Boulder Dash XL

Boulder Dash XL

Små robotter på jagt efter diamanter. Det regner med kampesten, så husk reservedele.

Det første Boulder Dash-spil var før min tid, faktisk en hel del før. Siden da har der været utallige lignende spil i forskellige afskygninger, så det var ikke en helt fremmed oplevelse at samle diamanter ved hjælp af den lille robot Rockford.

Boulder Dash XL er et ret simpelt spil der kan koges ned til "find diamanter, undgå sten". Det foregår på en firkantet bane, og det er op til spilleren at finde den rette vej gennem banerne uden at rende ind i for mange kryb eller skabe et fatalt stenskred.

Da det naturligvis er for farligt at sende personer ned for at samle diamanter, er den ukuelige robot Rockford eller Crystal spillerens stedfortræder i hulerne. Robotterne kan skubbe sten af vejen, fjerne visse dele af terrænet og naturligvis samle diamanter. Styringen er lige til at gå til, og med de begrænsede muligheder er det da også de færreste ting, der kan gå galt.

Boulder Dash XL

Der er forskellige spilmuligheder i Boulder Dash XL. "Arcade" tager spilleren fra de letteste til sværeste baner i forskelligt udklædte områder. I Arcade er det ikke nødvendigt at samle alle diamanterne, men blot at samle nok indenfor tidsgrænsen til at åbne for udgangen. Der gives bonus-point for at samle flere diamanter i træk samt at gøre kål på flere fjender på kort tid. Det er den mest robuste del af spillet og med 100 baner er det da også noget af en mundfuld. Tidsgrænsen kan dog gøre det til en hektisk affære og det kan være frustrerende at få den samme sten i knolden flere gange i træk.

Disse baner kan efter gennemførsel spilles i den såkaldte "Zen mode", der lader spillere finpudse deres strategi, inden de forsøger at indtage rangstigen.

Hvis tidspresset ikke er godt for dit blodtryk, kan der også spilles "Puzzle mode", der sætter mere udfordrende baner op men fjerner tidspresset. Ofte er der kun en enkelt udvej og sværhedsgraden svinger helt utroligt. Visse baner tager måske mange forsøg mens andre kan gennemskues før nedtællingen er færdig. Det var helt klart her, at spillet vandt point hos mig, for det er et sjovt spil, men tidsbegrænsningen kan simpelthen være en pestilens. At skifte mellem de to spilmuligheder er måske den bedste måde at bevare sin sindsro.

Boulder Dash XL

Prikken over i'et er helt sikkert inklusionen af "Retro mode" - et sjovt tiltag der foregår i en tredimensionel version af originalens 8-bit grafik. At denne del af spillet også kommer med en advarsel om, at spil ikke var lige så tilgivende førhen, er en sjov tilføjelse til et spil, der i forvejen ikke tager sig selv seriøst. De mere gammeldags baner er faktisk også nogle af de sjoveste. Det er også mere interessant at se på, frem for den ikke så lækkert udseende grafik i menuer og de "moderne" baner.

Nej, spillet ser ikke specielt godt ud. Det er ikke hæsligt, men nogle af dets farvevalg og kombinationer er ikke ligefrem behagelige. Om man syntes det er en del af charmen for dette spil, der har én fod godt plantet i et andet årti, er op til spilleren selv. Personligt syntes jeg ikke det var nogen fryd for øjnene.

Spillet er ikke ude på at fremme nogen sure miner, hvilket musikken sætter streg under. Det er lutter muntre toner, der findes i Boulder Dash XL, og selvom det ikke er mesterværker, er det svært ikke at synes om de glade melodier.
Hvis flere spil havde det samme forhold mellem mængden af indhold og pris, som Boulder Dash XL har, ville jeg være meget, meget glad. Det er ikke til at komme udenom, at der er meget underholdning at finde i spillet, men for at se om det overskygges af den hovedpine, der forårsages af gentagne kuglerunde kampesten i hovedet, vil jeg anbefale at prøve det af før du kaster penge efter Rockford og Crystal.

Boulder Dash XL
7 / 10
+