World of Warcraft

Skrevet af: Nike   2008-07-07

MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) er begyndt at blive populære. Men det er da klart. Du kan spille med eller imod millioner af spillere. Det er derfor heller ikke et spil ligesom alle andre, som du bare kan udgive også gå videre til et nyt spil. MMORPGer skal have rettet fejl, og der der ligges nyt indhold ud, og udgives udvidelser. Det dækkes ved at man betaler for at spille dem om måneden. World Of Warcraft følger den samme retning, og kommer fra firmaet der gav os Diablo, Stargate, og Warcraft. Man har ventet længe på det, og nu er det her. Is this the ultimate MMORPG?

Spillet foregår i samme univers som Warcraft. Mere ved jeg ikke om historien. Du bliver bare smidt ind i verdenen, og hører om din race, og så i gang med at klare missioner, kaldet Quests. Disse Quests har små historier, men her begår WOW en historie fejl. Alt historie bliver forklaret udelukkende igennem tekst. Der findes ingen forfilm, intet der forklar historien videre. Historien bliver forklaret når du snakker med en om en quest, men der står altid hvad du skal gøre nederst, hvilket mange vil gå direkte hen til, uden at læse historie. Men en historie er slet ikke nødvendig i et spil som World Of Warcraft, men det ville være dejligt hvis der var.

Du starter med at lave account og sætte betalings metode. Så kan du begynde at lave din person, i den noget tynde character creation. Der er ikke forfærkeligt meget at vælge imellem, men klasserne giver god genspildnings værdi. Først og fremmest 2 sider. Alliance og Horde. Alliance bliver præsenteret som de godt og Horde som de onde.

Alliance har 4 racer: Mennesker, nat elve, dværge og gnomer. Horde har Orker, Taurens, Udøde, og trolde. Hver race har deres oppe og ned ture. Bagefter er der 9 klasser at vælge imellem.

Warriors: Perfekte kamp maskiner, som kan udholde meget. Druider: Kan forvandle sig til dyr, og kaste helbredene og skadene besværgelser. Paladiner: Kan både slås og helbrede. Preists: Kan helbrede mere end noget andet men skader ikke så meget. Hunters: Kan bruge gevær, og tæmme fjender til at blive deres kæledyr, og ligge fælder. Mages: Udelukkende til skadene magiske angreb. Lette at dræbe men gør en masse skade. Warlock: det samme, men kan få kæledyr med sig. Shaman: Gode til magiske angreb og kan sætte totem pæle op med forskellige effekter. Og til sidst Rouge: Kan stjæle ting fra fjender, og gøre sig usynlig.

Der er en masse klasser at vælge imellem, og de fleste har anderledes start punkter. Alliance starter i Easten Kingdom, og Horde i Kalimdor. Nogle klasser starter også på hvert sit sted endda.

Når du kommer i gang med spillet er det bare i gang med at klare quests, stige i level, og gøre din person stærk. Du kæmper ved at trykke på en fjender, hvorefter du og din person stiller sig foran hinanden og begynder at slå på hinanden. For at udføre magiske angreb skal du indsætte dem i menuen nederst på skærmen, hvor efter du let kan bruge dem ved at trykke på en tal tast. Under din kamp kan andre fjender sagtens slutte sig til din modstander og anbrige jer, men det samme kan spillere.

Det er som altid den samme rutine: Få EXP, stig i level så du bliver stærkere og kan få bedre ting. I tradition med andre MMORPG og RPG spil i det hele taget går WOW ud på at grinde. Det er gammeldags, og det bliver til sidst en lidt langsom affære. Når man når level 10 optjener man derfra talent point som kan bruges på en ud af 3 plader med angreb. Desværre bliver det ikke dybre end det. Du kan aldrig fylde en hel plade ud, og du kan godt nok vælge at bruge point på alle 3 plader, men det er det samme system som vi har set i alle mulige andre spil. Det er stadig sjovt at spille sådan, men det ville have været godt hvis Blizzard gad at tænke på lidt mere end gamle ideer. En ting der dog skal nævnes er reputation som du optjener ved quests. Når du et vis antal point kan du få nogle specielle belønninger. Desværre gør ikke alle steder brug af det, men det er stadigvæk godt.

