E3 er den vigtigste begivenhed i spilindustrien hvert år. Det er en chance for udviklere og hardware producenter for, at vise deres nye spændende projekter og en chance for os, forbrugerene, at få et godt kig på, hvad branchen har at tilbyde, og jeg er limet til skærmen hvert år for at fange hver lille bid af gameplay, hver eneste nye trailer og nye interviews fra udviklere fra hver eneste afkrog af spilindustrien. Jeg er tilbøjelig til at glemme dog, at E3 er en konkurrence, et ræs, en kamp for dominans på markedet, og hvert år har vindere og tabere. Jeg tænkte jeg ville nedskrive mine tanker om dette års messe og måske få nogle af dine også!
Spiljournalister fra diverse blogs og magasiner var meget spilletede omkring hvilken slags messe vi ville se i år.
Microsoft:
__________________________
Nogle journalister som IGN.com's egen Charles Onyett troede at dette års E3 ville blive et af de største med afsløringen den næste generation af konsoller samt, efter flere års stilhed, annonceringen af Half Life 3 mens Charles Onyett's kollega Greg Miller i virkeligheden bare så dette års messe som en kedelig og spild af tid med de typiske Kinect/Playstation Move/WiiFit relaterede annonceringer. Da vi befinder os i den nuværende konsolgenerations efterår er det hårdt for virksomheder som Sony og Microsoft at bevare deres relevans.
Min første tanke efter afslutningen af Microsofts pressekonference var "wow, det var sikkert", som forventes vel og mærke. De havde et stærkt line-up af de typiske Xbox-ekslusive spilserier og især Halo 4 skilte sig ud ud for mig som en virkelig solid præsentation. Annonceringen af Splinter Cell: Blacklist var et smart træk selvom kinect-supporten virkede mere som en gimmick snarere end en spilmekanik der reelt kan forbedre oplevelsen. Smartglass var et positivt skub i den rigtige retning af Xbox som en Media Hub snarere end en egentlig spillekonsol. Ingen chancer blev dog taget. Alle Microsofts store spilserier var til stede og som forventet blev der skubbet aktivt mod Xbox'en som en medieafspiller. En solid konference med ingen overraskelser.
Sony:
________________________
Jeg vil ikke kalde mig selv en Playstation fanboy, men jeg ejer en PS3, og det er mit foretrukne system. Det eksklusive biblioteket til Playstation 3 har efterhånden vokset sig ganske stort og med annonceringer af The Last Of Us til VGA Awards 2011, God of War: Ascension i foråret og den endelige afsløring af Playstation All-Stars Battle Royale havde Sony de bedste chancer for at tage E3 med storm og med udsigt til eventuelle gameplay-debuter fra nogle af disse store titler, satte jeg mig ned og forventede at blive blæst bagover. Momentumet var på plads, gameplay fra henholdsvis Playstation All-Stars Battle Royale og God of War strøg over de store skærme og det hele virkede lovende. Men det hele virkede alt for godt til at være sandt og Sony formåede alligevel at tabe det hele på gulvet med annonceringen af WonderBook og al luften fes ud af ballonen og konferencen gik i stå.
Dette efterlod et rigtig dårligt indtryk, og jeg var virkelig forvirret, da konferencen var slut, men for mig er disse gådefulde træk efterhånden karakteristiske for Sony. Vi snakker nemlig her om en virkesomhed der fortsat frigiver PSP-spil efter dårlige Vita salg, mærkelige Playstation Minis uden multiplayer eller Trophy støtte og rystende mængde af Playstation Move support i spil hvor det ikke hørte hjemme, er blot nogle af de beslutninger, jeg finder en smule.. mærkværdige. På trods af dette havde Sony en temmelig solid konference fyldt med store ekslusive titler og gameplay demonstration af The Last of Us var helt himmelsk.
Nintendo:
_____________________________
Og her er vi endelig .. ved Nintendo. Så vidt jeg kunne forstå på hele industrien, chokerede Nintendo hele branchen sidste år med annonceringen af Wii U. En annoncering så usammenhængende og intetsigende at selv de passionerede fans der havde forsvaret Wii'en i flere år havde svært ved at finde hoved og hale i den mærkelige tablet-baserede controller. Afsløringen, som var overraskende let på detaljer efterladte en stor del af gaming samfundet, forundret for at sige det mildt så al opmærksomhed var på Nintendo og alle forventede at de denne gang virkelig ville skinne igennem på dette års E3, da de havde en masse at bevise overfor deres fans.
På trods af at mine venner og jeg tit gør nar af Nintendo fra tid til anden ønskede jeg virkelig at Nintendo ville bevise deres værd på E3, og vise folk, at de kunne være lige så hardcore, fremadrettede og skarpe som Microsoft og Sony, og Ubisofts pressemøde, hvor de viste lidt af Rayman Legends på Wii U, blev mine forventninger endnu større. Desværre, og jeg er sikker på at mange er uenige med mig her, mistede Nintendo den lille smule tempo de havde opbygget under deres egen pressekonference den følgende dag. Fokus på at få titler som Mass Effect og Batman måneder efter deres originale release, manglende fokus på hardware specs og den meget ... meget underlige annoncering af Nintendoland efterlod mig med flere spørgsmål end svar og det var lige præcis denne reaktion, det var meningen Nintendo skulle undgå. Jeg er igen sikker på at mange mange af jer er uenige, og det er sådan det skal være, men jeg tror bare ikke Nintendos pressekonference var på niveau med resten af hardware producenterne, og siden Nintendo var de eneste med en ny konsol på vej mod release var skuffelsen bare det stykke større.
Alt i alt var dette års vinder tydelig og det var Ubisoft der har de mest interessante spil og de største overraskelser. Dette års E3 var tydeligt præget af at branchen befinder sig i den nuværende generations efterår men på trods af at dette var messen solid, og både Microsoft og Sony kom ud på den anden side som stærkere virksomheder med stærke fremvisninger af deres ekslusive spilserier. Og Nintendo ... Jeg ved ikke hvad der skal ske med dem, men er du velkommen til at udtrykke dine tanker om emnet og måske hvad vi har i vente til næste år?!