For noget tid siden, påbegyndte jeg en blogserie, der skal fokusere på de mange herlige indie-titler, som efterhånden er en fast del af en gamers hverdag. Jeg lagde hårdt ud med The Forest, et sandkasse horror-spil, hvor du skulle kæmpe mod barbariske kannibaler på en øde ø. I denne uge bliver vi i indie-horror verdenen, med det præcis lige så skræmmende Routine.
I Routine spiller du som en slags rumdetektiv, der skal opklare hvad der er foregået på Lunar Research Facility - et laboratorie på månen. Fra du lander og går ind på den mørklagte station, er det meste af spillet faktisk åbent, og du kan frit udforske det uhyggelige sted. Desværre er opererer rumbasen ikke helt som det skal, da alle medarbejderne enten lader til at være døde eller forsvundne. Rundt i skyggerne lusker ondskabsfulde væsener og ondsindede robotter, og kun ved hjælp af din skanner, der både fungerer som minimap og våben, kan du opklare den mystiske sag.
Routine er, ligesom The Forest, stærkt inspireret af den mere hjælpeløse og spillecentrerede horror-strømning, som Amnesia og Outlast har grundlagt de seneste år. På trods af din skanner, er du sårbar.. meget sårbar, og farerne venter rundt om hvert et hjørne. Routine trækker desuden heftigt på den 80'er sci-fi æstetik, som du kender fra film som 2001: Space Odessey og Alien, hvor rumbaser ikke er polerede og rydelige, men beskidte og mørke.
Det er mere "straight-forward" end The Forest, men lader til at give spilleren en mere tilfredsstillende historie, og et dybere univers. Routine udkommer på Steam engang i 2014, og udvikleren har tidligere vist interesse i en konsoludgave.