Bloodborne

Bloodborne: The Old Hunters

Vi er vendt tilbage til Yharnam for at se om det seneste kapitel i Bloodborne-historien kan måle sig med de mareridt vi mødte på vores første tur til den dystre by.

Udviklerne hos From Software er i fuld gang med arbejdet på Dark Souls III, og ud fra hvad vi indtil videre har set af den kommende titel, lader det til, at vi godt kan glæde os til udgivelsen næste år. Selvom udviklerne har travlt med den kommende titel, har de alligevel formået at finde tid til at skabe nyt indhold til deres seneste titel Bloodborne, hvilket vakte stor begejstring da det blev annonceret for et par måneder siden. Så er spørgsmålet bare om det nye indhold er investeringen værd.

Bloodborne fik i sidste uge en kæmpe 9GB stor opdatering, som tilføjede en masse nye ting til hovedspillet. Der er blandt andet kommet en ny Covenant ved navn The League, som gør det muligt at tilkalde hjælp fra computerstyrede jægere, så folk der spiller offline, eller bare har svært ved at finde andre spillere, kan få lidt opbakning til nogle af de svære boss-kampe. Der er også kommet ændringer til Chalice Dungeon-systemet, som gør det nemmere at spille sammen med andre i dem, samt en masse andet nyt, som man kan læse mere om på den officielle PlayStation-blog. De nye ændringer er meget velkomne, men da de er tilgængelige for alle Bloodborne-ejere, og ikke er begrænsede til The Old Hunters DLC-pakken, vil jeg ikke gå for meget i dybden med disse nye systemer, og i stedet vil jeg fokusere på, hvad man egentlig får for pengene, hvis man køber det nye kapitel.

Bloodborne

Når man har købt DLC-pakken til Bloodborne, er det ikke helt åbenlyst, hvordan man får adgang til det nye område. Heldigvis kan man finde en lille guide på PlayStation-bloggen, så man har en lille ide om, hvor man skal gå hen. Når man endelig finder frem til "indgangen", og er kommet ind i det nye område, vil det hele til at starte med virke ret bekendt, og så alligevel ikke. Den nye DLC udspiller sig nemlig ikke i Hunter's Dream, men i Hunter's Nightmare, en parallel dimension, hvor de gamle monsterjægere er blevet forvist til, efter at have mistet forstanden. Selvom nogle af bygningerne er til at kende, har en mystisk bevoksning gjort områderne meget anderledes at bevæge sig igennem, og det hele spiller meget kreativt på den ubehagelige fornemmelse af noget velkendt, som er blevet fordrejet, og som skaber utryghed.

Utryghed er et ret stort nøgleord for The Old Hunters DLC'en, da farerne lurer om hvert et hjørne. Der er masser af fælder og bagholdsangreb man skal tage sig i agt for, og masser af nye fjender som både kræver tilpasning af sin spillestil, og til tider også lidt tålmodighed. Nogle af de første fjender man møder, og som er gennemgående for hele indholdspakken, er jægerne. Andre jægere var til at finde i det originale Bloodborne med jævne mellemrum, men i dette nye kapitel er de langt mere talrige, og virker mere som standard-fjender i stedet for mini-bosser. Størstedelen har heller ikke lige så meget liv som de tidligere, så kampene er mere overskuelige, men der er nogle enkelte iblandt, som holder den tidligere standard, og som kræver at man holder tungen lige i munden, hvis man skal klare sig helskindet hen til den næste checkpoint-lampe. Jægerne benytter sig også af de mange nye våben, som introduceres i The Old Hunters, så det kan være svært at lure hvordan man skal takle de svære fjender de første gange man møder dem. Det bringer et friskt pust til et spil, som jeg personligt efterhånden har brugt en hel del timer på, og bringer den grundlæggende Souls-fornemmelse tilbage, nemlig den hvor alting er fremmed og kan dræbe dig, hvis du ikke passer på.

Bloodborne

Der har ikke manglet kreativitet når det kommer til de nye våben i spillet, og selvom det var svært at give slip på mit trofaste sværd til at begynde med, endte jeg med at forelske mig lidt i de nye dræberværktøjer. Et par gode eksempler jeg kan komme med uden at afsløre for meget er den allerede meget omtalte bue, som i spillet kaldes Simon's Bowblade, og Whirligig Saw-våbnet. Simon's Bowblade fungerer som et ret almindeligt og hurtigt sværd, men aktiverer man dens alternative for, ændres sværdet til en bue, så man nu kan kæmpe mod sine fjender på afstand, dog på bekostning af sine kviksølvskugler. Whirligig-saven har også været vist frem til preview-events, og er i sin originalform blot en simpel hurtigtslående kølle. Vælger man til gengæld at aktivere den alternative form, påsættes to kæmpe rundsave for enden af køllen, og pludselig har man et våben, der rent udseendesmæssigt bedst kan beskrives som en kæmpe dræberslikkepind. Ud over at slå meget hårdt, kan man også benytte sig af et alternativt angreb, hvor saven aktiveres, og man på tilfredsstillende vis kan save sig gennem horderne af fjender, så længe man holder øje med sin Stamina-bar, da den drænes relativt hurtigt, og man kan komme til at stå med bukserne nede midt i en gruppe fjender, uden nok energi til at rulle i sikkerhed. Der er alt i alt ti nye våben at finde i den nye pakke, og de virker alle helt unikke og brugbare, og ikke mindst godt afbalancerede.

