Dansk
Gamereactor
previews
Bayonetta 2

Bayonetta 2

Velkommen til køen der aldrig bliver mindre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

At Bayonetta 2 skulle være med i Nintendos post-E3 Showcase er noget, der er blevet besluttet i sidste øjeblik. De forventede det ikke, forklarer den hvidklædte demo-assistent som står ved boden.

Han er her for at forklare styringen og forklare om spillets baggrund. I modsætning til hans kollegaer som står rundt omkring ved andre spil, har han det nemt. Hver af de mange, der kommer hen for at prøve spillet, har ikke brug forklaringer, og knækker i stedet fingre og strækker nakkemusklerne for at forberede sig på den 10 minutter lange demo. Der er en kø af folk der gør det præcist samme - strækker deres arme, nakker, ben og hænder som gjorde de sig klar til en tommeltot-olympiade. På en måde er det ikke helt forkert.

At Bayonettas eneste demo-stander, som står i mellem Wind Waker og Mario-standerne, har en konstant kø hele dagen, siger en del om forventningerne til spillet.

Det originale Bayonetta repræsenterede en evolution af den stilede action-eventyrsgenre. Mange år forinden havde skaberen Hideki Kamiya allerede leget med et præcist og hurtigt kampsystem, da han debuterede Dante i Devil May Cry og senere Viewtiful Joe.

Dette er en annonce:

I 2009 perfektionerede han dog genren med Bayonetta, der bød på et kampsystem, som ingen er kommet tæt på at gengive siden. Rocksteady's Arkham-spil fik dig til at føle dig som en helt med kun én knap, mens Bayonetta tvang dig til at arbejde for sagen.

Bayonetta 2

Men ligesom spillene fra hans tidligere firma Clover, klarede Bayonetta sig kun godt i handlen, og ikke fremragende. Masser af ros fra pressen og et godkendt salg har ikke været nok til at mange husker det som et af den nuværende generations bedste spil. Overdrevent seksualiserede mellemsekvenser og en helt, der lignede Sarah Palin, hjalp heller ikke ligefrem på den konto.

Det var derfor kun blevet til snak om en efterfølger og ikke meget mere, da slet ikke på en Nintendo-konsol. Men her er vi så: Bayonetta 2, eksklusiv til Wii U. Vores første ti minutter med spillets beviser en masse ting.

Dette er en annonce:

For det første er det lykkes Platinum Games at skrue op for mængden af action. Det originale spil startede med en kamp som foregik oven på et iturevent klokketårn, som befandt sig i frit fald. Denne gang starter vi oven på en jetjager, der er på vej gennem en by, hvor den næsten rammer adskillige skyskrabere. Før demoen er slut har vi kæmpet mod en mini-boss på toppen af et tog, kæmpet sammen med den tilbagevendende Jeanne i en trevejs-kamp, lavet chop-suey af nye engle-fjender med vores to nye sværd, og afsluttet med at flyve rundt om en skyskraber, mens vi tævede et King Kong-lignende drage-monster. Det er intenst.

Den anden ting vi hurtigt opdager, er at billedhastigheden er stabil og det hele glider problemløst over skærmen, og det selvom actionsekvenserne i Bayonetta 2 er ligeså ekstreme som i det første spil. Der foregår meget på skærmen, og alligevel er det aldrig svært at finde ud af hvor Bayonetta selv befinder sig i billedet. Vi bliver slynget rundt, mens vi står på flyet - og så er der også lige den flyvende gigant der med jævne mellemrum overtager billedet for at række ud efter os.

Det er lige før sanseoplevelsen er for voldsom, og alligevel ved vi altid hvor vi befinder os i kampens hede.

Overblikket skyldes delvist kameraet, der på alle tidspunkter justerer sin tilgang til scenen. Det trækker sig tilbage præcist når det skal, og sørger altid for at fokusere på det vigtigste. Gennem den korte demo er det fejlfrit.

Den tredje ting, der sørger for at berolige os i forhold til Bayonetta 2, er at Wii U Gamepaddet klarer sagerne uden problemer. Vores største frygt var ellers tablet-controllerens vægt og knap-placering. Overraskende nok er det dog kun et problem en enkelt gang - da der skal trykkes hurtigt for at oplade et superangreb, der afslutter en scene. Med controlleren hvilende på låret, er det dog ikke det store problem.

Bayonetta 2Bayonetta 2

Eventyret vil indeholde en touch-screen-kontrolleret "Easy"-mulighed, men den adskiller sig ikke nævneværdigt fra den nemme mulighed i det første spil, hvor de, der ikke havde lyst til at lære det dybe system, stadig havde mulighed for at gøre brug af de voldsomste kombinationer.

Kampscenerne er på alle tidspunkter overdrevne i deres udseende, men på samme tidspunkt er actionen altid præcis. Witch Time-startende rullefald, nye kombinationer og voldsomme Torture-attacks bygger alle op til de afsindige boss-Climaxes.

Da vi når slutningen er vi udmattede... og stiller os med det samme i køen igen. Vi er i gang med vores tredje tur gennem demoen, da vi bliver sparket ud fordi arrangementet lukker for dagen. Desværre har spillet kun belønnet os med en sølv-statue på dette tidspunkt, og der er derfor stadig meget der kan perfektioneres.

Er det en konsol-sælger? Vi ved at vi er klar på meget mere, og alle de tidlige tegn tyder på, at det her bliver endnu en Platinum-klassiker. Men for alle de omkring standeren - Bayonetta's trofaste publikum - handlede det meste af snakken om spillet som et multi-format produkt. Det er muligt at det her kun er en tidseksklusiv på Wii U. Det er dog kun spekulation, og med Nintendo som udgiver, måske ikke engang realistisk.

Og alligevel handlede snakken for de fleste i køen om "hvornår" og ikke "er det en mulighed?", på en måde så det næsten virkede uundgåeligt. En kø som måske bliver mindre en dag hvis, når, den læder-klædte skønhed tager vejen over på de andre konsoller.

HQ

Relaterede tekster

0
Bayonetta 2-director forlader Platinum Games

Bayonetta 2-director forlader Platinum Games

NYHED. Skrevet af Carl Nielsen

Yusuke Hashimoto, der har været director på Bayonetta 2 og Star Fox Zero, og også arbejdede som designer på det første Bayonetta, har forladt Platinum Games. Det skriver...

2
Platinums Games vil gerne lave Bayonetta 3

Platinums Games vil gerne lave Bayonetta 3

NYHED. Skrevet af Lee West

Bayonetta 2 fortjener al mulig hæder og ros, og her på Gamereactor kvitterede vi da også med topkarakteren 10 o vores anmeldelse. Desværre har spillet ikke solgt så...



Indlæser mere indhold