Burnout Paradise

Skrevet af: Nike   2008-06-08

Burnout syns jeg er en spøjs serie. Burnout 1 hader jeg. Burnout 2 var bare dårligt. Burnout 3 var fantastisk. Burnout Revenge tog et lille skridt tilbage men var stadig fedt. Kvaliteten har altdi svinget meget mellem spillet. Burnout 3 er seriens bedste, og et af de bedste racer spil nogensinde. Faktisk er Burnout et af de få serier der faktisk blev bedre af at EA kom til. Ja du hørte rigtigt, EA har ikke ødelagt det med en masse toturials, reklame, et plot at følge, eller fjerning af gode ting. Nu er vi kommet til Burnout Paradise, det femte spil i serien. Holder spillet stadig formen, eller fejler det totalt?

I Burnout Paradise er de blevet fjernet fra menuerne. Faktisk findes der ingen menuer i spillet (ja ok statestik skermen er vel en menu). Alt er simpelt, og let at komme i gang med. Til at starte med bliver du tildelt et kørekort, som skal opgraderes vel at vinde løb. Som en nice bonus, kan du bruge et billed af dig selv, hvis du har et xbox cam, eller PS3 Eye (eller hvad der hedder, har jeg ikke styr på haha). Hvis du ikke har nogle af delene, tildeler spillet dig et billed. Så begynder spillet.

Du starter i Paradise City, en åben by. Ja denne gang er spillet free romaning som i GTA. Du skal selv finde events, og bare rolig der er ting at lave på side linjen. Over alt i Paradise City er der porte, der fører til genveje, eller hemmelige steder. Der findes 400 af disse porte i alt at køre ind i, så held og lykke! Udover det er der 50 Super Jumps (lige som uniqe stunt jumps i GTA), og 120 Billboards, der skal smaderes ved at flyve ind i dem. Det tager lang tid at få alt, og det er sjovt at prøve.

For at starte løb skal du køre hen til lys kryds, og trykke på begge triggerne for at starte. Ja så simpelt er det. Gør det, og så er du i gang. Racene er dog anderledes i denne omgang. Du kører ikke på aflukkede baner. Dele af byen bliver ikke spærret af. Du skal ikke køre igennem checkpoints. Nej du bliver placeret et sted, og bliver pænt bedt om at køre til et andet sted. Hvordan du kommer derhen er op til dig, bare du kommer derhen, og før de andre. Der er en ny event i spillet, kaldet Marked Man. Her skal du komme fra et sted til det andet, uden at crashe et x antal gange, som andre modkørere med glæde vil sørge for.

Der findes 5 slags events. Race, Marked Man, Road Rage (hvor du skal få så mange takedowns som muligt), Stunt Run (kommer til senere), og Burning Route (tids løb hvor du får en bil som belønning). Der er 120 events i alt, så det bliver hurtigt ensformligt, men det er tilgivligt. Hvorfor? Fordi spillet er så sjovt. Dette er nok det sjoveste bil spil jeg nogensinde har prøvet. Spillet er så simpelt. Let at styre. Det går aldrig langsomt, og spændende. Og at lave takedowns på andre kørere bliver aldrig gammelt!

Det er simpelhen så sjovt at udforske Paradise City. Der er intet der slår føelsen af at køre i en fed bil, med 120 i timen, ned af gaden, og enten jage en bil (som skal nakkes for at åbne den, hvilket aktivers når du vinder løb), eller bliver jagtet i Marked Man.

I Paradise City findes der også en række drive throughs. Der findes 4 slags, og 35 i alt at finde. Junkyard er hvor alle die biler er, som du frit kan køre hen til hvis du vil skifte bil. Paint shop, så du kan skifte fave på bilen. Benzin tank hvor du kan fylde din boost måler op (kommer jeg til senere). Og til sidst reperations butikken, der gør skaden på din bil god igen. Din bil kan aldrig skades så det påvirker hvordan den styrer, men hvis du er i Road Rage eller Marked Man, er det vigtigt da 2-4 crashes er nok til at tabe.

I spillet er der 75 biler at åbne for. Du får dem ved at klare Burning Routes, finde alle hemmeligheder, eller at jagte dem ned. Se når du klarer events, får du nogle gange at vide, at en bil er kommet til Paradise City. Så skal du finde den, og lave et takedown på den, hvorefter den er din. Disse biler er ikke lige så nemme at lave take down på som i events.

Biler er opdelt i 3 kategorier. Speed, Agression, & Stunt. De 2 første siger sig selv, men Stunt er helt ny. I spillet kan du udføre stunts som barrel rolls og flatspin, og der er en masse flyve hop at finde, så velkommen Stunt Events. Optjen point på en bestemt tid. Massive flyve hop, og billboards fordobler din score. Det er intresant, men Stunt Events er spillets svageste side. Om de er sjove er en smags sag, men Burnout er altså ikke ment til at lave en combo. Jeg klager ikke over sværhedsgrad, jeg syns bare de ikke passer til spillet.

Der findes også forskellige boost målere. Der er det fra Burnout 2, hvor du kan først bruge boost når måleren er fuld, men så tilgengæld holde den kørerne i uendelighed. Der er fra Burnout 3 hvor din måler bliver udvidet hver gang du laver takedown, eller ødelægger et billboard. Til sidst er der bare et almindeligt et, der hverken kan blive lavere eller højere, men kan heller ikke holdes kørerne i evigheder. Så jeg nu skal man faktisk tænke sig om hvilken bil man vælger.

