Braid

Skrevet af: Veto   2008-08-15

Der findes massere af puzzlespil der ude, og dem der har prøvet et par af dem, kender godt den gode følelse af at løst den puzzle man har siddet og kæmpet med den sidste halve time. Det med lige at hoppe på det rigtige sted, eller trække i håndtaget på det rigtige tidspunkt. Dem der kender følelsen må for alt i verden ikke snyde sig selv for Braid. Braid er fra start til slut gennemført!

Spillet har en meget speciel historie. Det starter meget klassiks med at hovedpersonen, Tim, skal ud og rede sin prinsesse. Men den viser at være meget spændende og ikke så enkel som man først tror, og så er den også formuleret med specielt. Plus en slutning der kan betyde mange ting.

Der er 6 verdener, man starter i 2. verden og slutter i 1. Verden (Nej, jeg har ikke lavet tastefejl). Man skal samle puslespilsbrikker ved at hoppe, trække i håndtag der flytter rundt på tingene og åbne døre med nøgler. Det lyder sikkert meget kedeligt og noget som er lavet før. Men i Braid skal man klare alle gåder ved at spole frem og tilbage i tiden. Nogle ting bliver ikke påvirket når man spoler i tiden og så gælder det om at får alting til hænge sammen. I hver verden sker der forskellige ting med tiden, jeg selv ret vild med den hvor at tiden går fremad når man selv går frem og omvendt. Der findes ikke to gåder der er ens, så man skal hele tiden tænke anderledes. Hvis man gør det vil man indse at alle gåder er simple og slet ikke så svære. Alt det gør spille ekstremt varieret.

Hvis man synes at Okami ligner et levende maleri, så er Braid et levende maleri. Alle baggrunde er super flotte og farverige. Selve figurerne er også flotte men det jo stadig kun et arcade spil, men det et af de flotteste af slagsen og passer perfekt sammen med gameplay og lyd. Lyden består af stille og roligt violin musik. Det lyder måske kedeligt men, man bliver ikke stresset, og det er ikke så trættende som i Flow. Plus at lyden passer perfekt ind i spillet.
Det er selvfølgelig svært at sige nøjagtigt hvor lang tid Braid tager at gennemfører, men mit bud er plus minus 10 timer. Der er ikke meget at komme tilbage til, men set i lyset af at det kun koster 100 kroner så er der mere end alle pengene værd. Den følelse man får hver halve time i andre puzzlespil får man helt tiden i Braid, når man er færdig føle man at man har brugt dele af sin hjerne man aldrig har brugt før.

Grafik: 9
Gameplay: 10
Lyd: 10