Et af spillets bedste punkter er PVP (Player Vs Player). I spillet findes der 3 "Battlegrounds" hvor Alliancen kan kæmpe mod Horde. Der er 3 forskellige baner med hver sine regeler. Warsong Gulch som man kan komme ind i fra level 10, er Capture the Flag. Fra level 30 kan du komme i Arathi Basin som er ligesom Conquest i Battlefield. Og fra level 50 Alteric Valley som er ligesom Assault i Timesplitters. Hver gang du dræber en mod spiller optjener du honor points, som kan bruges på nyt udstyr, og spiller du en hel igennem optjener du sten som kan bruges til samme formål. Man kan også lave dueller med andre spillere fra samme racer, men det er bare for sjov og giver ingen belønning. Belønningerne for PVP er virklig det værd og er et af de bedste punkter ved spillet.

Et andet sted hvor spillet gør det godt er Dungeons. Disse dungeons er både store og fyldt med fjender, bosser, og belønninger. Nogle dungeons kræver 5 spillere endda helt op til over 50 spillere. Der findes Dungeons til både hardcore spillere, og ikke hardcore spillere, hvilket er godt lavet af Blizzard.

Spillet bruger også et party system som er let at bruge. For at komme i gruppe med en højre klikker du bar epå hans ikon, og trykker på invite to party. I kan være 5 i en gruppe, men du kan også lave en raid som maks kan holde 100 spillere. Du kan også lave guilds som er ligesom en klub. Det er standard for MMORPG, og intet er nyt her. Det er bare blevet gjort lettere end i andre spil.

Til forskel dog fra andre MMORPG, er døds systemet anderledes. I andre MMORPG mister du EXP og penge når du før. Her bliver din våbens helbred værre, og går det i stykker må man bare hen og betale for at få det repearet det igen. Hvis man går hen til sit lig i død tilstand redder du endda noget af dit våben tilstand så det kan anbefaldes. Spillet straffer dig aldrig hårdt for at lave fejl, så alle ahr en chance for at klare sig godt, hvilket er en stor styrke.

Spillet har en professions, som gør at du kan lave våben, sy udstyr, lave drikke, udøve første hjælp osv. Det giver mere sjov i at lave din person. Faktsik er det også en af spillets store styrker. At lave din person. Selvom det ikke skiller sig så meget ud, er det alligevel belønnende at se sin level 60 (spillers maks level) med godt udstyr og gode våben. At blive stærkere i spillet er sjovt, også selvom at måden man gør det er gammeldags.

Spillet´s levetid er afhængelig af hvor lang tid du gider spille det. Det kan holde forevigt, det kan holde et par måneder, det er komplet afhængelig af dig. Til gengæld skal du være rimlig haradcore spiller for at opleve alt, hvilket betyder flere timers dedikatoin til spillet, hvilket alt for mange har gjort i forvejen.

Grafikken er blandet. Personerne har ikke særlig meget detajler, men ser alligevel godt ud med alt det udstyr du giver dem. Omgivelserne skal dog siges at være flotte, også selvom de er store og tomme, hvilket sagtens kan tilgives pga antal af spillere. At kræve at spillet skulle se fantastisk ud er dumt, men det er stadig ikke et 10 tal værdigt.

Lydene er godt. Der er god musik over alt, og en masse lyd effekter. Stemme skuespil er reduceret til når personerne laver lyde eller tager skade, hvilket også gælder for monstre. Lyden er vellykket.

Alt i alt er World Og Warcraft et godt spil. Blizzard bakker spillet godt op med nyt indhold og hjælp til spillere med problemer. Spillet er utrolig sjovt, også selvom det ikke er det bedste grafik. Gameplayet er sjovt, der er en masse at lavet, og meget at opnå. Men det bliver desværre holdt tilbage pga gamle ideer. Uanset hvordan spillet er, skal du stadig grinde exp, og bruge et tyndt system til at lære nye angreb. Men kommer man uden om det finder man et sjovt og hyggeligt spil.

Samlet karakter: 8.1/10
1
2