The Matrix: Path of Neo

Skrevet af: Nike   2008-09-14

Da man i sin tid afslørede at man lavede et spil baseret på The Matrix, blev folk ellevilde. Men helt ærligt, et spil over en af de fedeste action film nogensinde. Ja det var dengang hvor man godt kunne announcere et spil baseret på en film, uden at blive bekymret (AKA tilbage i 2003). Men både spillet, og filmen det var baseret på skuffede, hvad der startede som en fed film endte med at blive en dårlig trilogi. The Matrix: Path Of Neo er Shinys nyeste forsøg på at få Matrix godt over på spil markedet. Lykkedes det denne gang, eller fejler de endnu en gang?

Spillet fortæller historien fra alle 3 Matrix film, men hvis du er ny kan jeg godt fortælle hvad den går ud på. Spillet handler om Thomas Anderson, en mand der en dag finder ud af, at hele hans verden er en stor løgn. Han lever i virkligheden i en verden skabt af en computer, kaldet The Matrix. I virkligheden er verden blevet et farligt sted, hvor maskiner er en konstant trussel mod mennesker. 2 personer, Morpheus & Trinity prøver at få Thomas over på deres side, men Thomas er stærkt jagtet af "Agenter" der prøver at stoppe ham. Thomas finder ud af at han er den udvalgte til at redde menneskeheden fra undergang, og at han hedder Neo.

Ja det var en masse at sluge. Der er mere at fortælle men det bliver fortalt i både spillet og filmen. Men selvom at historien i spillet følger alle 3 film, så skal du se filmen for at få noget ud af det. Problemet er at i mellem banerne bliver historien fortalt i scener taget direkte fra filmen, og disse scener er klippet sammen på den mest mærkelige måde. Flere hundrede klip fra filmene er klippet sammen og og der er en masse dialog som bare overhovedet ikke hænger sammen eller giver mening. Hvis man ikke kender filmene, kan man lige så godt glemme at der findes en historie.

Noget med historien gør spillet faktisk godt. Spillet udvider mange af filmens scener (som f.eks. Neo's flugt fra Agenterne på hans arbejdes plads i starten af Matrix), hvilket er et dejligt plus. Andre tilføjer nyt historie som f.eks. hvad Neo laver mellem Matrix og Matrix Reloaded. Instruktøerne af filmene Andy og Larry Wachowski har endda selv skrevet de nye sektioner, og har endda skrevet en helt ny slutning til spillet, som faktisk må siges at være endnu dårligere end den der var i Matrix Revolutions.

Spillets gameplay minder lidt om Enter The Matrix, men er blevet en del bedre. Du spiller konstant som Neo, så der er ingen sektioner med Ghost eller Niobe. Spillet starter med at smide dig ud i en forberedelses bane hvor spillet, baseret på hvordan du klarer dig, bestemmer din sværhedsgrad. Efter det bliver du smidt igennen et par baner, og bagefter en utrolig lang og lidt irreterende tranings bane.

Spillet har fået et bedre kamp system, der nu har en masse nye angreb og egenskaber. Der er kommet en masse ny kombinationer, og quick time events (som altid), så spillet har fået en god mænge dybte. Spillet har endda fået en opgraderings muligheder hvor du via en ring mellem baner kan opgradere dine nuværende angreb, eller lære nye angreb.

Noget af det spillet gør flot er at genskabe scener fra filmene. Som sagt er nogle endda udvidet hvilket er en dejlig bonus, og gør spillet mere video spil venligt. Spillet giver dig endda angreb og unvigelses angreb som ligner dem fra filmene på en prik hvilket er impornerende.

Spillet er dog ikke fri for problemer. Spillets lange transnings bane er klart spillets absolut dårligste del, fordi den er for lang og alt får kedelig. Der bliver introduceret nogle mini spil som ikke får noget brug senere hen, det bliver ensformligt, og så er de fleste combos svære at udføre pga. kontrollen der lidt ødelægger det. Man skal virklig hamre løs på knapperne for at få udført den combo man så gerne vil udføre og det kan give ondt i fingerne, og helt ødelægge tastetur hvis du spiller spillet på PC. Desuden har spillet også problemer med at registere dine slag, og mange gange gider den slet ikke gøre hvad du beder den om.

Spillet er 12-15 timer langt, men der er intet at komme efter bagefter. Banerne har godt nok hemmelige kuffeter og små ting at åbne, men det er kun koder og artwork hvilket er ududelige.

Spillets grafik er helt klart bedre end Enter The Matrix, men har stadig en masse fejl. Animationer forbinder ikke altid rigtigt, personer ser mange gange underlige ud, og nogle forfilm ser bare rigtig bizzare ud. Frame Rate kan virklig have nogle store problemer, og spillets kamera kan være en stor smerte.

Lyden er også blandet. Lyd effekter er op og ned, men soundtracket står helt klart frem som noget godt, med kunstere som blandt andet Junkie XL og Crystal Method blandt andet på soundtracket. Desværre er intet af musikken fra filmene med så hvis i drømte om at skyde jer igennem lobby scenen til Spybreak, så bliver i skuffede. Stemmeskuespillet er blandet. Kun Laurence Fishburne vender tilbage til spillet, så de andre erstattes af soundalikes, som har deres øjeblikke. Nogle gange er de virklig gode, mens andre ganger falder helt igennem.

Alt i alt er The Matrix: Path Of Neo et bedre spil en Enter The Matrix. Spillet er helt klart blevet sjovere, og det er en dejlig oplevelse at spille alle de bedste scener fra filmene. Spillet har desværre for lidt genspildnings værdi og stadig en masse fejl (dog ik lige så mange som Enter The Matrix). En klar forbedring over Enter The Matrix, men kunne stadig være endnu bedre.

Samlet karakter: 6/10
1
2