Fahrenheit

Skrevet af: Nike   2008-06-01

Adventure spil og de så kaldte point & click spil, er nemme at komme uden om disse dage. Faktisk bliver de ikke lavet så meget mere som før. Mest fordi at mange af dem der kom var så dårlige, atr genren stille og roligt er ved at blive dræbt. Hvad skal der til før et adventure/point & click spil skal virke? Du skal involveres meget i gameplayet, der skal være god lyd, og det mest vigtige: historien skal være god. Ingen gider spille disse spil, hvis historien er dårlig, ikke sammenhængende, eller er forudsiglig. Fahrenheit er et adventure spil, der i den grad involverer dig i gameplayet, har en god lyd, og en god historie. Det genopfinder ikke genren, eller gør den akktrativ igen, men hvis man går ind i spillet, vil man komme ud af det igen og have det godt.

Spillet foregår i Januar 2009. Stedet er en resturant, på en meget kold, snerig dag. En mand går på tolitet for at slå en steg, men mens han vasker hænder bliver han stukket ned, der er trance. Bagefter kommer personen til sine sanser. Han hedder Lucas Kane, or er vores hoved person. Spillet går ud på at finde ud af hvorfor han myrderede ham, og langsomts finder han ud af, at der er noget galt. Sammtidig med det, følger du de to betjente Carla Valenti, og Tyler Miles, der skal opklare mordet.

Historien i Fahrenheit er serdeles god. Man lever sig virklig ind med personerne, og man får virklig fornemmelsen af, at man bare må finde ud af hvad der er galt. Der er en masse intense og spændende scener, og nogle vel udførte drejninger i plottet. Men når det er sagt, så skal det siges at historien ikke er perfekt. Nogle punkter på historien er halv færdige. Der er en række tidspunkter, hvor spillet går fra punkt A til punkt C uden at have et punkt B. Men bortset fra det, så er historien medrivene, spændende, og god.

Spillet er ikke et point & click, men et adventure spil. Her tager du direkte kontrol af spillets personer, og kan bevæge dem frit rundt, i de scener du kommer ud til. Alle de ting du dog gør, bliver dog styret af det højre analog stik. Alt hvad ens person gør, skal styres ved hjælp af analog stikket. Du skal simpelt rykke det op eller ned, til venstre eller højre, eller dreje det rundt. Der gør spillet mere simpelt og let, og gør faktisk spillet bedre.

På nogle udvalgte punkter skal du lege Simon Siger. Der kommer to ringe rundt, hvor den venstre ring er venstre stik, og højre ring, højre stik. Lyser højre side af venstre ring, skal venstre stik skubbes til venstre. Simpelt men lige til at gå til. Senere hen kræver det virklig at du er hurtig, får så går det stærkt.

Spillet har dog udfordring. Du har 5 liv, og fejler du mister du et liv. Du har også en mental tilstands måler, som helst kan forblive oppe, for ryger den ned, er det slut. Den ryger ned, hvis der sker negative ting, og op ved gode ting.

Spillet holder desværre ikke særlig lang tid. Det holder 6-8 timer, men der er stadig grund til at spille bagefter. Der er alternative muligheder, point at finde, som kan bruges på at købe ekstra ting, og 3 slutninger. Hvis du graver dig dybt i det, holder det langt tid.

Grafikken er desværre ikke særlig flot. Personerne er sådan ok ud, men omgivelser er ikke særlig flotte, og nogle effekter er lamme. Animationerne er dog flotte og et stort plus.

Lyden klarer sig meget bedre. Lyd effekter er svage nogle gange, men der er perfekt stemme skuespil, og fantastisk musik, som man vil huske lang tid efter man slukker for spillet.

Alt i alt er Fahrenheit et serdeles godt spil. Det har sine fejl, og faktisk er det et ufærdigt spil vi sidder med. Spillet kan højest gennemgøres 80.7%, og det kan også ses sent i plottet. Men lad ikke dette snyde dig for oplevelsen af spillet. Fahrenheit giver en oplevelse, som video spil sjældent giver, og det er virklig det værd.

Brugeranmeldelser7
Samlet karakter: 8.3/10
1