Dansk
BRUGERANMELDELSE

Final Fantasy XII

Final Fantasy XII bliver af mange opfattet som en stor skuffelse. Jeg er dog ikke en af disse nay-sayers.

Final Fantasy XII levede fuldt op til mine forventninger med en historie der formåede at holde mig beskæftiget produceret af Yasumi Matsuno i modsætning til de tidligere spil hvor Hironobu Sakaguchi var producer.

Derfor er historien i FFXII langt fra af den samme tårnhøje kvalitet.

Gameplay:

Kampsystemet i Final Fantasy XII er baseret på det man brugte i Final Fantasy XI men hvor Final Fantasy XII ikke er hack n' slash agtigt på nogen måde har det i stedet en form for alternativt kampsystem.

Man bevæger sig rundt på kampskærmen, ja kampene selv foregår faktisk i det område du befinder dig i, istedet for at udkæmpe alle dine kampe på fastlagte locations specielt designet til kampene efter at have rendt ind i et random encounter møder du nu dine fjender mens du render rundt ude i vildmarken. Det kan være at du kommer forbi en lille kaktus. Du klikker på X for at bringe angrebsmenuen frem og vælger attack. Så vil en informationsbox fortælle dig at det er en Lv.?? Cactoid og det vil stå med måske gul eller blå farve. Det system kan du bruge til at vurdere om en fjende er for farlig for dig.

Fjender hvis navn er skrevet med blå er under dit niveau, mens gule fjender godt kan betyde en udfordring.

Der er også røde fjender. Jeg har lige dræbt en flok Wolves og Cactoids og kommer nu slentrende ned til en Wild Saurian, en kæmpestor dinosaur, og stadigt fornøjet over mit køb hos Blockbuster går jeg til angreb på den, skader 0, og bliver angrebet af den for omkring 400 skade hvilket mine egne 150 ikke kan gøre ret meget overfor.

Da jeg så med det samme loadede mit spil og kom dertil igen så jeg så også af Wild Saurian var en fjende hvis navn var skrevet med rødt, og tænkte så: Nårh okay. Jeg skulle måske have lyttet til de råd der stod i manualen om at læse fjendernes navne og rette sig efter farvekoderne.

I Final Fantasy XII vil der være mange af disse fjender der er alt for stærke for dig. I de fleste tilfælde er disse fjender dog neutrale og du kan bare vælge at lade dem være. De giver naturligvis en enorm sum experience points, licence points og måske noget værdifuldt loot. Deriblandt vil der være Elementals of Entites som er meget farlige. Især Entites er farlige. Hvis du bruger magi i et Elemental eller en Entites nærvær vil de dømme dig som en naturlig fjende af deres art og bombardere dig med high-level magi som Firaga, Thundaga, Blizzaga og Darkga. De vil alle skade omkring 2-3000 og du vil næsten altid blive dræbt hvis ikke du skynder dig væk.

Licence Points? Loot? Hvad er det? Det skal jeg nok forklare dig.

Loot er et system som Square Enix har indført fordi de langt om længe indså at det var noget mærkeligt at en ulv sådan render rundt med en mindre formue på sig. Selvfølgelig kan du stadig samle ting fra dine fjender som ikke giver mening (en økse fra en Cerberus for eksempel). Du dræber dine fjender og tager deres loot hvis de smider noget. Det loot kan du så drage tilbage til den lokale by og sælge for penge. Det er din main-source af penge i dette spil. Hvis du kun dræber, f.eks., Wolves og andre monstre af dens type som Cerberi eller Hyenas vil du kunne danne en Loot Chain. En loot chain kan vokse i niveau når du har dræbt et vist antal fjender af den samme race. Det varierer baseret på hvor meget loot du samler op mens du opbygger kæden. Du vil højest blive nødt til at dræbe 31 ulve, kakti, eller Cockatricer (eller whatever du chainer) for at avancere til lv.2, 82 for at avancere til lv.3 og 163 for at avancere til lv.4. Men det er kun i det sjældne tilfælde at fjenderne dropper loot hver gang du dræber en af dens art og du samler det op med det samme. Du kan, hvis du ignorerer fjendens loot, samle en Loot-chain på lv.4 ved kun at dræbe 30 monstre af en art. Vær dog opmærksom på at hvis du eller en på dit party dræber en fjende af en anden type vil din chain blive ødelagt.

Dette system har meget mere dybde end det tidligere hvor man bare modtager penge når fjenden er dræbt. Jeg kan f.eks. skaffe 5000 gil på en time efter jeg overtager kontrol over hoved karakteren!!!

