Grand Theft Auto IV

Det hele starter med, at man som Niko Bellic, en Østeuropæer, sejler til Liberty City, for at slippe væk, fra al den gadekrig han kommer fra, og skal ifølge Hans fætter Romans brev (det der fik ham til at rejse) leve i paradis, i fyrstelige huse, men ak, Roman har brug for hjælp og derfor skal Niko hjælpe ham, og der sker som også i de andre GTA spil en hel masse.

Historien er jo super, den viser virkelig hvordan det er at leve i Amerikas ganster miljø, hvor man bliver kidnappet, skal gøre alt for at betale penge, men man skal jo samtidig også have lidt sjov, så der er et hav af mini-spil, såsom Bowling, dart, pool, og så kan man også gå på nettet, finde dates, nye kærester, få nye opgaver, og en masse andet, så spillet bliver aldrig kedeligt, og det er kæmpe stort, det foregår på fire øer, der er bundet sammen af broer, så man skal, virkelig bruge kortet meget for ikke at fare vild.

Iløbet af spillet møder man også virkelig mange personer, man starter med at møde Roman og inden man har spillet 2 timer har man mødt omkring 30 personer, og så er man glad for ens telefon bog man har i sin Mobil, så mobilen er en sentral del af spillet, man bruger den til alt, jeg har ikke brugt den til at ringe 911, og lave sjov med politiet, men hvis man bliver ven med en kan man få jobs, og tage dem med på ture til strip kluber, ud at spille bowling, og en masse andet, og selvfølgelig, har man sin/sine kærester, til dates, og til sjov bagefter.

Det bedste ved spillet for mig, er at man kan så meget, gå på strip klub, på missioner, på dates, det er ligesom at være i et univers der minder om vores, for det er så realiskisk, man spiser for at få liv, man kan blive fuld, man kan alt, nu har jeg vidst sagt det nok.

Grafik:
Grafikken var for mig en stor overraskelse, jeg troede det ville blive et ok flot spil, men det er så detaljeret, i omgivelser, er det en fryd for øjet.
Det bedste rent grafisk er nok Animationerne, der er gude skønne, og at man ligger mærke til at ingen i hele spillet ligner den anden på en brik, der er så mange forskelle personer at det må belønnes, at de har lavet en så flot grafik, men den er ikke uden fejl, nogle steder er den PS2 agtig at se på, men ellers er skyggerne og lyset virkelig godt lavet, man kan ikke se noget i mørke uden lys, så man kan mærke lyset når det er dag, og lygterne når det er mørkt.

Lyd:
Lyden kan simpelthen ikke beskrives, den er så fuldendt som noget kan være i et spil, når man køre bil, kan man skifte radio kanaler, og man kan høre alt, fra dårlige sange, til nogle sange der med tiden bliver din farvorit, og som i virkeligheden, for man sig en farvorit kanal, min er VIBE, men der omkring en 20 kanaler, man sange fra før man blev født til nogle af de nyeste sange der er lavet, på et tids punkt hørte jeg Neyo og så høre man sange fra kunstnere, man aldrig har hørt om, så det er virkelig godt blandet.
Stemmeskuespillet er også mesterligt, det er lagt med så meget sjæl som man kan gøre med et spil.
Lyden kan bare ikke slås af noget som helst spil, det sætter altså andre spil i forlegenhed, med dets præstation, eller rettere sagt med 2 ord "Årets Lyd".

Gameplay:
Ja der er så meget at sige om gameplayet, så hvor skal man starter.
Vi starter med bilerne: De er lagt i en så realiskisk styring at det er uhyggeligt, men det bæres nok af fysik-systemet, der er oppe at slås, med Half-lifes fysik, men styrings mæsigt er det også i top, men bilen er jo kun en af 4 styrings modets, der er det nye tiltag Motorcyklen, som nok er det fedeste at køre på, man kan godt se at den er bedre mere nem at køre med, og at et sammenstød, er helt forferdeligt, man for først en flyve tur, på 5 meter frem, og så er det svært at komme op at stå lige med det samme. Så kommer vi til last-blien og igen kan man mærke at styringen er helt sin egen, pga. dens størelse er den svære at manorere med, og så er den også den mest langsomme at komme frem i.
Og så er der gå mode, uden en bil, og det gør man sjælent, for i det meste af misionerne er man i bil, eller på motorcykel, men når man går, er det nok mest fordi man skal skyde nogle tosser, med sin Shotgun, SMG´er, eller bare sin pistol.
Så er der også alle mini-spillene, som bowling, hvor det som normalt gælder om at vælte alle keglerne, og vinde, så det giver lidt varition i gameplayet.
Der er også det meget omtalte Cover-system hvor man kan gemme sig bag stort set alt, det fungere fint, men behøver det ikke man kan jo bare skyde, og gå frem.
Så er der også noget som jeg synes er virkelig fedt, det er når man køre over en slags rampe, med sin bil/motorcykel, går i slovmotion, det er bare for fedt at se.

Holdbarhed:
Med uendelige muligheder, i spillet lægger man det ikke væk, ikke med alt det man hele tiden kan lave.
Det er et spil, man først slukker for, når man er ved blive træt i øjnene, og har brug for at lave noget andet.
Og med en multiplayer som skulle være god og hvor man kan lave næsten alt, fra at spille death match, til at lege Røver og Politi, så lægger man den ikke væk, den står fremme, og kan spille hvert øjeblik, det skal være.

Plus:
Gameplayet,
lyden,