Der er i den grad også brug for det nye arsenal, da der ud over et væld af nye almindelige fjender også er fire nye bosser, som skal nedlægges. Her må jeg virkelig bukke mig i støvet for udviklerne, da det må siges at være en slags "best of"-liste af boss-typer man kommer op imod. Jeg vil selvfølgelig ikke gå i detaljer med de enkelte boss-kampe, men hver kamp er helt unik både i forhold til bossens størrelse og hastighed, og man fornemmer klart, at udviklerne har lyttet til spillerbasen og fundet frem til, hvilke bosskampe har været de mest populære i originalspillet. Med det sagt kan kampene godt minde en smule om noget man har prøvet før, men alligevel har From Software formået at krydre kampene med lidt overraskelser, så man alligevel ikke helt kan vide sig for sikker, når først bosserne går ind i anden fase af kampen.

Bloodborne

Det er selvfølgelig ikke nok med blot at kunne angribe med nyt legetøj, da det selvfølgelig også har en stor betydning hvordan man forsvarer sig i den dystre verden. Derfor er der selvfølgelig også et væld af nye beklædningsgenstande, som både beskytter ens figur mod angreb, og som ikke mindst bringer lidt visuelt flair til ens jæger. Der nye armor-sæt ser alle ret godt ud, og jeg fandt det svært at skifte mit outfit til noget mere stat-mæssigt praktisk før boss-kampene, da jeg gerne ville nyde synet af de nye dragter i kamp. Heldigvis er det armor-sæt ganske velbalancerede, så når det kommer til at bevæge sig gennem de almindelige områder, kan man selv vælge udseendet, uden det har nogen altafgørende betydning for ens overlevelse.

Selvom Bloodborne så småt er ved at nærme sig sit første år på gaden, er der dog stadig et kritikpunkt som varer ved i den nye DLC, nemlig online-delen. Der er ingen tvivl om, at matchmaking-systemet er blevet forbedret meget siden den originale udgivelse af spillet, men der er stadig en del fejl at finde. Som en del af den seneste opdatering, er det nu muligt at se på genfærdende af de andre aktive spillere, hvorvidt de søger eller tilbyder hjælp i co-op, takket være en bølgeanimation ved deres fødder. Det er et ganske fint system, der gør det muligt at se, om der overhovedet er andre i nærheden, som ønsker hjælp eller at hjælpe, men det jeg oplevede var ganske frustrerende. Flere gange skete det nemlig, at jeg stod og søgte hjælp til en boss-kamp, og tydeligt kunne se andre spillere som tilbød hjælpen, men af en eller anden grund blev vi aldrig forbundet til hinanden. Det fungerede også den anden vej, hvor jeg prøvede at hjælpe andre jægere, og den nye animation understregede bare, at der ikke var tale om mangel på spillere, men rettere problemer med at oprette forbindelsen. Hvis det så endelig lykkedes at få hul igennem til en anden spiller, gentog et tidligere problem sig også adskillige gange, nemlig store fald i frameraten i større kampe. Dette problem har været tilstede siden spillets udgivelse, og det er ærgerligt, at der ikke er blevet rettet op på det endnu, da det til tider kan koste ens figur livet. Heldigvis var det muligt at benytte sig af de nye NPC-jægere på visse tidspunkter i de nye områder, så helt fortabt var jeg heller ikke.

Bloodborne

The Old Hunters er et godt nyt kapitel til et i forvejen fantastisk spil. Det tog mig en weekend at nedlægge de fire bosser og gennemføre historien, hvilket er en ganske passende længde for denne type indhold, og der er uden tvivl mere at finde i skjulte gange og bag låste døre, inden jeg har fået presset de sidste dråber af indhold ud af pakken. Jeg vil klart anbefale DLC'en til alle fans af Bloodborne, som allerede har gennemført hovedspillet adskillige gange, og som derfor leder efter noget nyt at jage. Sidder man til gengæld fast i sin første gennemspilning, er det måske værd at vente lidt med at investere, da den nye store og gratis opdatering allerede byder på værktøjer, som gerne skulle gøre ens rejse gennem Yharnam mere overskuelig, takket være tilføjelsen af The League.

BloodborneBloodborne
BloodborneBloodborneBloodborne
8 / 10