Blog

Spider-man: Into the Spider-Verse (anmeldelse)

Skrevet af ps2 nerd den 11 december 2018 kl. 12:55

Der findes efterhånden rigtig mange superheltefilm, heraf har Marvel og DC stået for langt størstedelen af dem i de senere år. Hvad deres biograffilm dog har til fælles er at de allesammen har været live-action, højst afbrudt af en special forestilling med mellemrum med f.eks. "the Killing Joke". Nu kommer så den nye Spider-man film der prøver at bryde med denne tradition. Man kan dog være nervøs på forhånd da det er Sony Pictures animation der står bag, da deres film har været af yderst svingende kvalitet: Fra udmærkede film som "Surfs up", ok film som "Open season" og "Hotel Transylvanien" til deciderede berygtede film som "the Emoji Movie". Jeg kan dog allerede nu fjerne den værste frygt og fortælle at Sony Pictures Animation faktisk har gjort et flot stykke arbejde, jeg vil endda gå så langt som til at sige at de har lavet den hidtil bedste af deres film.

Filmen indeholder en klassisk oprindelseshistorie, men hvor vi normalt har fokuseret på Peter Parker når vi snakker om Spider-man, vælger denne film for en gangs skyld at fokusere på Miles Morales der er fra et af de alternative Marvel-universer. Allerede tidligt i hans historie bliver det dog tydeligt at der findes en række andre Spider-men, bl.a. Peter Parker i Miles's egen verden, men undervejs i historien dukker en anden Peter Parker op fra et alternativt univers (en Peter der ikke just er på sit livs højdepunkt). Han bliver fulgt af en række andre Spider-men (min personlige favorit er Noir-udgaven der bliver stemmelagt af Nicolas Cage). Alle har de én ting tilfælles; De vil bekæmpe skurkene (bl.a. Tombstone og Kingpin) og prøve at vende hjem til deres egen dimension

Og hvor er filmen en fornøjelse at se. Det grafiske udtryk i filmen er helt unik, samtidig med at humoren virkelig er i højsædet men uden på noget tidspunkt at give køb på den gode historie. I biografmørket sad jeg filmen igennem og grinte af bl.a. Miles der prøver at vænne sig til sine nye kræfter, såvel som hans interageren med Spider-men fra andre verdener (bl.a. en anime-udgave og en "spider-pig"). Mange af Miles's problemer bliver dog også berørt, herunder hans forhold til hans forældre og det at gå på en elitær skole som han ganske enkelt ikke føler sig hjemme på. Her foretrækker han istedet at hænge ud sammen med sin onkel der støtter hans lyst til at lave graffiti.

Historien er under tiden i et højt tempo, men uden at være i et tempo hvor man ikke formår at følge med. Filmen vil jeg mene er for alle (findes også i en dansk udgave til det yngre publikum), men ved man lidt om Spider-mans historie vil man få ekstra meget ud af filmen da den er FYLDT med små easter eggs hist og her :)

Jeg vil varmt anbefale denne film til næste gang du vil en tur i biografmørket, så skynd til at få bestilt en billet :)
Vil give filmen 5 ud af 6 stjerner