dræbe din fjende når han ligger ned, ellers kommer han bare tilbage. Til sidst er der Assassanation, hvor hvert hold har en leder, og det hold der dræber den andens leder vinder. Online kampende er ikke noget særligt, og det kommer kun an på om man kan lide selve spillet eller ej.

Et pluds der helt klart er værd at nævne, er at hele kampangen kan spilles sammen med en ven, enten over internettet, eller med en ven i samme rum. Det virker perfekt, og er med til at give spillet længere levetid.

Længere spille tid er hvad Gears Of War i den gradhar brug for. Kampangen er kun sølle 5-6 timer langt, og multiplayer afhænger af hvor meget man kan lide gameplayet. Hvad jeg mener med det, er at multiplayer præsenterer ikke noget specielt, ellr noget der virklig holder dig fanget. Men hvis man kan det, så holder Gears Of War længere.

Grafikken må sige at være virklig flot. Alt er flot og detajleret, og frame raten er perfekt. Spillet er en sand perle at kigge på.

Lyden er ikke helt det samme. Lyd effekter og stemme skuespil er godt, musikken er ikke særlig god, og man skifter hurtigt over til sit eget soundtrack.

Alt i alt er Gears Of War et godt spil. Det er ikke perfekt, og det kunne være bedre på en række punkter, men tager man spillet som det er, er det sjovt. Lad os håbe at Gears Of War 2 bliver bedre.