Kingdom Hearts II

Skrevet af: Nike   2008-09-27

Det første Kingdom Hearts spil var et vellykket spil. Det havde sine problemer, og mangler, men det stoppede ikke spillet fra at være et dejligt bekendt skab med Disney og Final Fantasy i et og samme spil. Nu er det blevet tid til et nyt kapitel i serien igen, med Kingdom Hearts 2, der endnu en gang udkommer udelukkende til Playstation 2. Er spillet blevet bedre siden sidst eller er det hele bare blevet værre?

Spillet foregår efter gameboy spillet Kingdom Hearts: Chain Of Memories, men vi får en noget anderledes start. Du starter med at spille som Roxas, der bor i byen Twilight Town, og lever livet sammen med hans venner. Langsmt begynder han dog at ligge mærke til at noget er galt, og visse ting begynder også at forsvinde. På samme tid ser man også til Kairi om hvad der er sket med Sora og Riku, og hun er tydeligt blevet ældre. Efter et stykke tid spiller man dog igen som Sora, og får Fedtmule og Anders And med sig, og så fortsætter jagten på hans venner igen. Men The Heartless er stadig i gang, og de er vildere end nogensinde før!

Historien er i den grad blevet bedre siden Kingdom Hearts 1, fordi hoved plottet bliver ikke længere sparket tilbage, og kun kommer tilbage til sidst. Nu er der en masse tidspunkter hvor hoved plottet kommer ind i spillet, plus de stadig er tid til at forklare nogle plots fra Disney film. Hoved plottet er til gengæld også blevet mere forvirrende. Spillets første seks timer er forvirrende og man undrer sig over hvad pokker det har at gøre med resten af spillet. Til sidst er spillet også ret forvirrende, og enhver spiller der er under 12 vilikke forstå et hak af hvad der foregår. Til gengæld er plottet også mere alvorligt og spændende, så alt i alt er hoved plottet en smule forvirrende men bedre end i KH1. Spillet har stadig sine barnlige dele, men de fylder ikke lige så meget mere som i KH1.

Gameplayet er stort set det samme som i det første spil, dog med forbedringer. Først og fremmest, så kan kameraet nu styres med det højre analog stik, hvilket gør det lettere at kontrollere. Det er stadig ikke perfekt og vil komme i vejen en gang i mellem, men dette problem er ikke lige så stort som i det første spil.

Spillet har også fået en ny "Drive Gauge" der både afgører hvor lang tid man kan bruge summons, men kan også transformere Sora til en slgs hyper tilstand hvor han er stærkere, hurtigere, og skader mere end normalt. Den fyldes op ved bare at blive ved med at angribe. Kort sagt en power up måler (ugh bringer ubehagelige minder).

Der er også kommet Reaction Commands, der egentligt bare er Quick Time Events. Disse QTE kræver bare at trykke på trekant når det behøves, og i nogle tilfælde giver det nogle ret flotte sekvenser. Det ikke orginalt, men det gør i hvert fald gameplayet mere spændende, og action fyldt.

Selv gummi skib sektionerne er blevet sjovere. Nu de hurtige, actionfyldte sektioner, og kan springes over efter du har spillet dem første gang. Men denne gang vil man ikke springe dem over, fordi det er virklig blevet sjovt at spille dem, fordi det går hurtigere, der er en masse at skyde, og du optjener point for det. Du kan stadig bygge dit skib som det lyster, men det har ikke helt den samme effekt som i KH1, så det er blevet mindre sjovt at bygge på sit skib, men utrolig sjovere at skyde andre med sit skib.

Ikke alt er blevet bedre dog. Kingdom Hearts 1 havde en lidt høj sværhedsgrad, som gjorde at spillet blev alt for svært for de små. De har man prøvet på at gøre noget ved denne gang, men det har gået den modsatte vej. Hvor KH1 til tider kunne være rigtig svært, er KH2 for let. Kun spillets sidste 2 timer gav en smule udfordring, og indtil da havde jeg aldrig haft brug for at bruge hverken magi eller specielle angreb. Spillet er for let, og det gør også at spillet er mere ensformligt end KH1, også selvom man har forsøgt på mere variation end KH1. Det hjælper heller ikke at man vender tilbage til nogle af de samme verdener som i KH1. Det er en smule skuffende at de ikke kunne finde på noget nyt, og så istedet genbrugte steder fra KH1.

Spillet er ligesom KH1 30 timer langt, og denne gang er der endnu mere at lave end i KH1, så alt i alt et længere spil end KH1.

Grafikken forbliver uændret, og selvom det er den samme grafik som dens foregænger fra 2002, så er det stadig et rigtig flot spil. Det eneste minus denne gang er at Pirates of the Caribbean delen, visuelt ikke passer ind i spillet. Det er mærkeligt at se et spil med tegnefilms agtige grafik, pludselig møder personer med relatiske person modeller og animationer. Nevertheless, spillet er stadig smukt at se på.

Lyden er der heller ikke meget nyt i. Udover stemme skuespillet selvføldelig, der nu også blandt andet inkluderer Chripstopher Lee, hvilket altid er godt. Sora er også blevet mindre irreternde at høre på, og har fået en mere voksen stemme.

Alt i alt er Kingdom Hearts 2 et bedre spil end Kingdom Hearts 1. Det gør ting bedre end KH1, men det har stadig ikke fået fikset kamera problemer og sværhedsgraden. Plus at historien også er let mere forvirrende, og en start der er mærkelig og virker en smule som spild af tid (i hvert at begynde med). Men hvis man kan lide Kingdom Hearts 1, vil man også kunne lide dette spil, mens nybegyndere nok hellere må spille Kingdom Hearts 1 for at få den fulde oplevelse ud af dette spil.

Samlet karakter: 8.2/10
1
2