Kingdom Hearts

Skrevet af: Nike   2008-09-26

Fusioner mellem udviklere er sjældent set. Det som regel noget man mest ser i musik verdenen, hvor en kunster får hjælp af en speciel gæste kunster (som f.eks. Eminem featuring 50 Cent) men der sker altså også i video spil verdenen, bare ikke så ofte. Men i 2002 skete der en fusion der overaskede verdenen over. Squaresoft (nu Square Enix), slog sig sammen med Disney om at lave spillet Kingdom Hearts. Det skete da en Squaresoft udvikler mødte en Disney udvikler i en elevator og de snakkede om at lave et spil som Kingdom Hearts, og wupti, det blev skabt. Det er en spænende ide, men med Disneys tidløse historier og personer, og Squaresofts fantastiske gameplay, kan det vel være godt ik?

Spillets hoved person er Sora, en 14 årig dreng der bor på Destiny Island sammen med sine venner Riku og Kairi. De er dog ret trætte af at bo på Destiny Island, så de beslutter sig for at bygge en båd så de kan komme væk og udforske verdenen. Men natten før de tager afsted, bliver øen angrebet af mørkets væsner, kaldet The Heartless. Under dette angreb finder Sora våbnet "The Keyblade", der udover at være en gigantisk nøgle, er det eneste våben imod The Heartless. Riku bliver desvære opslugt af mørket, og Kairi forsvinder. Pludselig finder Sora sig i Travase Town, og her begynder jagten på at finde ud af hvad der er sket med de andre, og hans ø. Med sig på rejsen får han hjælp af selveste Anders And og Fedtmule, der er på jagt efter Kong Mickey Mouse, der på mystisk vis er forsvundet ud i det blå.

Historien er intresant fordi den blander personer fra både Disney universet, og Final Fantasy serien. Selve historien er også intresant, men desvære har den en fejl. Meget af tiden bliver slet ik brugt på plottet. Under spillet besøger du verdener baseret på disney film som Den Lille Havfrue, Løvernes Konge, Herkules, og flere. Problemet er at i disse verdener, går tiden med at følge filmenes plot. F.eks. i Løvernes Konge kommer du til at genskabe scener fra filmen, og Sora, Anders And, og Fedtmule står pænt til side for ikke at ødelægge det hele. Det er lidt spild af tid, og de ender kun med at give et lille spor til Sora om hvor det er en ide at lede næste gang, men faktisk bare videre til endnu en genfortælling af en Disney film. Meget af tiden er bare ren genfortælling af Disney film, og kun i spillets sidste timer vender det rigtige plot tilbage. Det rigtige plot er faktisk godt, men det fylder for lidt af spillet. Spillet er også ret børne venligt, og mange øjeblikke kan beskrives som direkte barnligt. Om det er et problem, er dog en smags sag.

Gameplayet er et 3D action RPG med platform elementer. Du løber rundt og dræber fjender i real time, dræber fjender, og stiger i level. Dog når du stiger i level her, få du kun boost et sted, i stedet for alle steder ligesom i f.eks. Final Fantasy. F.eks. et level giver dig højre strength, mens det næste giver dig mere liv. Det med til at gøre level op spændende, fordi man ved aldrig hvad der sker når man stiger i rank.

Under spillet følger Anders And og Fedtmule med dig konstant, men du kan ikke styre dem. Du kan kun styre Sora, mens computeren tager sig af de 2 andre. Du kan vælge hvilke angreb de kan bruge men det er det. Dog nogle gange bliver en af dem skiftet ud med en person der er fra den verden du er i, så du vil f.eks. kæmpe med Aladdin i en bane, og Tarzan i en anden. Alle personer optjener AP, som kan bruges på angreb som man lærer hen af vejen.

Når man dræber fjender smider de 4 slags orbs. Grønne orbs der giver liv, blå der giver magi, gule der giver penge (kaldet mummy), og til sidst items. Penge kan som altid bruges på våben og helbreds tid.

Spillets kamp sysem er, modsat Final Fantasy, i real time, men fungerer også lidt anderledes. I nederste venstre hjørne har du din command boks, hvor du kan vælge at angribe eller bruge ting. Du vælger comands med pile tasterne, og med det højre analog stik. Problemet med det er, at din angrebs muligheder og din nederste command skifter ofte, og det vil betyde at du i visse kampe kommer til at gøre noget andet i stedet for at angribe.

Og her begynder vi på spillets problemer. Sværhedsgraden er en smule for høj. Det er i den grad udforderne, men når man tænker på at spillet også går efter de yngre folk, så er det mærkelig at Kingdom Hearts i nogle punkter kan være svært. Nogle gange er det endda også svært at finde ud af hvor man skal hen og hvad man skal gøre. Spillets kamera er også et stort problem. Du kan kun styre det med L2 og R2 og det er utrolig gammeldags. Kameraet har også problemer med at følge med i kampe og i platform sektioner, så det bliver et hurtigt problem.

Spillet har også sektioner hvor man skal flyve i gummi skibet (ja gummi skibet!) som du kan fyldt ud kan lave om på. Det er sjovt at bygge dit skib, og at se hvordan det ender med at se ud er sjovt. Selve sektionerne er desværre lige så kedelige som Meet The Spartans (ja jeg kan ik lade det lort værre det så røvsygt!). Det hele går så langsomt, og der er en masse fjender, og som altid bliver det sindsygt til sidst.

Spillet holder i godt og vel 30 timer, og der er en god del at komme tilbage efter. Bonus ting, bosser, våben, og en masse mere, sørger for at det tager et pænt stykke tid at nå 100%

Grafikken i spillet kan ik siges at være andet end flot. Omgivelserne er flotte, og personerne er smukke at se på. Frame raten lider ikke en eneste dang, og fjende udvalget er ret godt. Kort sagt, det er et flot spil, der er inspirende og smukt at se på. Dog ligesom historien, en smule for barnligt på nogle punkter.

Lyd effekterne er blandet. Lyd effekterne er ok, men de er en anelse for barnlige. Stemme skuespillet er fremragende, og det er endda lykkedes at få alle de kendte skuespillere med fra filmene over i spillet, så du vil f.eks. høre Dan Castellaneta som Genie, og Mickey Mouse, Anders And, og Fedtmules rigtige stemmer. Det fantastisk. Musikken er dog ik særlig god og er den svage side at lyd siden.

Alt i alt er Kingdom Hearts et vellykket spil. Det er sjovt at spile, og der er spændende at se Final Fantasy, og Disney i et og samme spil. Det kan dog tydelig ses at der er gået for meget Disney i spillet, fordi største delen af spillet er brugt i selvskab med Disney personer, og hoved plottet tager ik så meget tid. Nogle sekvenser er barnlige, og alligevel er sværhedsgraden høj som børn vil have det lidt svært med. Men udover det, er det et sjovt og underholdene spil man finder i Kingdom Hearts.

Samlet karakter: 8.4/10
1
2