Resistance: Fall of Man

Skrevet af: Nike   2008-05-17

Resistance er udviklet af genierne fra Insomiac Games, der er mest kendt for Ratchet & Clank, men hvor de henvendte sig til børn og unge, henvender dette sig til unge og voksne. Det er et første persons skydespil, med monstre. Det har længe set ud til at det vil blive et fedt spil, og det finder vi da også hurtigt ud af om det er, da spillet er en af lancerings titelerne til PS3.

Anden verdenskrig fandt aldrig sted, da europa vandt første verdenskrig, og forhindrede dermed Den Store Deprission, og Nazisternes vej til magten. Desværre opstod en ny ukendt race, kaldet Chimera i mellemtiden, og de begynder deres kamp for at overtage jorden. Du er i 1951 og spiller som Nathan Hale, amerikansk soldat, som sammen med den amrikanske hær bliver sendt til England for at hjælpe dem med at bekæmpe Chimera. Desværre bliver hele de enten slagtet, eller tvunget til at flygte. Nathan bliver også inficeret med en Chimera Virus, der gør at han kan renegere liv som Chimeras kan.

Der er lagt op til en fed historie, og der er også en god bag historie, men desværre er historien ikke noget at snakke om. Forfilm er reduceret til still billeder, og en fortæller der forklarer hvad der foregår. Der er ingen person udvikling, Nathan siger aldrig noget, og det hele ender med at komme fra det ene sted til det andet, og kæmpe det ene slag efter det andet. Der er øjeblikke hvor det virklig er fedt, men det hjælper ikke historien til ikke at føles hurtig og nem.

Gameplayet er som i et hvert FPS. Faktisk minder det en smule om Call Of Duty, bare med monstre istedet for vrede nazister, fordi du kommer med i kampe der er lige så store og episke som i COD, men en masse fjender og venner, og hvor granater og pertoner flyver om ørerne på dig. Og alligevel er det ikke helt som COD.

Livs systemet er anderledes. Du har 4 livs kasser, og mister du lidt liv, så får du det selvføldelig tilbage efter et stykke tid. Men hvis du f.eks. mister en kasse liv, og så halvdelen af den næste kasse, er det kun den halve kasse der bliver fyldt op igen, og du skal så lede efter liv, så den sidste kasse kan blive fyldt igen. Det er et godt livs system, der også giver mere udfordring en i COD.

Fjenderne er også svære at få ned. De er meget aggrasive, og har meget liv, og så er de gode til at snyde dig med om de dør eller ej. Der vil være nogle gange hvor det ser ud som om de dør, men så overasker de dig og angriber dig igen.

Ligesom i Ratchet & Clank, er de forskellige våben noget af det sjoveste ved spillet. De kan ikke opgraderes ligesom i R&C, men det der gør dem fede er deres sekundære affyrings måder. Et af våbnede kaldet Bullseye kan affyre en sender på en fjende, så lige meget hvor du skyder, så vil dine skud automatisk gå hen på fjenden. Et andet våben kan skyde igennem vægge og lave skjold. Våbnene er noget af det bedste ved spillet, fordi de er hver især anderledes, og åbner ny strategier op.

Spillet har som alle andre FPS nu til dags, missioner hvor du kører i bil. De virker faktisk godt her, og der bliver heller ikke brugt særlig meget på det, så hvis du ikke kan lide dem, vil de ikke komme i vejen for dig alt for meget.

Til sidst har spilet online for op til 40 spillere. Der er de sædvanlige modes, men du kan spille som både mennesker og Chimera. Som Chimera kan du gøre sådan, at du kan se fjender igennem vægge, løbe hurtigere, og gøre mere skade, mens mennesker bare kan løbe hurtigere. Du kan også lavde din egen soldat, men det er an anelse for tyndt. Til gengæld er der dybte at komme efter, idet at der er en masse medajler, og udmærkelser at opnå, plus at optjene exp for at åbne nye måder at lave din person. Online er spillet fedt, og hvem ville tro at vi kunne få noget så fedt på første dagen?

Spillet holder i 10-15 timer, og der er stadig noget at lave bagefter. Skill Points, hemmelige våben, 2 player co-up (dog kun offline), og den abelagtige online del. Spillet holder i lang tid.

Spillets grafik er flot, men det er ikke noget det er ikke impornerende. Det eneste impornerende ved grafikken er frame raten der ikke på et tidspunkt falder. Baner og personer/monstre ser flotte ud, men det er ikke impornerende.

Lyd siden er derimod ret god. Der er en masse storslået kampe, og at være i dem, og høre kugler og granater flyve, os dine mænd råbe til hinanden, og blive dræbt er altid fedt. Musikken er ikke noget at råbe op om.

Alt i alt er Resistance: Fall of Man et fedt spil. Som en andmelder sagde om spillet: Andre konsoller venter måneder med at få deres fede skydespil, PS3 får det på dag 1. Jeg kan kun anbefalde at du køber dette spil, pga dens sjove single player, og fede online del.

Brugeranmeldelser8
Samlet karakter: 7.1/10
1