Driver 3

Skrevet af: Nike   2008-09-20

Driver serien er en serie der startede godt på PS1. Et ganske simplet køre spil hvor man som undercover betjent Tanner skulle klare missioner, og kæmpe for at få sat skurkerne bag lås og slå. Det resulterede i et sjovt spil, der dog var en tand for udfordernde på nogle punkter. Driver 2 fulgte efter og var bedre, og tilbød en bedre historie, og flere muligheder. Så kom DRIV3R, hvor man prøver at få serien ind på PS2, Xbox, og PC. Det har været under udvikling i et stykke tid, men nu er det her endelig. Er det være at køre afsted med, eller skal det køres over?

Som altid spiller du som Tanner, der endnu en gang skal Undercover. Denne gang hos Calita, der har stjålet 40 biler, der alt i alt har en værdi af 20 millioner. Tanner skal insfiltrere og anholde hende bagefter, inden hun når at sælge bilerne videre.

Plottet lyder som om det er et spil baseret på The Fast & The Furious. Plottet er på ingen måde spændende, intenst, eller nyt. Men den bliver derimod præsenteret på en god måde, og det liger at man sidder og ser en film. Soundtracket er perfekt, og der er stemmer fra Michael Madsen, Ving Rhames, Michelle Rodriguez og Mickey Rourke. Det hjælper bestemt med at pifte et dårligt plot op. Men et dårligt plot er det mindste af spillets problem.

Spillet spiller som de andre Driver spil. Så længe man kører i bil altså. Der er gået GTA over spillet, og du kan nu frit stige ud af biler, og skyde folk, og stjæle deres biler. Det betyder også at man nu frit kan udforske sine omgivelser.

Så længe du vælger Free Ride anyway. Spillet har en del modes. Undercover der er historie mode. Free Ride hvor du bare kan køre rundt i spillets 4 byer og gøre hvad du lyster. Til sidst er der mini spil som checkpoint løb, og jagter. Disse mini spil er pointeløse dog, og er kun til for at prøve på at øge spille tiden.

Spillet starter med at være sjovt, men hurtigt falder det sammen. Spillet har 2 problemer, hvilket er sværhedsgrad og fejl. Spillet's første rigtige mission er et godt eksempel. Du skal starte med at køre hen til et sed, begefter skyde nogle fjender, og så følge efter en. Denne mission har ingen check points, og skyde og køre sektionerne har begge problemer.

Bilerne er svære at styre, og du kæmper konstant med at styre dem. Der skal intet til for at køre galt, og at dreje rundt om et højrne kan være svært. Objecter er også utrolig provokerende. Du kal f.eks. godt gøre en brand hane ned, men ikke en lygte pæl, der fuldstændig stopper din bil. Motorcykler og både er heller ikke særlig nemme at styre, og det er alt i alt svært at køre rundt og have det sjovt.

Bagefter er der skyde sektionerne der nok er det værste ved spillet. Tanner er elendig at styre. Han kan dårligt hoppe, udføre nogle ret lamme rulle fald, og at styre ham minder på mange måder om at styre en tank. Spillets sigte system er også dårligt. Dit sigte korn er rimlig åbenlyst at få øje på, men det er langsomt at styre, og der er intet lock on. Spillet har heller ikke noget nærkamps angreb, men du har altid en svag pistol med uendeligt ammunition.

Ligesom i andre spil kan blive jagtet af politiet, men til forskel fra andre spil, så er det her nærmest umuligt at flygte fra politiet når først de er efter dig. Falder de bagud, får de på magisk vis dobbelt så meget fart på som normalt, så de er altid i hælene på dig. De er utrolig aggrasive og gør hvad de kan for at stoppe dig, og 90% af tiden lykkedes det for dem pga det før nævnte dobblet top fart, og fordi at der kommer så mange politi biler at de i løbet af ingen tid får omringet dig. Det er faktisk lige meget hvilken bil du tager, fordi uanset hvad så vil du ikke kunne slippe væk fra dem.

DRIV3R er i bund og grund et svært spil. Det er sådan et spil hvor en missioner ikke bliver forklaret ordenligt, har en meget kort timer, alt for mange fjender, eller for lidt check points. Eksempel: En af spillets sidste missioner går ud på at man skal jagte en af dem der har været med til at stjæle de biler som Tanner er efter. Lad mig forklare hvad der skete: Jeg startede med at køre efter hende, men hun er alt for hurtig. Fejlet. Efter 7 forsøg kan jeg endelig følge med men bliver dog hurtigt stoppet fordi hun kører over en bro, der er ved at åbne, og jeg ikke har nok fart på. Efter yderligere 5 forsøg er jeg heldig nok til at komme over broen, og der kommer en hurtig forfilm hvor hun flygter i en båd. Jeg er fuldstændig uforberedt på det og kan slet ikke føgle med, så jeg fejler. Bagefter råber jeg i frustration fordi spillet gav mig ikke et check point da jeg nåede over broen, så nu må jeg gentage det hele.

Sådan er spillet over for dig. Hård, uretfærdig, og nådesløs. Hvis ikke spillets sværhedsgrad tager dig, gør de mange fejl, der inkluderer at spilelt crasher, ting forsvinder, og at man selv nogle gange ryger lige igennem dine omgivelser. Det kræver ikke færdigheder for at klare sig her. Det kræver held. Jeg fik heldigvis gennemført spillet, men det var også kun fordi jeg var heldig.

Spillet har mission der stræker sig til 6 timer, men sværhedsgraden gør at spillet er mindst 10 timer langt. Spillet har en director mode, der i bund og grund er replay, men her kan du lege med camera vinkler og slow motion. Det forlænger spillets leve tid lidt, men når historien er over, er der ik så meget andet at lave.

Spillets grafik er blandet. Personerne er stive og grimme, mens biler ser gode ud, og har et relastisk skades system. Omgivelserne er helt klart spillets højde punkt. Man kommer til Miami, Nice, og Istanbul, hvilket er flotte lavet, og gør at man er ked af over at de ikke bliver brugt særlig godt. Spillets CG forfilm er ret flotte og er som taget direkte ud af en film.

Det samme med lyden. Lyd effekter er dårlige, og musikken er blandet. Musikken underspillet er ringe, men i forfilmene når der kommer licens musik, er det rigtig godt. Som før nævnt er der stemme skuespil fra Michael Madsen, Ving Rhames, Michelle Rodriguez og Mickey Rourke, der gør det fremragende.

Alt i alt er DRIV3R et dårligt spil. Spillet prøver at være godt, men det er svært at nyde spillet når sværhedsgraden er så høj. Det er nok et af de sværeste spil jeg længe har spillet. Det kræver held for at gennemføre spillet, og de andre dele af spillet er fyldt med fejl. Men selv hvis de ikke var problemet, ville spillet være for kort fordi spillet tilbyder ikke særlig meget. Det kan helt klart ses at dette spil kunne have trængt til mere udviklings tid, og selv udviklerne har erkendt at spillet ikke var færdigt men blev tvunget ud. Det en skam fordi det kunne have været et godt spil hvis udviklerne fik den tid de krævede for at gøre det færdigt.

Samlet karakter: 2.5/10
1
2