Dansk
BRUGERANMELDELSE

Crackdown

Skrevet af: Nike   2008-08-30

Det er intet spørgsmål tegn ved, at Grand Theft Auto 3 har haft den største indflydelse på video spil industrien. Bare se efter GTA3, hvor mange spil der har haft Free Romaning elementer. Mød David Jones, manden der skabte Lemmings og det første Grand Theft Auto spil. Han har skabt studiet Realtime Worlds, og deres første spil er Crackdown, et spil der ligesom mange andre spil før det, stjæler ideer fra GTA, og blander dem med sine egne ideer. Som et forsøg på at få spillet til at blive en stor succes, følger der en gratis Halo 3 beta med, men denne del af spillet vil jeg slet ikke komme ind på, fordi det har intet at gøre med spillet.

Spillets handling er utroligt simplet. Du er en agent, og arbejder for the agency. Du har overaturlige krafter, som gør dig effektiv imod bekæmpelse af krimminalitet i Pacific City. Længere er den ikke.

Ja til modsætning fra andre GTA kloner, så har Crackdown ingen historie. Der kommer et twist til sidst, men det er komplet ligegyldigt. Det generer ikke spillet pga spillets længende, men leder du efter en god historie, må du hellere lede et andet sted.

Målet i Crackdown er simpelt. Pacific City er opdelt i 3 dele, og hver del har sin bande. Hver bane har 6 ledere, og en boss. Dræber du bosse, dræber du hele banden. Det er muligt at gå direkte imod bosserne, men det kan ikke anbefaldes da de vil være næsten umulige, så spillet foregår sådan her: Find og dræb ledere, og når du har dræbt alle 6 ledere, ryg videre til bossen, og bagefter til næste bande. Du bestemmer selv hvordan du vil komme videre i spillet, hvilket i det mindste er ok.

Det lyder ensformligt, og der det i sandheden også. Ind imellem er der time trial, og ræs. Der forklarede jeg lige alle spillets modes. Gameplayet er dog ganske unikt for genren.

Som fortalt tidligere, er du en super agent, og det betyder at du kan overnaturlige ting. Du er stærkere end noget andet menneske, og du kan hoppe højere end normalt. Men det er ikke alt. Din person bliver bedre jo længere du spiller.

Du har 5 færdigheder. Driving, Explosive, Strength, Weapons, og Agility. Driving stiger med enten at lave stunts, bruge flyve hop til at ryge igennem ringe, eller køre bande medlemmer over. Explosive stiger ved at dræbe bande medlemmer med granater. Strength lader dig samle ting op og kaste dem rundt, og stiger ved at dræbe fjender ved at kaste dem rundt, eller kaste ting på dem. Weapons siger sig selv. Agility styrer hvor højt du kan hoppe, og kan kun stige ved at samle på agility orbs som kan findes rundt omkring (hvilket der findes 500 af så good luck). Der er også 300 andre orbs der øger alle færdigheder.

Spillets rollespils elementer er nok det bedste ved spillet. Det er bare utrolig sjovt at gøre sine færdighede bedre, og når mn er fulgt udviklet er det også sjovt. Der er intet der slår at hoppe 30 fod op i luften, og hoppe fra hus tag til hus tag.

Spillet har også online, hvor du kan samarbejde om at nakke ledere sammen. Det dejlige med det er, at du også kan videre udvikle din person online.

Spillet har dog sine dårlige sider. Det er utrolig ensformligt, udforskning er skuffende nok, reduceret til kun 2 slags orbs (agility orbs og secert orbs), og selvom der er henholdsvis 500 og 300 orbs, kunne man godt ønske meget mere. Fjende AI og Boss AI er også ret elendige, og er dummere end noget andet, hvilket gør at spillet til tider er let.

Spillet er kun 6 timer langt. Bagefter er de ræs, løb, og ringe/orbs at samle på, men det er ligesom ikke nok til at lokke spillere tilbage. Spillet har 43 achievements hvilket nok er den eneste grund til at spille igen.

Grafik er spillet unik. Det er cel-shading så der er lidt tegneserie over det. Framerate er god, og verdenen er stor og flort. Den grafiske del af Crackdown er altså vel udført.

Lyden falder dog lidt igennem. Lydeffekterne er ike de bedste, og soundtracket er dårligt for at sige det mildt (Hybrid er med - sorry det skulle jeg sige fra min bror). De eneste stemmer du kommer til at høre i spillet kommer fra The Director, som næsten konstant snakker til dig og giver råd, og ham bliver man hurtig træt af.

Alt i alt er Crackdown et udmærket spil. Der prøver at være anderledes fra GTA, og der lykkedes også. Men det bliver desvære holdt tilbage af for lidt variation, or den alt for korte levetid. Indtil videre må vi håbe at dette er et tegn på hvad Realtime Studios kan bringe os i fremtiden, men på trods af Crackdowns mangler, viser det en god fremtid for firmaet. P.S. Spillet blev en stor succes og fik gode anmldelser så betaen til et dårligt spil var faktisk ikke nødvendig.

Samlet karakter: 7.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10