Dansk
Jeg rage-afinstallerede Hearthstone

Jeg rage-afinstallerede Hearthstone

Skrevet af AndersCF den 28 januar 2017 kl. 17:14
Tagget som: Hearthstone, Blizzard, OP, Rage-quit

Jeg har ikke brugt denne blog før, men mit i stigende grad mærkelige forhold til Blizzard-spil virker til at passe godt ind i formatet. Så nu kickstarter jeg min GR-blog med et par overvejelser over mit ambivalente forhold til Hearthstone. Here goes.

En dag i slutningen af november skete der noget højst besynderligt. Jeg loggede ind i Hearthstone og blev mødt af et "tak fordi du har forudbestilt 50 card packs fra Mean Streets of Gadgetzan, de vil være klar i starten af december". Wat. Jeg havde ikke bestilt den tonser-dyre 50-pack. Et par dage senere fik jeg samme besked, og jeg tænkte at det måtte være en bug, for der kunne da umuligt vente mig 100 card packs, som jeg ikke havde betalt for? Det gjorde der, absurd nok. Jeg havde, kvit og frit, fået 100 card packs af Blizzard fra deres nyeste udvidelse til Hearthstone. De tog en del tid at pakke ud, men hold da op hvor var jeg overvældet. Det bliver man sgu glad for. Aya Blackpaw, flere tusinde i diamant-støv, og nogle andre legendaries. Jeg fik formodentligt de mange packs, fordi jeg var registreret som BlizzCon-gæst, selvom Katrine blev sendt afsted i stedet (jeg havde eksaminer, suk). Om det er årsagen har jeg dog aldrig helt fået bekræftet.

De mange packs ændrede fuldstændigt oplevelsen af Hearthstone, da jeg aldrig rigtig har smidt penge i spillet, og heller ikke har gået specielt meget op i metaen eller noget andet. Af den grund har jeg aldrig haft særligt kompetitive decks, selv da jeg fik Karazhan-udvidelsen til anmeldelse. Men nu var der andre boller på suppen! Jeg havde råd til at crafte et kick-ass Jade Rogue Deathrattle deck, med N'zoth, Sylvanas, Blackpaw og Bloodmage Thalnos og hele skidtet, og det var smadder sjovt. Endelig kunne jeg crafte et af de decks, som jeg synes var underholdende og tilfredsstillende at kæmpe med, og som samtidig var ok kompetitive.

Det var så indtil det gik op for mig, at Hearthstone, uanset hvordan du vender og drejer det, kræver at du har alle Standard-Adventures, hvis du virkelig vil have en chance for at vinde. Og her kommer så den debat, som jeg ved, at nogle vil stejle over. Ser du, jeg var sgu rimelig god med det N'zoth Deck, men kunne godt mærke, at jeg egentlig skulle bruge nogle League of Explorers-kort, for at få det helt oppe at ringe (Brann, Unearthed Raptor etc.). Men hvis man skal punge ud hver gang Blizzard udgiver et Adventure, for at have en chance i Ranked, er spillet så ikke gået lige lovlig langt i pay-to-win-retningen?

Misforstå mig ikke, jeg er med på, at der skal være en belønning for dem, som smider penge efter et Adventure. Men jeg er en anelse utilfreds med, at selv når man har fået sådan en guldmine, som 100 gratis packs og Karazhan til review er, så møder man en mur i Ranked. Det er ca. 1000 kr. værd, og alligevel burde man have nogle ekstra kort, som ikke kan craftes, fordi de hører til et Adventure. Det synes jeg er et problem, ikke kun i forhold til rimelighed osv., men i forhold til, hvor sjovt spillet er at spille.

Hearthstone er et fantastisk spil, men det er en skam, at man bliver straffet, fordi man ikke har bestemte kort, som ikke kan craftes. Havde man manglet f.eks. Bloodmage Thalnos kunne man jo crafte ham med tiden, men det samme gælder ikke med Adventure-kort. At skabe en sådan betalingsmur omkring nogle af spillets kraftigste kort er i mine øjne ret ærgerligt.

Nogen vil sidde og tænke "det var du sgu noget tid om at opdage," når de læser mit brok over Adventure-konceptet. Men det er jo ikke et problem, når man ikke har særligt seje kort, fordi så ved man godt, at man ikke er med på beatet i Hearthstone. Nu fik jeg dog muligheden for at lave noget, som ligner et kompetitivt deck, og så bliver jeg ærligt talt lidt arrig over, at man føler sig udelukket fra sejren, ikke på grund af sine evner, men fordi man stadigvæk ikke har de helt rigtige kort.

Karazhan lader dog til at være et skift i den rigtige retning, da kortene i denne udvidelse ikke rigtig er ligeså "must have" som især mange af League of Explorers' kort er. Dette betyder, at vi fremadrettet måske vil opleve Adventures som et mindre obligatorisk køb, og snarere noget, som åbner op for en bestemt slags niche gameplay. Adventures burde være "nice to have" snarere end "need to have" i et spil som Hearthstone. For nu har jeg beklageligvis ikke spillet installeret, men måske kan min besættelse med Hearthstone vende tilbage, når League of Explorers ryger ud af Standard.

Ønsker I andre også at Adventure-kort er lidt mindre meta-definerende, som Karazhan? Eller smider I gladeligt de ca. 200 kr. en gang i kvartalet? Eller klarer I jer måske fint uden at betale?

HQ