Så er der licence-board systemet. Du samler LP (licence points) ved at dræbe fjender. Nogle fjender giver naturligvis mere LP end andre. LP er nogenlunde det samme som seriens klassiske AP. Det kan bruges til at videreudvikle dine karakterers færdigheder via licensboardet.

Du skal unlocke licences for at kunne bruge nye våben, rustninger, magi, kamptekniker. Du kan også oplåse permanente passive-skills og unlocke stærke mist angreb.

Med Mist begynder den karakter du har valgt med at bruge sit angreb. Så skal du klikke på enten X, firkant eller trekant for at bruge den næste karakters angreb. Hvis ikke der er nogen karakterer der kan angribe skal du klikke på R2 indtil nogens navn lyser op.

Mist kan du bruge til at rede dig ud af mange farlige situationer og jeg brugte det selv til at komme forbi en dengang hård boss.

Mist koster dog en masse, hvis ikke alt din MP. Ligeså gør summons. Nogle desværre nærmest ubrugelige dog alligevel seje og samleværdige monstre du kan tilkalde dig til kamp efter du har besejret dem.

Hov, jeg syntes jeg er sprunget lidt over kampsystemet. Et meget vigtigt emne.

Mens du kæmper bevæger du dig som sagt rundt i området. Du vælger dine kommandoer ligesom du plejer dog med det tiltag at du ikke behøver at vælge attack mere end en gang. Figuren vil bare blive ved med at angribe indtil fjenden eller figuren selv er død.

Det er selvfølgelig kun hvis du ikke bruger magi eller lignende.

Dertil kommer Gambit systemet. Mange siger at det er en dårlig idé men jeg syntes den er herlig.

Med gambit systemet kan du customize dine karakter og få dem til at handle baseret på situationen. En slags, AI-maker in-game.

Du kan få eksempelvis Ashe til at bruge Antidotes hvis nogen på partiet bliver forgiftet og Vaan til automatisk at angribe fjender som kommer inden for rækkevidde.

Historie: Historien omhandler bydrengen Vaan. En håbløs hovedrolle indehaver. Han er kedelig, har en irriterende person, og ser ikke en gang sej ud. I det mindste kan du helt lade være med at tage ham med på eventyr. Du bruger bare dine egne karakterer.

Udover Vaan vil dit party bestå af mange andre karakterer, såvel mainstay karakter som gæste-karakterer som kun handler efter deres eget forudbestemte gambit.

Du vil vandre over Ivalice i kampen mod Arcadia imperiet og The Judge Magisters.

Det er en love it or hate it storyline.

Grafik: Grafikken i Final Fantasy XII er banebrydende. Jeg er imponeret over at man kan skabe så god grafik på en PS2 og ikke have brug for mere end en DVD. Det er næsten ligeså smukt som God of War II og det faktum at vi taler om et 60-100 timers RPG gør det bare endnu bedre. Al den materiale på en disc, ikke forfærdeligt lange loadetider og god grafik. Et teknisk vidunder. Især CG-scenerne ligner næsten rigtige miljøer, rigtige mennesker, rigtige play-boy kaniner og øhmm... dare i say it? Rigtige trolde.

Holdbarhed: Holdbarheden er ligesålang som denne anmeldelse efterhånden er blevet. Det varer så længe du gider at spille det. Du bliver nok aldrig helt færdig med det. Også selvom du besejrer sidste bossen, er der stadig 40+ timer af extra content som selv ikke jeg har været helt igennem. Det kan være en optional bosskamp mod vores kære gamle ven Gilgamesh fra Final Fantasy V, VI Advance og VIII, den psykopatiske boss Yiazmat med sine 50 millioner HP eller en af de 8 optional summonings. Der er masser at komme efter hvis du har tiden og tålmodigheden.

Musik: Fordi Nobou Uematsu er skredet til Sakaguchi's Mistwalker er musikken komponeret af den yderst talentløse taber Hitoshi Sakimoto. Han er dog rigtig god til stemnings musik, men han er dog skyld i at jeg ikke kan give dette spil 10.

Jeg giver Final Fantasy XII et 9-tal for at have bragt mig over 300 timers underholdning (jeg har spillet det et par gange).

Gameplay: 9
Historie: 8
Grafik: 10
Holdbarhed: 10
Musik: 7

+Godt kampsystem, genialt loot og gambit system, okay historie, fantastisk grafik, masser af spilletimer.

-Nobou kunne have skabt musikken meget bedre. Historien kunne også have været meget bedre.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10