En ting der også er anderledes er veje. For at få 100% i spillet, skal alle veje i spillet overtages. Det kræver 2 ting. Du kan køre tidsløb på vejen, ved at vælge best offline time ved at trykke på pil op, køre hen til den ene ende af vejen, og se hvor hurtig du kan nå hen til den anden ende af vejen, og slå den tid du bliver givet. Det kan både være en nem og en svær udfordring.

Det andet krav er Showtime, hvilket er her, vi finder Crash Mode. Nu skal du bare trykke på left trigger og right trigger mens du kører, og så ellers få gjort så meget skade som du får at vide du skal (helst mere). Denne gang er der dog ingen timer der stopper dig. Det kan faktisk blive ved i evigheder, til et punkt hvor det kun er dig selv der kan stoppe det. Her er regelerne: Du optjener boost ved at ramme biler, som gør at du kan bevæge dig afsted. Busser fordobler din scorer. End of story.

Sidst men ikke mindst er der online delen. Du kommer ind på online ved at trykke på pil til højre, hvorfor du får en række valg muligheder. Når du slutter dig til en kamp, kører i først free roman, hvor i har byen forjer selv, og så de andre bilister. Du kan køre ræs, og alle de andre events som der er i single player. Her er ting dog anderledes. Laver du takedown på andre spillere, bliver i rivaler. Laver du f.eks. 2 takedowns på en spiller, skal han lave 2 på dig før i er lige igen. Og spillet er mere end glad for at fortælle hvem du er rivaler med.

En ting der gør at online også virklig holder, er player challanges. Der er challanges som kun kan klares med 2 spillere, 3 spillere, 4 spillere, helt op til 8 spillere. Der er 50 challanges for hvert antal af spillere, f.eks. 50 2 player challanges, 50 3 player challanges, osv. Der er alt i alt 350 challanges at klare så held og lykke! Disse challanges kan gå ud på at mødes steder, skal gøre specielle ting, eller opnå et x antal af drift sammen.

Så ja Burnout Paradise holder i utrolig lang tid. Jeg brugte godt 20 timer på at gennemføre spillet, og nu mangler jeg det sidste kørekort, og har kun klaret 25 online challanges. Så dette spil giver dig virklig noget for pengende.

Spillet er dog ikke perfekt. Faktisk har spillet en række dumme ting. For det første er det åbenbart tilfældigt om du crasher eller ej når du rammer bilister. Traffic Check fra Burnout Revenge er tilbage, og det virker ikke altid. Nogle gange kan du sagtens køre op i røven på en bil og klare den, mens andre gange du ikke klarer den. Og ja det var også med små biler.

Spillets største fejl er dog navigation. Under spillet må du konstant holde øje med dit kort for at planlægge den bedst mulige route til mål. Det værste er dog hvis du fejler et ræs. Du får ikke mulighed for at genstarte. Fejler du, må du køre hele vejen tilbage og begynde på nu. Spillet prøver at gøre det godt med at der altid er en anden event i nærheden, hvilket faktisk hjælper en masser, men ikke til sidst, når du knokler med denne ene event som du bare ikke kan klare. Man kan heller ikke marker steder på kortet, så at finde rundt til et specialt sted er svært. Spillet kræver at du lærer byen som din egen baglomme.

Den sidste ting ved spillet, som faktisk gjorde mig sur er når man skal have det sidste kørekort. Når du gennemfører spillet, og kan begynde at få dit elite kørekort, skal du klarer alle events igen (bortset fra de Burning Routes). Det er utrolig frustrende at alt hvad du har knoklet for i got og vel 20 timer, bliver slettet, og du får lov til at gøre dem om igen. Seriøst hvem kom på den lorte ide!?!? Det er et billigt trick på at forlænge spillets leve tid.

Grafikken i spillet er flot. Bilerne er fyldte med detajler, og den skade de modtager er virklig og detajleret som bare fanden. Uanset hvor mange gange man crasher, vil man altid enten tænke eller sige wow, fordi det ser så flot ud. Selve Paradise City er en pærle at se på, og den er godt designet. Byen er stor, men ikke så stor, at det tager en halv timer at komme fra den ene ende til den anden (som faktisk kun tager små 3-5 minutter). Et mærkligt minus er et stort spørgsmål: hvor bliver folk af? Hvorfor har min bil ingen fører bag retter?

Lyden er herimod blandet. Lyd effekterne er seje som altid, og at bruge boost hjælper virklig på fornemmelsen af fart. Soundtracket bestå af genbrug fra Burnout Dominator, sammen med Guns N Roses - Paradise City (ja hvorfor ik, men hey sangen er fantastisk fed!). DJ Atomika fra Burnout 3 er desvære tilbage, han er forfærkelig. Jeg ved dog ikke om han kan slås fra, da jeg altid bruge mit eget musik.

Alt i alt er Burnout Paradise en af årets bedste køre oplevelser. Jo sikkert er navigation, mangel på genstartnings mulighed, og få alt hvad du har kæmpet for taget fra dig og skal tjenes tilbage når rulle teksterne har kørt, en massiv smerte i røven, men kom dig over det, fordi Burnout Paradise giver dig en oplevelse som intet andet bil spil giver. Det er hurtigt, intens, og sjovt. Et must hvis du elsker bil spil.

Brugeranmeldelser12
Samlet karakter: 9/10
1