Sagde han en dragt af hår? Et kort øjeblik tror jeg simpelthen, at jeg har hørt forkert eller at manglen på kaffe til dagens første præsentation har slået mine ører ud af kurs, men da Yusuke Hashimotos japanske tolk oversætter resten af svaret, så går det op for mig, at den er god nok; spillets heltinde Bayonetta har tøj på, der er lavet af hår.
Et eller andet sted burde den slags ikke overraske mig, for jeg har set min del af japanske spil med ekstravagante spilkarakterer, aparte bosser og underlige lokaliteter, men det forekommer mig alligevel underligt, at hendes dragt er lavet af hår. Hele spilsessionen i Leipzig bliver ikke mindre underlig efter Hashimoto-san selv griber joypaddet og uddeler tæsk med enorme knytnæver og velplacerede stilethæle - igen alle lavet af hår.
Alligevel er Bayonetta ikke svær at klistre en label på. Det er en videreudvikling af Devil May Cry, en slags actionspil i overdrive, hvor normale sværd og pistoler, åbenbart ikke er nok længere, for heksen Bayonetta har ikke bare skydevåben i hænderne, men også bundet fast til fødderne. Og hvis det ikke var nok, så er der det knivskarpe katana, der afsløredes for første gang på årets Games Convention i Leipzig. Med disse ting samt Platinum Games helt egen grafiske motor, er produceren af bl.a. Devil May Cry og Viewtiful Joe klar til at skrue op for blusset - og det har han så sandelig gjort.
Bayonetta var messens store overraskelse. En åleglat styring, en helt fremragende billedside og et actionniveau, der var skyhøjt, fik mig i en halv time til at glemme alt om kaffe. Vi fik fremvist drabelige mord med katana-sværdet, vi fik set, hvordan nogle glorie-bærende fuglefjender blev tævet til lirekassemænd og vi fik fremvist spillets mange specialbevægelser, og bedst som jeg troede, at min kæbe ikke kunne nå længere væk fra tænderne i min overmund, så gav Hashimoto den lige et hak opad.
Intet var overladt til tilfældighederne, og da vi blev præsenteret for en scene, hvor et løsrevet kirketårn drønede mod jorden med flere hundrede kilometer i timen, så var jeg solgt - ikke mindst fordi Bayonetta, upåvirket af tårnets fald, kæmper videre, som om intet var hændt. Det hele endte i et total klimaks af effekter og knivskarpe bevægelser, og bare et enkelt kig rundt i båsen fortalte mig, at jeg ikke var den eneste, der var imponeret.
At Platinum Games og Sega på nuværende tidspunkt ikke viser noget frem fra spillet i hverken billede eller videoform, er en total brøler. Bayonetta ser allerede nu ud til at kunne blive et af næste års allerflotteste spil, og der er ingen grund til at gemme det af vejen - fans af Devil May Cry vil blive ellevilde. Det her er actiongenren taget til næste niveau.