Dansk
Blog

Dødedans og gamle malerier

I denne blog vil jeg gerne præsentere et spilprojekt hvor jeg i de sidste par uger har arbejdet freelance som leveldesigner. Bagtanken er selvfølgeligt at jeg gerne vil have jer til at teste spillets indledende tutorial. Gamereactor har heldigvis været rare nok til at give mig tilladelse til at dele denne test med jer, der er tale om 7 korte baner og et spørgeskema. Hvis i helst vil være fri for at læse min kedelige introduktion til spillet, så må i hjertens gerne springe direkte ind i testen her:

http://kongorange.com/TestBuild/TheReaperTutorialTestFinal/TheR
eaperTutorialTestFinal.html

Det er et puzzle spil lavet af det Århusianske spilfirma KongOrange, som har arbejdet på dette koncept gennem de sidste par år, det de har fundet frem til kan ses i denne trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=McPrZRfBnZc.

KongOrange er en samling af kulturinteresserede individer der ønsker at blande læring med underholdning. Hvilket er en af grundene til at alle deres projekter er udarbejdet i samarbejde med historikere.

The Reaper - A Puzzle Macabre følger op på hele denne tankegang. Inspirationen er hentet i gamle Bruegel malerier , livlige billeder der skildrer den middelalderlige hverdag blandet med humor og absurditeter. Inspirationen står tydeligt frem i farvevalget og gennem designet af de forskellige karakterer der befinder sig rundt om i banerne, uheldige sjæle der synder og danser med døden. Der er tale om et puzzle spil hvor man spiller som døden, der kun kan bevæge sig i verdenens skygger. Døden er heldigvis i stand til at påvirke sin omverden og han kan herved flytte solen og manipulerer objekter i spillets verden. På denne måde skal han forsøge at iscenesætte absurde uheld som kan hjælpe ham med at høste sjæle nok til at opfylde hans daglige kvota. Døden er dog en smilende og rar personlighed, der måske sender tankerne mod Adventure Time, han nyder sit arbejde og kan ikke stoppe med at danse til musikken.

Der er altså tale om et spil som både blander det historiske og det moderne. Musikken er komponeret af unge musikanter fra Aarhus egnen, der er med til at give spillet et meget moderne og rytmisk touch, alt imens den visuelle stil og selve historien peger tilbage mod det historiske, hvorfor spillet også er baseret på grundigt research af uddannede historikere fra Aarhus universitet. Det skal altså være lærerigt og sjovt på én og samme tid, historie behøver nemlig ikke at være tørt og støvet.

Min involvering starter ved selve designet af de forskellige puzzles som skal løses. Til denne test har jeg udarbejdet syv forskellige levels som har til formål at introducere konceptet og derved udstyre spilleren til at overkomme de 7 episoder, som udgør det fulde spil. Det er en svær balancegang hvor banerne helst skal kommunikere ideen til spilleren, ét koncept af gangen med så lidt hjælp som overhovedet muligt. Men samtidigt skal det også være underholdende, hvorfor banerne helst skal give spilleren bare en smule at tænke over. Om det er lykkedes eller ej må være op til jer, jeres feedback er bogstaveligt talt: uundværlig!

Hvis i har lyst til at få en rå forsmag på The Reaper og samtidigt har lyst til at hjælpe et dansk spil på rette vej kan i klikke her:

http://kongorange.com/TestBuild/TheReaperTutorialTestFinal/TheR
eaperTutorialTestFinal.html

HQ